سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:22 - جمعه 06 شهریور 1394

وزیر امور خارجه در اصفهان:

اولویت اصلی دولت برای اصفهان، چالش آب است

وزیر امور خارجه گفت: اولویت اصلی دولت برای اصفهان، چالش آب است و برنامه‌های مهم و اساسی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمدجواد ظریف دقایقی پیش در برنامه زنده‌رود اصفهان درباره مشکل آب اصفهان و اهمیت جریان زاینده‌رود اظهار داشت: مهم‌ترین معضل استان اصفهان آب است دولت تدبیر و امید بحث آب زاینده‌رود برای مهم بوده و چندین جلسه به آن اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه با تدابیر صورت گرفته، همه مردم اصفهان باید از آب استفاده کنند، تصریح کرد: خوشحال هستیم که امروز کشاورزان اصفهان می‌توانند از آب زایند‌ه‌رود برای کشت پائیزه اصفهان استفاده کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به خشکی چند ماه گذشته رودخانه زاینده‌رود بیان کرد: متأسفانه این رودخانه در دو سه ماه خشک شده اما در فاصله نزدیکی آب به اصفهان باز می‌گردد. تلاش می‌کنیم که از آب زاینده‌رود برای کشاورزی و سایر نیازهای استان استفاده شود و در بخش‌های دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: به هر حال همه ما ایرانی هستیم و باید به زاینده‌رود به عنوان یک موضوع ملی نگاه کنیم؛ هم دوستان اصفهانی هم سایر استان‌ها به عنوان رقابت نگاه نکنیم. به نظر من همه مردم ایران یکی هستند و در یک جهت نگاه می‌کنند؛ آب یک موضوع ملی است و فقط منحصر به اصفهان نیست.

ظریف خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های دولت که هزینه بسیاری برای آن انجام داده و برنامه جدی برای آن دارد و تلاش چندین وزارتخانه برای آن است، موضوع آب است.

ظریف درباره حضورش در شهر اصفهان و صحبت با مردم این شهر گفت: بسیار خوشحالم که در ایام ولادت امام رضا(ع) به شهر و دیار همیشگی خودم اصفهان سفر کردم.

وی درباره دوران زندگی خود در اصفهان افزود: من حدود 6 ماه در اصفهان زندگی کردم چون 5 ساله بودم که به اصفهان آمدیم و در محله جهانبانی زندگی می کردیم یادم می‌آید در 6 سالگی مدتی را خدمتکار خانه پدری من را با دوچرخه به مدرسه می‌برد و بعد به تهران منتقل شدیم تا به مدرسه علوی بروم.

قدم زدن در شهر زیبا و پاکیزه اصفهان را دوست دارم

وزیر امور خارجه گفت: در دوران کودکی همواره تعطیلات تابستان را به اصفهان و یک ماهی هم به مشهد سفر می‌کردیم و چون همسر بنده هم اهل اصفهان هستند در دوران بازنشستگی هم بسیار در اصفهان حضور داشتیم. باید بگویم که من همواره از قدم زدن در این شهر زیبا و پاکیزه لذت می‌بردم و واقعا این فرهنگ پاکیزگی مردم اصفهان بی‌نظیر است.

وی با اشاره به دوران زندگی در خانه پدری بیان کرد: مرحوم پدرم از دوران کودکی من در تهران مشغول تجارت بودند و در سال‌های پایانی زندگی هم بیشتر در حال عبادت بودند. مادرم هم بانویی خانه‌دار و مقتدر بود که سبب می‌شدند من همیشه در کنار آنها احساس آرامش داشته باشم.

ظریف تصریح کرد: من در 17 سالگی برای ادامه تحصیل به امریکا رفتم و 25 ساله بودم که پدرم فوت کردند اما این افتخار را داشتم که در چند سال بازنشستگی به مادرم خدمت کنم.

وی درباره آرزوهای دوران کودکی خود گفت: در کودکی دوست داشتم پزشک شوم اما بعد متوجه شدم که با روحیات من سازگار نیست در نوجوانی به مسائل هسته‌ای علاقه مند شده بودم اما در نهایت کامپیوتر را که رشته مورد علاقه من است انتخاب کردم. پس از انقلاب با تشویق دوستان و تحت تاثیر آموزه‌های دکتر شریعتی ابتدا جامعه شناسی و سپس روابط بین‌الملل را انتخاب کردم و در امریکا این رشته را تا آخر ادامه دادم.

وزیر امور خارجه با اشاره به دوران زندگی مشترک خود توضیح داد: در سال 58 از امریکا به ایران آمدم و پس از چند روز حضور در تهران به اصفهان سفر کردم و پس از اینکه خواهرم یکی از دوستانش را که خانمی انقلابی و مومن بودند معرفی کردند دوران آشنایی ما آغاز شد و در مدت 7 تا 8 روز دوران آشنایی و ازدواج ما طول کشید.

وی افزود: دوران نامزدی ما در دعاهای ابوحمزه مسجد امام(ره) گذشت و پس از ازدواج چند روزی برای ماه عسل به مشهد رفتیم و بعد از آن هم برای ادامه زندگی مشترک با دریافت ویزا برای همسرم به امریکا برگشتیم.

حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و مردم پشتوانه ما در مذاکرات بود

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای گفت: ما همه عزت و سربلندی را مرهون کسانی هستیم که از همه چیز خود گذشتند و به ما درس مقاومت و ایثار دادند و همین مقاومت ملت ایران پشتوانه ما در مذاکرات بود.

