سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:09 - سه شنبه 10 شهریور 1394

به بهانه آغاز اکران یکی از تاریخی ترین آثار سینمای ایران؛

تبلور گوشه هایی از رحمت نبوی روی پرده سینماها/ تثبیت وحدت در کشور با اکران محمد رسول‌الله

منتقد هافینگتون پست فرانسوی نوشت: فیلمی که شب پیش سی و نهمین جشنواره فیلم مونترال را افتتاح کرد، به کارگردانی مجید مجیدی فیلمی رمانتیک-تاریخی است که چون یک نقاشی دیواری باشکوه بر کودکی حضرت محمد (ص) تمرکز دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سال های سال سینمای ایران به دنبال ساخت و اکران فیلمی درباره زندگی حضرت محمد (ص) بود تا اینکه انتظار برای دیدن فیلم «محمد رسول الله (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی به پایان رسید و اکران گسترده این فیلم سینمایی از روز گذشته در ایران آغاز شد.

مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران زمانی که تصمیم گرفت فیلم «محمد رسول الله» را کارگردانی کند قطعا می دانست گام در راه خطیری گذاشته است و موافقان و مخالفان زیادی اثرش را نقد و بررسی می‌کنند ولی او دل را به دریا زد و پروژه سینمایی «محمد رسول الله» را کلید زد.

مجیدی اجازه ساخت فیلم «محمد رسول الله» را از امام رضا (ع) گرفت

به گفته مجیدی، اجازه ساخت این فیلم را هنگامی که برای حضور در جشنواره فیلم «رویش» به مشهد مقدس رفته بود، از امام هشتم شیعیان گرفت.

مراحل مقدماتی و پیش تولید فیلم «محمد رسول الله» که با تمرکز بر تحقیق و پژوهش بود سه سال به طول انجامید، به این ترتیب که مهر سال ۱۳۸۶ فعالیت گروه تحقیق و پژوهش آغاز و در ادامه نخستین نسخه از فیلمنامه بهار سال ۱۳۸۸ آماده شد.

56316e7a-9e19-40c9-851a-0ed974e5f00b

بهره بردن از نظر علما و مراجع دین اسلام در پژوهش

یکی از ویژگی های پژوهش این فیلم سینمایی علاوه بر بهره بردن از منابع مکتوب، دیدارهای مکرر مجید مجیدی و محمدمهدی حیدریان در مقام کارگردان و مدیر پروژه با علما و مراجع دین اسلام بود که از آن جمله می توان به حضور یافتن در محضر آیت الله سیستانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله وحید خراسانی اشاره کرد.

فیلمنامه چطور شکل گرفت

از ابتدا تصمیم بر این بود که نگارش فیلم‌نامه برعهده شخصی غیر از کارگردان باشد تا ملاحظات کارگردانی در آن تأثیر نگذارد. حیدریان توضیح می‌دهد که: «ضمن این‌که کارِ گروهی هم یکی از روش‌های مورد توجه بود، به این معنا که نویسنده نهایی فیلم‌نامه، نویسندۀ برآیند ایده‌های گروه باشد. با توجه به نگاهی که سازند‌گان اثر به بازارهای بین‌المللی داشتند، انتخاب شخصی که تجربه‌ی کار در عرصه‌های بین‌المللی را داشته باشد، ضروری به نظر می‌رسید.» به این ترتیب کامبوزیا پرتوی که برای مراکزی در فرانسه نیز فیلم‌نامه‌نویسی می‌کرد، به عنوان نویسنده فیلم‌نامه انتخاب شد.

حیدریان می‌گوید: «پس از ماه‌ها بحث و بررسی و تشکیل جلسات مختلف با افرادی مثل مهدی ارگانی، مرحوم سیف‌الله داد، رضا میرکریمی، علیرضا رضاداد و… تصمیم گرفته شد که در فیلم به دوره کودکی پیامبر پرداخته شود. مقطعی که انتخاب می‌شد، می‌بایست ظرفیت کافی برای هدف گروه را می‌داشت و به سوال چرا باید پیامبر جدیدی می‌آمد و ویژگی‌های آن دوران چه بود، در فیلم پاسخ داده می‌شد.»

