اصفهان شرق

اساسی‌ترین منبع قدرت ایران در جهان خودباوری است / لزوم استفاده از ارتباطات برای تحکیم مبانی انقلاب در دنیا

کدخبر: 73032
1394/06/06 در ساعت 10:00

به گزارش اصفهان شرق؛ محمدجواد ظریف دقایقی پیش در آئین افتتاح 515 پروژه مخابراتی استان اصفهان گفت: امروز یک حرکت بسیار مبنایی و پایه‌ای در استان اصفهان با تلاش و زحمت دوستان عزیز در شرکت مخابرات که یکی از مهمترین ارگان‌ها و مؤسسات جمهوری اسلامی در این استان و در کشور است، شکل گرفته، لذا امروز شاهد شروع و ادامه یک حرکت قدرتمند و پراقتدار و بسیار مهم برای حضور فعال‌تر در صحنه جهانی بودیم.

وی با اشاره به وقوع انقلابی در عرصه ارتباطات بین‌الملل افزود: آنچه که ما در حرکت و در گذار از جهان دوقطبی مبتنی بر حضور آمریکا به عنوان نماینده غرب و اتحاد جماهیر شوروی به عنوان نماینده شرق به سمت یک نظام جدید شاهد بودیم، یک انقلاب در روابط بین‌الملل است که امروز از این انقلاب با نام جهانی شدن یاد می‌کنند.

ظریف در ادامه با بیان اینکه پیشرفت مخابرات یک رشته ارتباطات گسترده‌ای را در جهان ایجاد کرده که مبانی تفکر و محاسبات را در روابط بین‌الملل به هم ریخته است، تأکید کرد: یکی از مهمترین عناصر جهانی شدن، جهانی شدن ارتباطات است به عبارت دیگر در هر نقطه‌ای از جهان امکان دسترسی به تولیدات و آنچه که دیگران ایجاد کرده‌اند را پیدا می‌کنید و همینطور دیگران چنین امکانی را پیدا می‌کنند تا از تولیدات علمی، فنی، هنری، سیاسی و اقتصادی شما بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: این تحول بسیار عمده‌ای است که یک عامل جدید قدرت را وارد معادلات بین‌المللی کرده و حتی امروز دیگر نمی‌شود شما مخاطبتان را انتخاب کنید، چرا که همین الآن هم که من با شما صحبت می‌کنم، صحبت‌هایم می‌تواند همزمان در همه جای دنیا انعکاس داشته باشد و کسی دیگر نمی‌تواند برای گروه محدودی صحبت کند.

وزیر امور خارجه کشور با بیان اینکه امروز هر کسی صحبت می‌کند، در حقیقت همزمان با تمام دنیا صحبت می‌کند و بایستی حواسش جمع باشد، اذعان داشت: این یک وجه قضیه است، وجه دیگر قضیه این است که حتی احساسات نیز جهانی شده و متمرکز در یک منطقه نیست؛ وقتی که می‌بینید رژیم صهیونیستی با آتش زدن یک کودک، او و پدرش را به شهادت می‌رساند، اخبار، تصاویر و هیجانات ناشی از این واقعه همزمان نه تنها در فلسطین اشغالی بلکه در تمام جهان منتشر و منعکس می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند روی این جنایات سرپوش بگذارد.

وی با اشاره به جنگ 22 و 33 روزه در غزه و لبنان تصریح کرد: دیدید آنچه که رژیم صهیونیستی را مجبور به پایان جنگ کرد، علاوه بر مقاومت مردانه و شجاعانه مردم غزه و لبنان در واقع این انقلاب احساسات جهانی بود که عرصه را برای رژیم صهیونیستی تنگ کرد و اجازه نداد که مردم در یک بی‌خبری از این تحولات زندگی کنند، لذا این پدیده بسیار مهمی است که در صورت پی بردن به آن، می‌توانیم از آن بهره ببریم.

