سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:02 - یکشنبه 08 شهریور 1394

ورود ممنوع

مسئولان در حال تدوین شیوه‌نامه اجرای کنسرت هستند

گزارش ۹۷ کلمه‌ای وزارت ارشاد از عملکرد یک سال اخیرش، به خوبی نشان می‌دهد بی‌سر و سامانی وضعیت موسیقی بیش از آن است که بخواهیم آن را تنها به تدوین شیوه‌نامه برگزاری کنسرت تقلیل دهیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ با نگاهی به کنداکتور و جدول اجرای کنسرت‌ها در کشور متوجه رونق اجرا و خوانندگی در بین هنرهای دیگر خواهید شد، برگزاری کنسرت ها گرچه همواره در کشور بخاطر مسایل مختلف مورد توجه بوده و بعضا با حاشیه های عجیب و غریبی نیز روبرو بوده اما در ماههای اخیر این حاشیه ها رنگ و بوی دیگری گرفته است.

تا پیش از این حواشی کنسرت ها با محتوا، فضا و پوشش مخاطبان و … مرتبط بود که برخی اوقات به لغو کنسرت ها نیز می انجامید، اما چند ماهی است مسئولان ذیربط برای به حداقل رساندن لغوها و رعایت شأن خوانندگان، تهیه کنندگان و عوامل برگزاری کنسرت ها دست به کار شده اند. نمایندگان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی اقدام به برگزاری جلساتی پیرامون تدوین شیوه نامه برای گزاری کنسرت ها در کشور نموده اند و تدوین شیوه‌نامه راهکاری بود که این نهادها از ماه‌ها پیش با در نظر گرفتن ملاحظات در حال تدوین مدلی عملی برای اجرای کنسرت‌ها هستند.

شاید یکی از اولین اظهار نظرها در این زمینه را پیروز ارجمند مدیر کل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد  در دی ماه سال گذشته (1393) کرده باشد که با خرسندی از نهایی شدن تفاهم نامه گفت: « تا زمانی که شیوه نامه بین ما و نیروی انتظامی نهایی نشود بسیاری از مشکلات کنسرت ها وجود خواهد داشت. البته خوشبختانه این شیوه نامه هفته پیش نهایی شده و وقت آن رسیده که بسته نهایی آن را به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی نهایی، تایید و امضا ارسال کنیم».

 ارجمند در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود: « شیوه نامه مورد نظر در صورت تایید و توافق به امضای آقای جنتی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی خواهد رسید و تصور می کنم آغازی برای رفع بسیاری از مشکلات خواهد بود.» اما شیوه نامه تدوین نشد و نوش آبادی سخنگوی ارشاد در تاریخ 30/4/94 در پاسخ به این سوال که چرا کنسرت ها لغو می شود گفت: «ما مجوز را برای محتوا و صلاحیت افرادی که اجرا دارند صادر می کنیم. برای برخی اجراها در سالن وزارت کشور و برج میلاد لغو شد. اگر وزارت ارشاد، نیروی انتظامی و قوه قضائیه هماهنگ باشند اتفاق بدی نمی افتد. حتی اگر قرار است تعلیق و لغوی نیز صورت بگیرد باید خودمان باهم تفاهم کنیم نه اینکه بازخورد منفی بیرونی داشته باشد. پاسخگویی به لغو کنسرتی که ده هزار تا بلیت فروخته است، سخت است ولی پاسخگویی سه نهاد به هم راحت است.»

سخنگوی وزارت ارشاد به درستی به نکته دقیقی اشاره می‌کند و آنهم مسئله پاسخگویی است.  به مراتب پاسخگویی به چند هزار نفر که بلیت تهیه کرده اند کار آسانی نیست و تازه اگر نخواهیم مشکلاتی که تصمیمات لحظه ای و غیر برنامه ریزی شده اینچنینی برای مردم به وجود می آورد را در نظر نگیریم، قطعا نمی توانیم آثار و تبعات اجتماعی آن را نادیده گرفته و انکار نمائیم.

