سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:10 - پنجشنبه 12 شهریور 1394

تعابیر تند دولتمردان بر علیه یارانه؛

از «شب مصیبت عظما» تا «عذاب الیم»/وقتی یارانه خواب را از چشم دولتمردان می رباید

تعابیر مردان اقتصادی دولت یازدهم درباره یارانه نقدی رفته رفته تند تر و موضع گیری ها بر علیه یارانه علنی تر می شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ تعابیر مردان اقتصادی دولت یازدهم درباره یارانه نقدی رفته رفته تند تر و موضع گیری ها بر علیه یارانه علنی تر می شود.

بعد از آنکه چندی پیش طیب نیا شب پرداخت یارانه را «شب مصیبت عظمای دولت» عنوان کرده بود، دیشب یکی دیگر از مردان اقتصادی دولت یازدهم که علی الظاهر مسئول تامین پول یارانه است از تعبیر «عذاب الیم» برای تامین پول یارانه استفاده کرد.

طیب نیا گفته بود: دولت ماهانه 3 هزار و چند میلیارد تومان یارانه می‌پردازد و شبهایی که قرار است یارانه بپردازیم، شب مصیبت عظمای دولت است.

 

حال زنگنه می گوید: جمع کردن پول یارانه ها «عذاب الیم» است.

زنگنه که شامگاه چهارشنبه در برنامه اقتصاد شبکه 5 سخن می گفت، در پاسخ به این سئوال مجری که از وی پرسید احساس خود را درباره واژه هدفمندی یارانه ها بگویید، گفت: خیلی عذاب آور است.

وزیر نفت اضافه کرده:بسیاری از شبها از نگرانی این که چطور باید پول هدفمندی یارانه‌ها را تامین کنیم، در حالی که پول نداریم؛ خوابم نمی‌برد، کار بسیار سختی را باید انجام دهیم.

 

اما تاج الدینی یکی از مردان دولت احمدی نژاد که پایه گذار پرداخت یارانه نقدی بودند می گوید: رویکرد دولت احمدی نژاد این بود که هرچقدر افزایش قیمت در حاملهای انرژی داشتیم به نسبت همان سهمی هم برای مردم قائل بودیم و بخشی هم صرف تولید می شد و در ضمن منابع آن هم در بودجه کاملا مشخص شده بود. این دلیلی بود که دولت حتی در طی ۳۰ تا ۴۰ بار پرداخت یارانه ها حتی یک بار هم آن را به شب مصیبت عظما تعبیر نکرد و در عین حال شب خوشحالی دولت بود چرا که مردم شاد میشدند و سختی این که چطور باید این مقدار پول صرف هزینه یارانه دادن به مردم شود با شادی مردم این سختی به راحتی تبدیل میشد و دولت نهم و دهم به تمام معنا یک دولت مردمی بود.

 

با همه این اوصاف سرنوشت یارانه ها در ایران سرنوشت نامعلومی است. از یک طرف رئیس جمهور اخیراً در دیدار هیات دولت با رهبر معظم انقلاب بر حذف تدریجی یارانه تاکید کرده و از طرفی دیگر طی دو سال گذشته دولت به دلایل سیاسی هنوز نتوانسته یارانه ثروتمندان را حذف کند حال چگونه خواهد توانست یارانه همه مردم را حذف نماید؟ این سئوالی است که سال های آتی می توان جواب روشنی برایش پیدا کرد. فعلاً همه دولت مردان از بدی های یارانه نقدی می گویند و طرح خاصی در این زمینه ارائه نمی کنند.

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.