ظریف با بیان اینکه امروز هیچ انحصار خبری و رسانه‌ای در دنیا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: یک زمانی چهار پنج غول تبلیغاتی و رسانه‌ای دنیا انحصار اخبار را در اختیار خود قرار داده و بقیه نیز مجبور به استناد اخبار آنها بودند، اما امروز یک جوان نه تنها می‌تواند به پیچیده‌ترین سیستم ها وارد شود، بلکه از هر گوشه دنیا می‌تواند تولید اطلاعاتی کند که اخبار آنها همپای اطلاعاتش در دنیا پخش شود.

وی با اشاره به تأثیر رسانه در انظار عمومی جهان اظهار داشت: گاهی اوقات یک ویدئوی دو دقیقه‌ای را میلیون‌ها نفر در دنیا مشاهده می‌کنند که این یک تحول بسیار مهم و مبارکی در عصر ارتباطات است، البته در کنار خودش چالش‌هایی را هم دارد، هم فرصت و هم چالش است؛ اگر ما تمام توجه‌مان را متوجه چالش‌هایی کنیم که از این تحول مهم ایجاد شده، می‌توانیم از فرصت‌های عظیمی که این تحول برای ما ایجاد کرده، بهره‌برداری کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکی از نقاط قدرت، توانمندی و اقتدار ما در جمهوری اسلامی این است که اولاً حرف جدیدی برای گفتن داریم و ثانیاً این است که نپذیرفته‌ایم که فقط یک گروه می‌تواند تفکر، نظریه و تئوری تولید کند و بقیه ما خود را موظف به نوشخوار نظریات و تئوری‌های دیگران بدانیم، بلکه ما هم حرفی برای گفتن داریم.

وی خودباوری را یکی از بزرگترین سرمایه‌های امام راحل دانست و تصریح کرد: خودباوری است که باعث شده ما حرفی برای گفتن داشته باشیم، لذا اگر برای خود حرف داریم و توان تولید داریم باید انقلاب ارتباطات، اینترنت و فناوری‌هایی که مخابرات فراهم کرده به عنوان یک فرصت بی‌نظیر برای تحکیم مبانی اقتدار قدرت جمهوری اسلامی ایران و پخش دیدگاه‌ها و نگرش‌های این مرز و بوم انقلابی در دنیا تصور و تلقی کنیم.

ظریف با اشاره به نقش مخابرات در دنیا اذعان داشت: اینجاست که نقش ویژه ارتباطات و مخابرات مشخص می‌شود و امیدواریم که هر روز تحول بزرگ و پیشرفت مهمی که امروز در صنعت مخابرات کشور شاهد آن هستیم، پیشرفته‌تر و گسترده‌تر شود تا مردم ما به استفاده از شبکه‌های مجازی و امکاناتی که برایشان فراهم شده، دسترسی پیدا کرده و همچنین همه مردم دنیا بتوانند با انحصار رسانه‌ای مقابله کنند.

وی ادامه داد: با استفاده از تکنولوژی‌های مخابراتی می‌توان پیام جدید، حرف جدید، سخن مقاومت و عزتمندی، نوآوری و ابتکار، هنر، مردم‌دوستی، هم‌نوع‌پرستی، زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و گروه‌ها و مذاهب مختلف مردم ایران را به جهانیان نمایش داد؛ شما امروز با انقلاب ارتباطات می‌توانید علی رغم همه تلاش‌های صهیونیست‌ها برای ایران هراسی، سخن واقعی این نظام، انقلاب، مردم و کشور را به همه دنیا مخابره کنید.

وزیر امور خارجه در پایان افزود: مخابرات نقش بسیار مهمی در این انقلاب مهم ایفا می‌کند و امیدوارم همه زحمت‌کشان در این عرصه موفق باشند و این فرصت خوبی برای ما باشد تا بتوانیم پیام انقلاب و پیام خون شهدا را به همه دنیا برسانیم.

گفتنی است وزیر خارجه کشور به مناسبت هفته دولت از دیروز با سفر به شهر اصفهان پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان را کلنگ زد و همچنین با حضور در جلسه شورای اداری استانداری به بررسی مسائل استان اصفهان پرداخت.

منبع:فارس