وی تاکید کرد: طرف‌های مذاکره به ویژه امریکا خیلی روی تحریم‌ها حساب باز کرده بودند تا با استفاده از این فشار ما را تسلیم خود کنند اما مردم ما نشان دادند که از این نظام مقدس دست بردار نیستند و در حقیقت سختی مذاکرات را مردم زیر بار تحریم متحمل شدند. ما هم با توکل بر خدا و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و مردم به این موفقیت رسیدیم.

وزیر امور خارجه درباره طولانی شدن زمان مذاکرات گفت: مذاکرات ما بسیار دشوار و تکراری بود و ما مجبور بودیم بسیاری مسائل را تکرار کنیم تا راهی برای جلو رفتن در مذاکرات باز شود و در حقیقت مانور و ادعای طرف‌های مذاکره بر روی سلاح هسته‌ای بود؛ ما می‌خواستیم اگر این نگرانی آنها است، برطرف کنیم و اگر بهانه آنها است این بهانه را از آنها بگیریم.

وی بیان کرد: هرچند ما براساس فتوای مقام معظم رهبری سلاح هسته‌ای را حرام و مخل امنیت می‌دانیم اما باید این اطمینان را برای کشورهای غربی هم فراهم می‌کردیم در حالی که در سوی دیگر مردم ما هم به طرف مذاکره و امریکا به دلیل سیاست‌هایی که در قبال ما در طول سال‌های پس از انقلاب تاکنون اعمال کردند و بعد هم تبلیغات ایران هراسی به راه انداخته بودند، اعتماد نداشتند و این کار را حساس و دشوارتر کرده بود.

ظریف خاطرنشان کرد: بایستی طرف مقابل می‌فهمید که ما سلاح نداریم و خواسته‌های آنان را هم نمی‌پذیریم ضمن اینکه با حفظ عزت و سربلندی کشور و ملت به نتیجه می‌رسیدیم و الحمدالله خدا خواست و با استقامت و حمایت مردم به این مهم رسیدیم.

وی درباره استراتژی لبخند در زمان مذاکرات بیان کرد: پشتوانه این لبخند ناشی از خودباوری در گفتمان واقعی انقلاب و به خاطر توکل برخدا و حمایت مردم بود و این لبخند برای ما راهبردی بود چون مقام معظم رهبری هم همواره تاکید داشتند که با نرمی و به دور از تندی با طرف مقابل صحبت کنیم چون زور پایایی ندارد و این منطق است که نتیجه می‌دهد.

سال‌ها پیش در امریکا گفته بودم که ایرانی‌ها به تهدید آلرژی دارند

وزیر امورخارجه درباره زمانی که گفته بودند : ” هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید” تصریح کرد: من سال‌ها پیش در امریکا گفته بودم که ایرانی‌ها به تهدید آلرژی دارند و تا زمانی که با آنها با نرمش و احترام صحبت کنیم اهل منطق و گفت‌وگو هستند اما اجازه نمی‌دهند کسی آنها را تهدید کند.

وی درباره خستگی ناشی از طولانی شدن مذاکرات توضیح داد: طرف مقابل فضاسازی بسیاری برعلیه ایران کرده بود و آنقدر گفته بودند ایران سلاح هسته‌ای دارد که خودشان هم باور کرده بودند دیگر نمی‌توانستند از این ادعا کوتاه بیایند. با این حال در این مذاکرات سخت با حمایت‌های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مردم نبود بر خستگی غلبه کردیم.

ظریف خاطرنشان کرد: آنها می‌دانستند که به خاطر فتوای رهبر معظم انقلاب ما سلاح هسته‌ای نداریم اما نمی خواستند دست از این ادعا بردارند چون سال‌ها برای آن برنامه ریزی کرده بودند همانطور که نتاینیاهو امروز ناراحت است چون سال‌ها برای ترویج ایران هراسی و تمرکز بر روی مسائل هسته‌ای ما برنامه ریزی و هزینه کرده بودند و با این مذاکرات بنای بلندی که ساخته بودند فرو ریخت و دروغ آنها مشخص شد.

وی موفقیت در مذاکرات را مرهون دعای مردم و نگاه اهل بیت دانست و خاطرنشان کرد: پس از پایان این مذاکرات خواست تمام تیم هیئت این بود که به شکرانه این عزت و سربلندی به پابوس امام رضا(ع) مشرف شویم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به سفر به اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: امسال برای هفته دولت اصفهان را که یکی پرظرفیت‌ ترین استان‌های کشور در تمامی زمینه‌ها است انتخاب کردم و در روز گذشته دیدم که تا چه حد پیشرفت داشته و البته باز هم جای رشد بسیار دارد.

وی بیان کرد: اصفهان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری بسیار، تابلوی هم‌زیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف، تابلوی ایثار و شهادت و استقامت و تابلوی صنعت کشور است و باید به خوبی به مردم دنیا معرفی شود.

ظریف با اشاره به افتتاح پروژه بزرگ مخابراتی استان و کلنگ زنی نخستین شهرک نمایشگاهی کشور در اصفهان بیان کرد: اصفهان استحقاق دارد که مرکز ICT کشور باشد و همچنین توسط این شهرک نمایشگاهی دستاوردهای خود را مطابق با فناوری‌های روز دنیا به همگان معرفی کند.

وی تصریح کرد: امروز هم فاز نخست متروی اصفهان به طور آزمایشی افتتاح می‌شود کلنگ فاز دوم هم زده خواهد شد که امیدوار هستیم با این فرصتی که فراهم شده با همکاری و تعامل روز به روز این استان رونق بیشتری بگیرد.

انتهای پیام/ج

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.