سرویس: تولیدی » خبر پوششی 07:10 - شنبه 07 شهریور 1394

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان،

بارگزاری غیر قانونی بر زنده رود در مقابل خشکسالی شرق اصفهان ادامه دارد

اسفندیار امینی گفت: با گذشت دو سال از مصوبه طرح 9 ماده ای احیای زاینده رود شاهد عدم اجرای کامل این طرح ها بوده ایم و این در صورتی است که شورای عالی امنیت ملی به عنوان یکی از بالاترین نهادهای مهم کشوری دستور توقف توسعه تمامی طرح‌های کشاورزی و صنعتی در حوضه این رودخانه را داده است.

به گزارش اصفهان شرق، مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در جلسه گزارش‌دهی هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان با اشاره به گزارشی از مطلاعات انجام شده در حوضه زاینده رود گفت: طبق مطالعه دو شرکت از قسمت بالادست سد و قسمت میانی سد چم آسمان و زاینده رود مشخص شد که میزان 122 هزار هکتار ظرف 15 سال گذشته زیر کشت رفته است و این در حالیست که شرق اصفهان با وجود میزان 120 هزار هکتار زمین زراعی قابل کشت در سالهای ترسالی، امسال فقط 40 هزار هکتار زیر کشت برد.

اسفندیار امینی با توجه به اثبات راندمان آبی زاینده رود اظهار کرد: هر مقدار آبی که وارد زاینده رود می شود، به میزان 2/5 برابر مصرف می شود و چیزی فراتر از آن نداریم.

وی با توجه به مصوبه 30 شهریور شورای امنیت ملی در سال گذشته در خصوص عدم برداشت جدید افزود: طی این مصوبه مقرر شد که طرح هایی که 100 درصد اجرایی آن تمام شده است متوقف و برداشت جدیدی انجام نشود و این در صورتی است که شورای عالی آب در دی ماه 93 در جلوگیری از بارگزاری جدید مصوبه ای به تصویب رساند.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان، گفت: طبق مصوبات شورای عالی آب حجم آب طبیعی زاینده رود به اضافه آب تونل اول کوهرنگ متعلق به کشاورزان حق‌آبه دار تاریخی این رودخانه است.

وی با تعریفی از شرق اصفهان و نقش این منطقه در رونق کشور، تاکید کرد: تمامی مسئولان این نکته را مد نظر قرار دهند که شرق اصفهان در صورت دسترسی به حق‌آبه و رونق کشاورزی یعنی سالانه تولید 800 تن ذرت علوفه‌ای، دو هزار تن چغندر قند، 220 هزار تن گندم، 40 هزار تن جو، حدود 750 هزار تن شیر خام و هم‌چنین تولید هوای سالم و جلوگیری از پیشروی کویر است.

امینی با اشاره به اینکه ما چیزی غیر از قانون در خصوص کشاورزان نخواهیم گفت، بیان کرد: متاسفانه با گذشت دو سال از مصوبه طرح 9 ماده ای احیای زاینده رود شاهد عدم اجرای کامل این طرح ها بوده ایم و این در صورتی است که شورای عالی امنیت ملی به عنوان یکی از بالاترین نهادهای مهم کشوری دستور توقف توسعه تمامی طرح‌های کشاورزی و صنعتی در حوضه این رودخانه را داده است اما در عمل شاهد خلاف این امر هستیم.

وی اذعان کرد: زمانی ما برای اینکه دادگاه بپذیرد رودخانه خشکیده است، به کارشناس 40 میلیون پول دادیم تا نوشته شود رودخانه خشک است و در صورتی بود که خشکی رودخانه واضح و قابل شهود بود.

امینی با ذکر این مطلب که منتظر مصوبه نمانیم، ادامه داد: اگر منتظر مصوبه هستیم باید بدانیم که در بالاترین سطح کشور مصوبه داریم ولی هنوز مشکلی حل نشده و شاهد عملی شدن مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب نیستیم.

وی با انتقاد از عدم اجرای مصوبات تاکید کرد: ممنوعیت بارگزاری جدید، ساماندهی رودخانه، صندوق خسارت کشاورزان و قطع برداشت های غیر مجاز از مواردی است که هنوز شاهد تحقق ان نبوده ایم در صورتی که 35 درصد از جمعیت استان را کشاورزان تشکیل می دهند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان خاطر نشان کرد: متاسفانه فولاد مبارکه قصد انتقال آب به مجموعه صنعتی خود را دارد و از طرف دیگر می‌خواهند پساب‌های برخی شهرستان‌ها را نیز برای مصرف خریداری کنند که مغایر قانون است و همچنین بر اساس ماده 4322 مصوب سال 1333 تمامی پساب‌های شهری متعلق به کشاورزان شرق اصفهان است.

وی با اشاره به نگاه های متفاوت در بین مسئولان گفت: ما شهروند درجه چند نظام هستیم و نگاه های متفاوت کجاست؟ که کشاورز شرق اصفهان در بحران خشکسالی و نبود آب، مجبور به تغییر شغل می شود و در برخی جاها سد میزنند و طرح های جدید افتتاح می شود.

امینی در پایان با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف دولت پرداخت خسارت در هنگام سرمازدگی، سیل، خشک‌سالی و …است، تصریح کرد: ما کشاورزان نمی‌دانیم وقتی وزارت نیرو مکلف به پرداخت خسارت خشك‌سالی و سایر موارد شده است چرا مستقیماً آن را به دست زارعان نمی‌دهد و باید برویم در استان از نهادهای دیگر مطالبه کنیم.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “بارگزاری غیر قانونی بر زنده رود در مقابل خشکسالی شرق اصفهان ادامه دارد”

  1. چهار محال حق خود را از زاینده رود برداشت میکند شما اصفهانی های عزیز در سد صنعت فو لاد و چم اسمان به دنبال ابتون باشید چرا که اب زاینده رود از طریق لوله های قطور به یزدو رفسنجان میدود و من الله توفیق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.