سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 09:46 - پنجشنبه 19 شهریور 1394

صرفا جهت یادآوری مسئولان؛

توانمندی و نیازهای روستاهای شرق اصفهان را مد نظر قرار دهید

“مشکلات روستاها، از شناخت تا رفع” جمله ایی زیبا که هر از گاهی بر روی یک بنر خودنمایی می کند و سخنان پرهیجان یک سخنران که شاید فقط برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به روستا آمده باشد.

اصفهان شرق/ پروانه شریفی، حال سوال این است: مسئولان محترم در عمل چه کردید برای روستا و روستاییان شرق اصفهان؟؟
امروزه در سراسر دنیا توجه به محيط هاي روستايي اهميت ویژه ای یافته است تا در عين بهره برداري مناسب از محيط روستا، هر چه بهتر و بيشتر بتوان از آن محفاظت نمود. در همین راستا مناطق روستايي به واسطه نزديکي بيشتر به طبيعت و اثرات مستقيمي که بر طبيعت مي گذارند و تاثيراتي که از آن مي پذيرند، از اهميت ویژه ایی برخوردار هستند.

طی چند سال اخیر ضرورت تحقيق و بررسی در محيط زيست روستايي و مشکلات و نیاز ها و توانمندی های روستا جهت شناخت و پيدا کردن راه حل هايی برای برطرف کردن آنها، در میان دانشگاهیان و مسئولان امر به خوبی مشخص شده تا با استفاده از این نتایج بتوانند بهترین برنامه ریزی ها را برای بهره برداری و حفاظت از روستا ارائه کنند. ولی متاسفانه باید گفت نتیجه ی این همه تحقیق فقط بروی کاغذ بوده و تقریبا روستا به عنوان اصلی ترین مسئله فراموش شده است.

*روستای شرق اصفهان قطب کشاورزی دیروز

روستاهای شرق اصفهان که روزگاری نه چندان دور از آن بعنوان قطب کشاورزی استان یاد می شد نیز مستثنا نبوده و می توان گفت به دیده فراموشی سپرده شده است. مسئولان استان و شهرستان بارها و بارها شاهد التزام و اعتقاد قلبی مردم خونگرم این منطقه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نثار خون پاک جوانان این منطقه در جهت حفظ آرمان و ارزشهای ناب اسلامی بوده‌اند و سند این ادعا مزار شهدای گلگون کفن شهرها و روستاهای این منطقه می باشد که چونان فانوسی هدایتگر بیداردلان می باشد.

مردان و زنان زحمتکش این منطقه سالیان سال علی رغم مشکلات فراوان نه تنها مدیریت مشکلات خود را بر دوش خود کشیدند بلکه با دستانی پینه بسته و عرق پیشانی نسبت به تربیت نسل انقلاب و جنگ همت گماردند و عزیزترین سرمایه خود یعنی خون جوانان خویش را نثار انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران نمودند. اما باید بگویم از زمان قطع رگه حیاتی این منطقه یعنی رودخانه زاینده‌رود نه تنها اشتغالی در این منطقه ایجاد نشده بلکه درصد اشتغالی که قبلاً در بخش کشاورزی و دامپروری وجود داشت از بین رفته است و مشکلات طاقت فرسا باعث نابودی مردم این منطقه شده است.عدم توجه به مسائل کلان و زیربنایی خصوصاً در بخش‌های فرهنگی‌، اجتماعی و اقتصادی و عدم استفاده صحیح از استعدادها و منابع این منطقه مشکلاتی همچون اعتیاد ، بی کاری‌ و فقر را به ارمغان آورده است.

