سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:36 - سه شنبه 19 آذر 1392

در کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس مطرح شد

پاسخ تند ظریف به سوال رسایی/دکتر حسن کامران به عضویت کمیسیون تلفیق درآمد

وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد که وزارت خارجه برای آزادی گروگان‌های ایرانی در یمن تلاش خواهد کرد.

به گزارش گروه “رسانه های دیگر” سایت خبری تحلیلی اصفهان شرق، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تشریح جلسه بعدازظهر امروز این کمیسیون با حضور وزیر خارجه برای پاسخ به سوالات برخی نمایندگان پرداخت.
دکترسید حسین نقوی

 در ابتدا رسایی نماینده تهران در مجلس، سوال خود را با این مضمون مطرح کرد که مواضع و اظهارات وزیر امور خارجه در مورد هولوکاست با چه موازینی قابل توجیه است؟ مواضعی که در بخشی از آنها تحریف نظرات مقام معظم رهبری در مورد هولوکاست به چشم می‌خورد.

 وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال گفت: ما اعتقاد داریم رژیم صهیونیستی از موضوع هولوکاست مظلوم‌نمایی کرده است و ظلم بیشتری به مردم فلسطین و مسلمانان وارد کرده است.

 همچنین ظریف در مورد آن قسمت از سوال رسایی که بخشی از مواضع او تحریف نظرات مقام معظم رهبری در مورد هولوکاست است، گفت: اولا اینجانب هیچ‌گاه از مقام معظم رهبری هزینه نمی‌کنم و دوم اینکه برداشت جنابعالی اینگونه است.

 سوال بعدی از سوی جعفری نماینده بجنورد با این مضمون مطرح شد که علت عدم پیش‌بینی‌های لازم جهت جلوگیری از اتفاق انفجار در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی در بیروت چه بوده است.

 وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال به توضیحی در مورد اقدامات لازم این وزارتخانه پرداخت که با این توضیحات جعفری از این پاسخ‌ها قانع شد.

 سوال دوم جعفری این بود که علت شیفتگی در مذاکرات با غربی‌ها چیست و چرا بر محرمانه بودن مذاکرات سوال شد.

 همچنین علت غفلت از برقراری جدی ارتباط با کشورهای اسلامی و شرق و مستقل چیست؟ پاسخ‌های ظریف به دو سوال اول منجر به قانع شدن این نماینده شد و برای سوال سوم نیز قرار شد بررسی‌هایی صورت گیرد.

 شهریاری نماینده زاهدان نیز از وزیر امور خارجه در مورد تعیین تکلیف گروگان ایرانی در یمن سوال کرد که ظریف در پاسخ به این سوال تاکید کرد که وزارت خارجه هرگونه تلاشی برای آزادی گروگان‌های ایرانی لازم باشد، انجام خواهد داد.

 ظریف همچنین اشاره‌ای به اقدامات انجام شده در این رابطه کرد و قرار بر این شد که با خانواده‌های این گروگان‌ها نیز ملاقات صورت گیرد که پس از این توضیحات، نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر امور خارجه قانع شد.

 زارعی نماینده تهران نیز در جلسه کمیسیون از وزیر خارجه سوال کرد که در توافقات ژنو پذیرفته شده بازرسان به کارگاه‌های تولید و مونتاژ سانتریفیوژها دست یابند در حالی که چنین موضوعی در چارچوب ان‌پی‌تی نیست و پذیرفتن چنین بازرسی برخلاف استقلال کشور است.

 بعد از توضیحات وزیر امور خارجه و هشدار لازم به تیم مذاکره‌کننده داده خواهد شد، نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر قانع شد.

 کریمی‌قدوسی نماینده مشهد نیز در طرح سوال خود از وزیر امور خارجه ضمن اشاره به سابقه جمهوری اسلامی با غرب و حفظ ملت ایران گفت که چرا در روند مذاکرات مواضعی اتخاذ شد و اقداماتی صورت گرفت که برخلاف این عزت بود.

 ظریف در پاسخ به این سوال گفت که همه تلاش خود را در جهت منافع ملی کشور، حفظ خطوط قرمز نظام و مقام معظم رهبری و عزت ملت ایران به کار گرفته‌اند و از این به بعد نیز به کار خواهند گرفت، علی‌رغم این پاسخ‌ها کریمی‌قدوسی از توضیحات وزیر قانع نشد.

 گفتنی است عالی نماینده زابل نیز از طرح سوال خود از وزیر امور خارجه انصراف داد.

 همچنین به گفته نقوی‌حسینی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، فتح‌الله حسینی و حسن کامران برای عضویت در کمیسیون تلفیق انتخاب شدند.

 از دیگر موارد کاری جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور خانواده سردار علیرضا عسگری از سرداران و فرماندهان موثر سپاه پاسداران بود که 7 سال قبل توسط صهیونیست‌ها در ترکیه ربوده شده بودند.

 در این جلسه اعلام شد که مطابق اطلاعات موثق از سوی منابع موثق بدون شک و تردید برادر پاسدار سردار علیرضا عسگری به دلیل مسوولیت‌های مهم گذشته توسط رژیم صهیونیستی ربوده شده است.

 بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های وزارت خارجه و بنیاد شهید تاکید کرد که همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید تمام تلاش خود را در جهت آزادسازی سردار عسگری از چنگال صهیونیست‌ها به کار گیرند.

 کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز این موضوع را پیگیری کرده و به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.