سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 06:06 - یکشنبه 15 شهریور 1394

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان

‌برداشت‌های بی‌رویه در بالادست زاینده‌رود بدون هیچ نظارتی انجام می‌شود

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: متأسفانه در کنار عدم اختصاص حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی، هنوز هم ‌برداشت‌های بی‌رویه از بالادست زاینده‌رود در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعتی، بدون هیچ‌گونه نظارتی صورت می‌گیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفندیار امینی با اشاره به برنامه‌های مسئولان برای اختصاص آب مورد نیاز در زمینه کشت پائیزه کشاورزان اصفهان اظهار داشت: هنوز مشخص نیست که میزان آب جاری شده چقدر است، اما بر اساس برنامه مد نظر، پیش‌بینی شده بود که اگر حجم آب پشت سد بیش از 400 میلیون مترمکعب باشد، آب برای کشاورزان جاری شود.

وی افزود: تاکنون حجم پشت سد بیش از این مقدار شده و و نزدیک به بالای 500 میلیون مترمکعب است و این حجم تنها به دلیل بارش‌هایی است که لطف خداوند شامل ما و کشاورزان شده چراکه در برنامه آبی 94، 93 هیچ آبی برای کشاورزان در نظر گرفته نشده بود.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان بیان کرد: جاری شدن آب در زاینده‌رود از لحاظ بازه زمانی حدودا همانند سال گذشته است، اما این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که این آب برای کشاورزان بوده اما متاسفانه به تالاب نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کنار عدم اختصاص حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی، هنوز هم ‌برداشت‌های بی‌رویه از بالادست زاینده‌رود در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعتی، بدون هیچ‌گونه نظارتی صورت می‌گیرد.

امینی با بیان اینکه چاه‌های حریمی هنوز وجود دارد و هیچ اتفاق خاصی در زمینه کنترل و نظارت نیفتاده است، گفت: هنوز هیچ قرارداد غیرقانونی و حتی مجوزهای غیرقانونی لغو نشده و افرادی که با مجوزهای غیرقانونی در حال فعالیت هستند، همچنان کار خود را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به تصویب صورت گرفته در شورای عالی آب، باید هیچ طرحی اجرایی نشود و برداشت جدید صورت نگیرد اما از آن طرف شورای هماهنگی آب این را تصویب و وزارت نیرو آن را ابلاغ می‌کند و از سوی دیگر استاندار چهارمحال رسماً طرح‌های جدید را افتتاح می‌کند.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: متأسفانه در زمینه کنترل برداشت‌های  بی‌رویه یا وزارت نیرو توان کنترل را ندارد و یا اراده آن بر سیستم حاکم نیست.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.