سوال و پرسش اساسی این جاست که تا پیش از این کنسرت ها لغو می شدند و بهانه این بود که شیوه نامه و هماهنگی بین دستگاههای مسئول وجود ندارد، آنهم دستگاههایی که به گفته سخنگوی ارشاد همه در دولت هستند و نیروی انتظامی نیز زیر مجموعه وزارت کشور تعریف شده است.

مراجع تصمیم گیری ماه‌هاست در حال تنظیم شیوه نامه هستند و در این مدت باز کنسرت ها لغو می شوند. براستی زمان تدوین یک شیوه نامه بین نهادهایی که زیر مجموعه دولت هستند چقدر زمان می برد، آیا این اولین بار است که دو نهاد در حال نوشتن تفاهم نامه هستند ؟

تاخیرهای پی در پی در توافق بین ارشاد و نهادهای مسئول در برگزاری کنسرت ها این شائبه را پیش آورده که چه ضمانتی وجود دارد اگر شیوه نامه هم امضا شود باز با لغو کنسرت ها روبرو نباشیم. اظهار نظر وزیر ارشاد تا حدودی این نگرانی ها را بیشتر می‌کند. علی جنتی در تاریخ 25/5/94 در نشست خبری سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) در پاسخ به سوالی پیرامون شیوه نامه برگزاری کنسرت گفت: «تشریک مساعی در خصوص محل برگزاری کنسرت ها بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص صدور مجوز با هیچ نهادی شریک نمی شود».

وی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال 94، لغو کنسرت‌ها به 9مورد رسید، اضافه کرد: «تلاش این وزارتخانه بر همکاری با قوه قضاییه و نیروی انتظامی است تا با در نظر گرفتن حساسیت های عرفی و اصول شرعی و در چارچوب قانونی مجوز کنسرت های موسیقی صادر شود»

 اما واقعیت این است که همین فرعیات در کلام وزیر اصلی‌ترین دلایل لغو کنسرت‌ها بوده و خواهند بود.گویی وزیر ارشاد با ذکر این جملات می خواهد تغیر سیاست های این وزارتخانه در ماههای اخیر و مراحل تبیین آئین نامه برای حل مشکل کنسرت ها را نشان بدهد و همین نکته است که ما را در رسیدن به مسیری هموار در برگزاری کنسرت ها دچار شک و شبهه می کند.

 رویه پاسخ‌های سخنگوی ارشاد در نشست خبری 27/5/94 همچنان بر همان سیاق قبل است : «پیش نویس شیوه نامه اولیه برای همکاری نیروی انتظامی و ارشاد برای اجرای کنسرت‌ها آماده شده اما نهایی نشده است .اشکالاتی متوجه آن است، درصدد مرتفع کردن آن هستیم. نشست‌هایی با مسئولان نیروی انتظامی داشته ایم تا ابهامات مرتفع شود. اجرای کنسرت در گرو همکاری سه نهاد ارشاد قوه قضاییه و نیروی انتظامی است».

بی سر و سامانی وضعیت موسیقی در دولت تدبیر و امید بیش از آن است که بخواهیم آن را تنها به تدوین شیوه نامه ای برای نظم بخشی به برگزاری یک برنامه چند ساعته در کشور تقلیل دهیم. یا آنکه بخواهیم با نوشتن یادداشتی به مسئولان ارشاد یادآوری کنیم که اولین مقصر این بی برنامگی ها بنا به اعلام اختیاراتتان خود شما هستید و باید شفاف و به دور از حاشیه سازی به مردم پاسخگو باشید…

13940607000906_PhotoL

گزارش عملکرد معاون هنری ارشاد در تاریخ 4/6/94 به روشنی شاهدی بر این مدعاست، چرا که معاون هنری ارشاد کل گزارش عملکرد یکساله موسیقی کشور را تنها در97 کلمه روی سایت وزارت ارشاد قرار داده اند تا فارغ از محتوا تنها به ارائه اعداد و ارقام گیج کننده در مورد مجوزها بسنده کرده باشند تا این گزارش به سان «مشتی که نمونه خروار است» تکلیف ما را در مابقی بخش‌ها مشخص نماید.

منبع:فارس

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.