بر این اساس، حوادث و ماجراهایی انتخاب شد که با روایات منابع اصلی مانند قرآن و نظرات مراجع مغایرت نداشته باشد. مذاکرات متعددی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و هم‌چنین مراجع و علمای دینی مانند آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله وحید، آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله جوادی آملی و جناب آقای حکیمی، در حوزه عرفان و فلسفه با آقایان دینانی، معصومی همدانی، پازوکی و… در حوزه ادبیات با آقایان خرم‌شاهی، گرمارودی و… انجام شد و نظراتشان مورد توجه قرار گرفت.

به این ترتیب بعد از گذشت دو سال‌ونیم ـ از ابتدای پاییز 85 تا بهار 88 ـ فیلم‌نامه آماده شد و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، در تشکیلات سینمایی و حقوقی بین‌المللی به ثبت رسید.

اکران گسترده فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی از صبح پنجشنبه در سینماهای سراسر کشور آغاز شد.

۲۲۰ هکتار مساحت لوکیشن اصلی فیلم «محمد رسول الله»

پس از نگارش فیلمنامه اولیه، حمید امجد نیز به جمع فیلمنامه نویسان فیلم «محمد رسول الله» پیوست و تمرکز اصلی خود را بر دیالوگ نویسی فیلم گذاشت.

پس از نگارش فیلمنامه که یک سال و اندی طول کشید، خرداد سال ۱۳۸۹ پیش تولید فیلم «محمد رسول الله» رسما آغاز شد و طبق برنامه ریزی انجام شده شهریور سال ۱۳۹۰ مصادف با عید قربان ساخت دکور این فیلم سینمایی در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) در ۵۵ کیلومتری جاده تهران – قم به پایان رسید.

92e8555e-25fe-48c8-aa24-a1a82a9f719c

بازدید مقام معظم رهبری از مراحل ساخت فیلم «محمد رسول الله»

بازدید مقام معظم رهبری از مراحل فیلمبرداری فیلم سینمایی «محمد رسول الله» یکی از رویدادهای ارزشمند برای این فیلم سینمایی بود تا جایی که مجیدی در نخستین نشست رسانه ای خود حضور مقام معظم رهبری را برکت این فیلم عنوان کرد و گفت که رهبر انقلاب در پشت صحنه این اثر صحبت های بسیاری را درباره شخصیت حضرت محمد (ص) ارائه کردند که مجموع نظرات مقام معظم رهبری اعمال و در اثر ارائه شد.

حضرت آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۱ برای بازدید از لوکیشن فیلم سینمایی «محمد رسول الله» ساخته مجیدی مجیدی به محل فیلمبرداری این فیلم رفتند.

بازدید مقام معظم رهبری از مراحل تولید فیلم سینمایی «محمد رسول الله» به عنوان اولین حضور ایشان در یک پروژه سینمایی به شمار می آمد؛ حضوری که نه تنها در بیوگرافی این فیلم سینمایی بلکه در شناسنامه تاریخ سینمای ایران به ثبت رسید. ایشان پیش از این در پشت صحنه سریال تاریخی مذهبی «مریم مقدس» نیز حضور یافته بودند.

انتقادهایی از جنس تخطئه توسط الازهر

ناگفته نماند از همان روزهای اولی که خبر ساخت فیلمی درباره صدر اسلام و حضرت محمد (ص) مطرح شد برخی از منتقدان در جهان عرب ایرادهایی را بر ساخته شدن این فیلم سینمایی وارد می‌کردند.

مجیدی در تمام این سال‌ها درباره این ایرادها سکوت کرد ولی در نهایت در نخستین نشست رسانه‌ای خود که در تاریخ ۱۷ دی ماه سال ۹۳ برگزار شد به تمام انتقادها پاسخ داد.

یکی از انتقادهای مطرح در این حوزه، ایرادهایی بود که الازهر به حضور یک بازیگر در نقش کودکی‌های پیامبر(ص) وارد می‌کرد.

مجیدی درباره تحقیقات انجام شده برای ساخت فیلمش گفت که مطالعه و پژوهش‌های بسیاری در زمینه کودکی حضرت محمد (ص) و چگونگی پرداختن به کودکی ایشان تا سن ۱۲ سالگی انجام داده است و دلیل انتخاب مقطع کودکی زندگی حضرت محمد (ص) این بوده که هیچ اختلافی بین شیعه و سنی به وجود نیاید.