* معضل کار، چالش روستای شرق اصفهان

معضل کار و کارآفرینی به مهمترین چالش روستا تبدیل شده است. روستا کانون کشاورزی است و انتظار می رفت که روستاهای شرق اصفهان تامین کننده امنیت غذایی و بخش قابل توجهی از اشتغال باشند اما وضعیت فعلی چنین دورنمایی را مشخص نمی کند، نوع کشاورزی ما که متکی به بهره برداری غیر اصولی از منابع طبیعی، آب، خاک، مرتع و… است بشدت به نهاده هایی نظیر کود و سم وابسته شده و در نتیجه بهره وری را کاهش داده است. هم اکنون در چنین فضایی روستا به کانون ارسال مهاجر بدل شده و این در حالی است که از تبعات آسیب های اجتماعی دور نمانده است. در بسیاری از اقدامات مسولین در زمینه توسعه روستایی ملاحظات زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته است. توسعه برداشت از آب های زیرزمینی یا استفاده مفرط از کود و سم معضلی است که در قالب هزینه های بهداشتی و درمانی و مقابله با خشکسالی خساراتی بیش از منافع به منطقه و حتی استان وارد می کند. روستاها قرار بود به بازیگر قدرتمندی برای دسترسی به بازار بدل و واسطه ها از بازار محصولات کشاورزی حذف شوند. راه حل درمان دردهای روستاهای شرق اصفهان در چیست؟

مشکلاتي چون بحران آب و خشکسالی، فرسايش، نبود مراکز دفن زباله، عدم احداث تاسيسات فاضلاب به همراه مشکلات ناشي از کمبود آب و آلودگي منابع آب موجود از جمله مواردی هستند که غالب روستاها با آن دست به گریبانند. اما موضوع به همین جا ختم نمی شود و باید مباحث دیگری همچون تغيير كاربري اراضي، آلودگي هواي محيط هاي روستايي به لطف شهرک های صنعتی و تولد باغ ویلاهایی که مخل آسایش روستا شده اند را نیز به آنها اضافه نمود.

*مهاجرت رواجی دیگر در روستا

جمعيت، موضوع مهم ديگري در محيط زيست روستا است که داراي تاثيرات منفي و مثبت بر محيط زيست مي باشد. مهاجرت می تواند روستاها را ضعیف و زمین ها را به سمت بایر شدن سوق دهد. وقتی در منطقه ای کم آبی حاکم می شود، برخی روستاییان بجای تغییر سیستم کشت و آبیاری خود، ترجیح می دهند عطای کشاورزی را به لقایش ببخشند و به سمت شهرها و شغل های کاذب مهاجرت کنند.

امروزه اجراي طرح هاي متعددي در جهت حفاظت روستاها از جمله برنامه هاي جهاني است که با اجرای آنها می توان جلوی بسیاری از مشکلات و معضلات و به تبع آنها، تخریب روستاها را گرفت.

نگارنده اطمینان دارد که دلسوزانی هستند که نسبت به مسائل و مشکلات منطقه و راهکارهای حل آن آگاهی کامل و جامع‌تری داشته و همواره جهت حل این مسائل تلاش می‌ کنند و صد البته باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که نباید دیدگاه کلان مدیریتی منطقه مبهم و به دور از چشم اندازی روشن و فراموشی ماموریت مدیران ارشد شود و بعضاً رویکردهایی صرفاً سلیقه‌ای و دور از کار کارشناسی انجا شود زیرا این امر نه تنها باعث فراموشی مطالبات مردم بلکه باعث از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی و ملی منطقه شده است.

کلام پایانی:
هر محیطی، خواه ناخواه استعدادها و توانایی های بالقوه ای در خود دارد که چون هنوز به مرحله فعلیت و شکوفایی نرسیده بعنوان نیاز و کمبود آن محسوب می شوند و درد و رنج این نیازها و کمبودها را، فقط و فقط کسانی که در آنجا زندگی می کنند احساس کرده و می توانند بیان کنند و روستاهای شرق اصفهان نیز یکی از این محیط ها می باشد که نیازها و خواسته هایی اعم از فرهنگی، هنری، عمرانی، اجتماعی، آموزشی، رفاهی و…….. دارد. به همین جهت از شما اهالی شریف و بزرگوار روستاهای شرق اصفهان انتظار می رود که در قسمت نظرات این یادداشت، زبان گویای روستای خود بوده و این نیازها و خواسته ها و پتانسیل های قوی روستای خود را به هر نحوی که صلاح می دانید بیان فرموده و در ادامه بیان مشکل و مسئله، راه حل های پیشنهادی آن را نیز توضیح دهید شاید که گوشی شنوا و یکی کارگشا باشد…..

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.