سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:12 - پنجشنبه 05 شهریور 1394

فرهنگ در مذبح شبکه های ضداجتماعی

نفعال مسئولین در برخورد با شبکه های ضداجتماعی صهیونیستی و نجس افزارهایی که جاسوسی بودن و آسیب های متعدد فرهنگی-اجتماعی آنها بارها اثبات شده و حتی احکام قضایی جهت مسدود سازی آنها در چندین نوبت به دولت ابلاغ شده، بسی قابل تامل است!

به گزارش اصفهان شرق؛ امروزه فضای مجازی را می توان از جمله اثرگذارترین رسانه ای دانست که توانسته با دنیای پر رنگ و لعابش مخاطبین بسیاری را از قشرها و سنین مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان به خود جذب کند.

وجود اقبال عمومی به شبکه های اینترنتی و مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی خارجی و وابستگی روزافزون به این نرم افزارها، لزوم آسیب شناسی و شناخت راهکارها برای مشکلات و معضلات ایجاد شده در این حوزه را واجب می نماید.

در کنار بهره گیری از فواید این شبکه ها و نرم افزارها، آسیب ها و مشکلات ناشی از آنها قابل چشم پوشی نیست. آسیب هایی که به دلیل طراحی هدفمند و هوشمندانه مالکان و اتاق فکر آنها، بویژه با دانستن عقبه دشمنی دیرینه فکری و اعتقادی شان، بیش از پیش دامنگیر خانواده ها مخصوصاً جوانان به عنوان اعضای فعال و کارآمد یک جامعه شده است.

عدم هماهنگی و حتی ضدیت شبکه های ضداجتماعی خارجی علی الخصوص صهیونیستی با فرهنگ و آیین ما خسارات جبران ناپذیر اجتماعی–فرهنگی به بنیان خانواده ها وارد کرده است. علیرغم وجود اسناد فراوان مبنی بر اهداف دشمنانه و سودگرایانه صاحبان و طراحان این فضاها که هر روزه با برنامه ریزی دقیق و ارائه جدیدترین و جذاب ترین امکانات به دنبال افزایش مخاطب هستند، شبکه های اجتماعی داخلی سهم بسیار ناچیزی را در این رقابت برعهده گرفته اند.

ضعف ها و نقایص نرم افزاری موجود در شبکه ها و نرم افزارهای داخلی از جمله عللی است که باعث گرایش کاربران فضای مجازی به نرم افزارهای خارجی می شود. بی اطلاعی مردم از قوانین فضای مجازی و سوء استفاده های فراوان این شبکه ها که اکثرا ساخته و پرداخته دشمن صهیونیستی است باعث می شود دشمن فرصت طلب روزانه و هر ساعت با نقض آشکار امنیت و حریم خصوصی کاربران، ضمن جاسوسی از اطلاعات فردی و اجتماعی، با تاثیرگذاری و نفوذ در افکار عمومی کاربران به اهداف مغرضانه خود از جمله استحاله فکری–اعتقادی افراد دست یابد.

در حالی که در مقابل عملکرد شبانه روزی دشمن در فضای مجازی، لزوم فعالیت و حضور پررنگ شبکه های اجتماعی داخلی و جذب بیشتر مخاطبین بیش از پیش احساس می شود، علت عدم حمایت دولت از ساخت و رواج نرم افزارهای داخلی همچنان به عنوان سوالی مهم و بی جواب باقی مانده است!!!

عدم حمایت دولت در جهت افزایش کیفیت و کمیت نرم افزارهای ارتباط جمعی داخلی، در همه زمینه ها از تبلیغات گرفته تا اعطای تسهیلات برای متخصصین داخلی، عدم ساماندهی بخش خصوصی در زمینه نرم افزاری و گسترش شبکه ای باعث می شود دشمن از خلا موجود نهایت استفاده را در جهت تهاجم فرهنگی و جاسوسی به عمل آورد.

