سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:05 - یکشنبه 22 شهریور 1394

خشکسالی بی‌سابقه در ایران به وقوع می پیوندد

وزیر نیرو با بیان اینکه از ۶۰۰ سد کشور، ۱۵۸ سد در طبقه‌بندی بین‌المللی جزو سدهای بزرگ است، گفت: منابع آب تجدیدپذیر کشور، کاهش یافت.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید چیت چیان با بیان اینکه امروزه مسئله آب برای همه جوامع بشری و جهان یک مسئله اصلی است و برای ما که در منطقه خشک خاورمیانه واقع شده‌ایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: در سال‌های گذشته با یک خشکسالی بی‌سابقه را که ۲۵ درصد متوسط کاهش بارش در ۵۰ سال گذشته را به همراه داشته، روبرو بوده‌ایم.

وزیر نیرو، افزایش ۱.۱ دهم سانتیگرادی دمای هوا را موجب افزایش تبخیر آب‌های سطحی دانست و افزود: میزان آب تجدید پذیر کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال به حدود ۱۱۰ میلیارد مترمکعب در سال کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در همین مدت به دلیل افزایش جمعیت، توسعه کشاورزی و صنعت و آب شرب، میزان مصارف نیز افزایش یافته که در این راستا برای تأمین نیاز کشور برنامه‌های گسترده ای را اجرا کرده‌ایم، افزود: در ۳۰ سال گذشته بیش از ۶۰۰ سد احداث شده است که ۱۵۸ سد در طبقه بندی بین المللی، جزو سدهای بزرگ شناخته می‌شوند و در مجموع ظرفیت این سدها بالغ بر ۴۸ میلیارد متر مکعب است که به جز سدهایی که قبل از انقلاب احداث شده بود، مابقی توسط شرکت‌های ایرانی احداث شده و در حال بهره برداری است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه نقش این سدها به جز استحصال و تأمین آب، تولید بیش از ۱۱ هزار مگاوات انرژی از طریق نیروگاه‌های برق آبی در حال بهره‌برداری بوده تاکید کرد: هم اکنون ظرفیت تولید برق ۷۴ هزار مگاوات است.

به گزارش مهر ، وزیر نیرو در خصوص توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی در بخش کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر ۸.۵ میلیون هکتار باغات و زراعات آبی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: احداث چند صد کیلومتری شبکه و خطوط انتقال آب برای تأمین آب شرب شهرها و استقرار سامانه‌های آب شیرین‌کن در مجاورت دریای عمان و خلیج فارس از دیگر اقدام‌های تأمین آب شهرهای کشور برای برون رفت از چالش کم آبی است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۲ درصد از جمعیت شهرها تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب هستند و این برنامه به‌ سرعت ادامه دارد، افزود: در برخی شهرها ناچار هستیم برای تصفیه آب از نیترات و نیتریت هزینه بالایی را بپردازیم که این موارد تماما توسط شرکت‌های ایرانی با بالاترین فناوری جهانی در حال انجام است.

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.