این کارگردان سینمای ایران همچنین به نگرانی اهل تسنن از ساخته شدن این فیلم اشاره کرد و گفت که دلیل نگرانی و انتقاد کشورهای عرب به خصوص الازهر از ساخته شدن چنین فیلمی را نمی داند چراکه به همان اندازه که اهل تسنن نگران هر نوع تحریف یا بی‌توجهی به شان حضرت رسول هستند شیعیان هم نگرانند.

وی گفت که منتقدان به جای اینکه از دور بایستند، تخطئه کنند و نقدهای غیرمنصفانه ارائه دهند بهتر است پس از دیدن فیلم درباره اثر ساخته‌شده گفتگو کنند.

بودجه تولید فیلم «محمد رسول الله» از شایعه تا واقعیت 

بودجه تولید فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» از سوی رسانه ها به ویژه رسانه های غربی به کرات مورد سئوال بود و منتقدان گزارش های نادرست با اعداد و ارقام عجیب و غریب ارائه می کردند.

به عنوان مثال هالیوود ریپورتر مدعی شده بود که ساخت فیلم «محمد رسول الله» ۳۰ میلیون دلار معادل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برداشته است. این ادعا در حالی مطرح شد که صادقیان رئیس هیات مدیره شرکت نورتابان (این شرکت به پیشنهاد فروزنده رئیس وقت بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد) درباره جزئیات هزینه ساخت این پروژه سینمایی که شامل ساخت و ساز شهرک و دستمزدهای پرداختی می شد، توضیح داد.

بر همین اساس و به گفته رئیس هیات مدیره شرکت نورتابان، هزینه ساخت دکورهای شهر مکه ۱۴۱ میلیارد ریال، شهر مدینه با ۱۹ هکتار ۴۲ میلیارد ریال و ساخت و ساز ساختمان اداری ۱۲.۲ میلیارد بوده است .

همچنین ۳ میلیارد ریال هزینه فیلمنامه،‌ ۶ میلیارد ریال هزینه مطالعات اجرایی، ۱۵۲ میلیارد ریال هزینه پیش تولید،‌ ۳۱۰ میلیارد ریال هزینه تولید و ۱۵۱ میلیارد ریال هزینه پس از تولید فیلم «محمد رسول الله» شده است.

با این اوصاف مجموع هزینه‌های صرف شده برای ساخت این فیلم ۶۲۳.۳ میلیارد ریال بوده است.

a3635d6c-1bfa-4c6b-9690-c59158214f2c

آمار فروش «محمدرسول الله(ص)» در روز اول‌ اکران

فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» روز گذشته 5 شهریورماه اکران عمومی خود را در سراسر کشور شروع کرد. در اولین روز نمایش فیلم محمد رسول الله(ص) در تهران، بیش از 170 میلیون تومان در تهران فروش داشته است. براساس این گزارش این فیلم در تهران در 40 سالن سینما به نمایش در آمده است.

این فیلم در پردیس سینما آزادی، سه سانس فوق‌العاده را به خود اختصاص داد. همچنین سینماهایی چون کوروش، پردیس زندگی و برای تعدادی دیگر از سینماهای شهرستان سانس فوق العاده در نظر گرفته‌ شده است.

همچنین فروش این فیلم در سینماهای شهر مشهد معادل 20 میلیون تومان است که 14 میلیون تومان از این فروش متعلق به سینما هویزه مشهد است همچنین در اصفهان فروش فیلم به رقمی معادل 10 میلیون تومان رسیده است.

فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)»، پیش از تولد پیامبر اسلام(ص) تا 12سالگی ایشان را در بر می‌گیرد و البته بخش‌های قبل از 50سالگی پیامبر نیز به‌صورت فلاش‌بک نشان داده می‌شود.