حضور بدون ضابطه و نظارت شبکه ها و نرم افزارهای خارجی-صهیونیستی باعث شده این نرم افزارهای به ظاهر رایگان، ضمن تحمیل هزینه های ارزی هنگفت به کشور در مصرف پهنای باند بین المللی، آزادانه به فعالیت پرداخته و مالکان آنها از طریق فروش اطلاعات کاربران به سود سرشاری دست یابند. در حالی که توان فنی قابل توجهی برای تولید تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کشور وجود دارد و نیروهای فعال و جوانان نخبه بسیاری توان فعالیت در عرصه تولیدات ملی را دارند، هنوز عزم جدی در دولت و مسئولان در راستای تولید تجهیزات مخابراتی، زیرساخت ها و فناوری لازم برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و خود کفایی در فضای مجازی دیده نمی شود.

طبق سند چشم انداز برنامه ششم توسعه، هدف ایران دستیابی به رتبه اول منطقه در بخش فناوری است که لازمه حصول به آن توجه بیش از پیش به موضوعات سخت افزاری و نرم افزاری است. در این راه دولت موظف است ضمن گام برداشتن در جهت تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، شرایطی را فراهم کند تا محصولات تولید شده داخلی قابلیت رقابت با مشابه خارجی را داشته باشند و ضمن دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی، به صورت عادلانه و صحیح با تولید کنندگان خارجی وارد رقابت شوند. این در حالیست که سیاست های تعرفه گذاری نامناسب برای شبکه های خارجی که بدون هیچگونه مالیات یا محدودیتی مشغول فعالیت گسترده و بدون ضابطه هستند در مقابل سیاست ها و قوانین محدودکننده دولت در قبال جوانان و دست اندرکاران تولیدکننده ی نرم افزارها و شبکه های داخلی، این سوال را مطرح می کند که در دولت اسلامی، سنگ اندازی در راه تولید ملی و خلاف منویات رهبری، آیا مصداق بارز آب در آسیاب دشمن ریختن نیست؟؟؟

انفعال مسئولین در برخورد با شبکه های ضداجتماعی صهیونیستی و نجس افزارهایی که جاسوسی بودن و آسیب های متعدد فرهنگی-اجتماعی آنها بارها اثبات شده و حتی احکام قضایی جهت مسدود سازی آنها در چندین نوبت به دولت ابلاغ شده، بسی قابل تامل است! مسئولین محترم دولت در وزارت ارتباطات با فراموش کردن مسئولیت قانونی خود در حفظ حقوق شهروندی و پایبندی به اصول نظام مقدس اسلامی از اجرای حکم دادستان محترم مبنی بر فیلترینگ این شیطان افزارها، استنکاف ورزیده و برای کم کردن انتقادات وارده، بحث فیلترینگ هوشمند را مطرح می کنند؛ در حالی که طبق نظر متخصصین ارتباطات و فناوری، رمز نگاری در ارسال پیام ها عملا امکان فیلترینگ هوشمند را غیر ممکن می سازد. این مسئولین محترم نه تنها به اجرای احکام قضایی پایبند نبوده، بلکه با حضور فعال در برخی از این شبکه های صهیونیستی ضمن حمایت از این جاسوس خانه های همیشه همراه، منافع ملی-امنیتی را قربانی اقبال عمومی مردم می کنند.

این وابستگی بیش از حد به نرم افزارها و شبکه های خارجی و عدم حمایت از تولید کنندگان داخلی باعث نوعی سستی و خمودگی در طراحان و جوانان خلاق فضای مجازی شده است. درحالی که تکیه بر توانمندی های نخبگان داخلی و فعالان عرصه نرم افزاری، تشویق به سرمایه گذاری در تجهیز و توسعه زیرساخت های لازم برای تولید و عرضه محصولات بومی از جمله وظایفی است که دولت و مسئولین وزارت ارتباطات سهمی برای آن قائل نیستند!

حمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان بومی اصلی ترین رکن در اقتصاد مقاومتی است و می تواند با ایجاد شکوفایی در اقتصاد، ایجاد اشتغال و خودکفایی در بحث سایبری و مبارزه با آثار مخرب شبکه های ضداجتماعی-جاسوسی بیگانه مانع از خروج ارز و در نتیجه رشد و شکوفایی اقتصادی و خودکفایی مجازی برای کشور شود.

امید است مسئولین محترم توجه بیشتری به رهنمودهای مقام معظم رهبری در باب فضای مجازی داشته باشند و به جای حمایت از حضور و فعالیت در شبکه های ضداجتماعی و بدافزارهای صهیونیستی، همت خود را صرف راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و حمایت از شبکه های بومی نمایند.

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.