سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:01 - سه شنبه 03 شهریور 1394

آسیب شناسی شبکه های اجتماعی-2

آیا عضویت در شبکه های اجتماعی مزیت است؟/تمسخر،توهین، دروغ، نتیجه حضور بی هدف در دنیای مجازی

امروزه انتقال اطلاعات ارزشمند و به صورت کلی بهره ارزشمند و هدف دار از این شبکه ها توسط برخی از کاربران صورت می گیرد اما قطعا کمبود شرایط این چنینی یکی از جدی ترین نگرانی کاربران منظم این شبکه ها است.

به گزارش اصفهان شرق؛ این روزها بازار استفاده از شبکه های مجازی و عضویت اعضاء خانواده های مختلف در این شبکه ها حسابی داغ است.به گونه ای که اغلب زمان آزاد برخی از خانواده ها در این شبکه ها سپری می شود.

در هفته گذشته به این نکته اشاره شد که امروزه دیگر علاوه بر اکثر فرزندان خانواده ها که دائما درگیر تبلت و بازی های رایانه ای هستند، شبکه های اجتماعی سبب شده است تا پدر و مادرها هم غرق در گوشی و تبلت شوند تا حلقه نگرانی از استفاده بیش از حد کودک از رایانه و تبلت گسترده تر شود و به پدر و مادرها هم برسد.

بدون شک همانطور که در مطلب قبلی هم بیان شد استفاده از شبکه های اجتماعی به اندازه ای که انسان معتاد استفاده از این شبکه ها نباشد می تواند مثمر ثمر واقع شود چرا که بر کسی پوشیده نیست که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در خود علاوه بر مطالب کذب و بی ثمر، مطالب ارزشمند و آموزنده هم جای داده است.

امروزه انتقال اطلاعات ارزشمند و به صورت کلی بهره ارزشمند و هدف دار از این شبکه ها توسط برخی از کاربران صورت می گیرد اما قطعا کمبود شرایط این چنینی یکی از جدی ترین نگرانی کاربران منظم این شبکه ها است.

در شبکه های مختلف اجتماعی که هر چند وقت یک بار یک شبکه در کشور یکه تازی می کند، گروه های مختلف با عنوان های جورواجور توسط کاربران ساخته می شود تا با بحث و تبادل نظر شاید اتفاقات جدیدی در اذهان عمومی رخ بدهد.

اما با جرات می توان گفت که یکی از مشکلات جدی شبکه های اجتماعی که سبب شده است برخی افراد به آن اعتماد نکنند، پایین بودن سطح مطالب و گروه های ساختگی است.به گونه ای که اکثر گروه ها جنبه طنز پیدا کرده و بیشتر به منظور ردوبدل شدن لطیفه و خاطره ساخته شده است.

از سویی دیگر رشد بی رویه گروه هایی که به مفاهیم کذب دامن می زد دردسرساز شده است.به گونه ای که اکثر اعضاء گروه با دامن زدن به اخبار دروغ و صد در صد کذب، ارزش این شبکه ها و مهمتر از آن ارزش کار رسانه ای خبرنگاران را نزد افکار عمومی کاهش می دهند.

یکی از مهمترین اخبار دروغی که همواره در شبکه های اجتماعی پخش شده و بعد از ساعتی توسط افراد مختلف تکذیب می شود، انتشار خبر فوت بازیگران و برخی از هنرمندان است که این روزها برای برخی از افراد به یک تفریح لذت بخش تبدیل شده است.”1″

این در حالی است که انتشار چنین اخبار کذبی نه تنها افکار عمومی را بدبین می کند بلکه خاطره بسیار تلخی از زندگی را در ذهن بازیگر و یا هنرمندی که درباره اش دروغ پردازی شده استف را به جا می گذارد.

اما دروغ پردازی همه زشتی ها و پلشتی های گروه های شبکه های اجتماعی نیست، ساختن لطیفه و توهین به قومیت ها و اقوام مختلف در کشور،به جان هم انداختن مذهب های مختلف با اشاختن اخبار کذب،طراحی عکس و کاریکاتورهای زننده درباره افراد بخشی دیگر از مسائل آزار دهنده شبکه های اجتماعی است.

در هر صورت در این میان با توجه به وجود اگر چه بسیار اندک گروه های ارائه کننده مطالب مفید که در آن افراد باسواد و فرهیخته عضو هستند، نمی توان کل مطالب شبکه های اجتماعی را با یک چوب راند اما نکته قابل تامل درباره این گروه ها عدم یکپارچگی و به نوعی انسجام کامل است.

پراکندگی این گروه ها و در نهایت عدم انسجام مطالب آن، سبب شده است که مطالب غیر علمی و غیر مستند بر مطالب این چنینی در فضای مجازی غلبه کند.رشد قارچ گونه شبکه های اجتماعی در گوشی همراه و تبلت های مردم به گونه ای در حرکت است که بعید  است بتوان آن را با اقدامات بازدارنده کنترل کرد، به همین منظور همه این شرایط سبب می گردد تا هر نهادی و یا شخصی به جای اقدامات بازدارنده به فکر ساماندهی و انسجام مطالب گروه های مناسب باشد.

البته هم اکنون در این راه با توجه به دربرگیری بیشتر شبکه های اجتماعی در میان مردم و البته با توجه به استفاده بیشتر چهره های مختلف کشور از جمله هنرمندان این بحث در حال ساماندهی است.به گونه ای که چهره ها و یا حتی مردم عادی با تشکیل گروه های مختلف و با نام گذاری گروه حول یک یا چند محور مشخص بحث و تبادل نظر می کنند و بارها مشاهده شده است که مدیران گروه ها دائما به اعضا تذکر می دهند که فقط حول محور بحث صحبت کنند در غیر این صورت از گروه حذف می شوند.

چنین اقداماتی می تواند هم مثمر ثمر باشد و هم امیدوارکننده تا در زمانه ای که وسایل ارتباطی و شبکه های اجتماعی که کار را برای رد و بدل کردن هرگونه اطلاعات ولو اطلاعات غلط آسان کرده اند، اقدام مثبتی صورت گرفته باشد.

از طرفی دیگر فعالیت افراد مامور برای ایجاد بحث بر موضوعی کذب که از اساس دروغ است در این شبکه ها روند نگران کننده ای دارد.در مطالب بعدی از این زاویه هم به آسیب شناسی شبکه های اجتماعی می پردازیم.

پی نوشت:

1-قتل های زنجیره‌ای بازیگران در شبکه های اجتماعی

منبع:فرهنگ نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.