نمایش این فیلم از پنج شنبه 5 شهریورماه در سینماهای سراسر کشور شروع شده است.

a9a5c026-c448-4894-899a-c1139cdf835e

نقد هافینگتون پست بر فیلم «محمد رسول الله»

منتقد هافینگتون پست فرانسوی (نسخه کبک) دیروز ۲۸ آگوست نوشت: فیلمی که شب پیش سی و نهمین جشنواره فیلم مونترال را افتتاح کرد، به کارگردانی مجید مجیدی فیلمی رمانتیک-تاریخی است که چون یک نقاشی دیواری باشکوه بر کودکی حضرت محمد (ص) تمرکز دارد.

این محصول سه ساعته، یادآور فیلم‌های اسطوره‌ای مذهبی دهه ۱۹۵۰ است که همه احساسات خوب را منعکس می‌کردند.

ساخت فیلمی درباره پیام‌آور اسلام همیشه دشوار است زیرا مسلمانان سنی با این کار مخالف هستند و همین فیلم نیز با این مشکلات روبه رو شده است. در سال ۱۹۷۶ «رسالت» ساخته مصطفی عقاد فیلمساز سوری-آمریکایی با بازی آنتونی کویین و ایرنه پاپاس بدون نمایش تصویری از حضرت ساخته شد.

گرچه مجید مجیدی باور دارد که توانسته است هم شیعه هم سنی را راضی کند اما باید گفت این تلاش چندان موفق نبوده است چون در عین حال که ما پیامبر اسلام را از پشت سر می‌بینیم، با موهایی که در باد تکان می‌خورد، باورهای شیعی را می‌توان در فیلم بیشتر دید. وقوع معجزات مکرر، مساله شهادت و پیامبری که به نوعی از نظر ظاهر یادآور مسیح است در مکاتب فکری سنی قابل قبول نیست.

این منتقد می‌نویسد: از این زوایا باید گفت فیلم به نوعی با رویکرد تبلیغی ساخته شده است. در عین حال سرژ لوسیک مدیر و بنیانگذار این جشنواره توضیح می‌دهد که نقش این جشنواره نمایش فیلم‌هایی است که نظری ترویجی نداشته باشند و در ورای همه نقطه نظرات از انسانیت و دیدگاه هنری فیلمساز دفاع کنند.

image352435

حضرت محمد (ص) سرمنشا مهر و دوستی است

براساس این گزارش علیرضا شجاع نوری در نقش عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر اکرم (ص)، مهدی پاکدل در نقش ابوطالب عموی پیامبر (ص)، ساره بیات در نقش حلیمه دایه‌ پیامبر (ص)، مینا ساداتی در نقش آمنه مادر پیامبر(ص)، محسن تنابنده در نقش ساموئل تاجر یهودی، داریوش فرهنگ در نقش ابوسفیان، رعنا آزادی‌ور در نقش ام‌جمیل همسر ابولهب، حمیدرضا تاج‌دولت در نقش حمزه عموی پیامبر (ص)، صادق هاتفی در نقش بحیرا راهب مسیحی، محمد عسگری در نقش ابولهب عموی پیامبر (ص) و حدود ۵۰۰ بازیگر و هنرور در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

همانطور که مجید مجیدی بارها اشاره کرده است این فیلم در پی ارائه تصویری واقعی از پیامبر اسلام است. آنچه در این اثر سینمایی مقابل دیدگان مخاطبان قرار می‌گیرد حضور پرمهر و سرشار از برکت پیامبر اسلام است که هر جا که حضور می‌یافتند مردم را به مهر و دوستی فرامی‌خواندند. در فیلم نشان داده می‌شود که حضرت محمد (ص) از همان کودکی و نوجوانی سرمنشا مهر و دوستی بوده‌اند.

داستان فیلم به گونه‌ای طراحی و اجرا شده است که این امکان فراهم است تا قسمت‌های بعدی آن نیز ساخته شود و البته مجیدی نیز به این نکته اشاره داشته است که قصد ساخت قسمت های دوم و سوم آن را دارد و به گونه‌ای می توان آن را سه‌گانه‌ای از زندگی حضرت محمد (ص) دانست.

همچنین پیش فروش بلیت های این فیلم از طریق سایت سینما تیکت و سایت رسمی فیلم «محمد رسول الله (ص)» در دسترس است. آدرس رسمی سایت فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» mohammadmovie.com است.

 منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.