سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 03:00 - پنجشنبه 29 مرداد 1394

غفلت از حواشی باغ ویلاهای شرق اصفهان؛

مهمانی های شبانه همچنان زیر پوست روستا در جریان است…

مهمانی های شبانه؛ اتفاقی که زیر پوست روستاها در جریان است. همه از آن مطلع هستند و می دانند که در این جشن ها چه اتفاقاتی رخ می دهد، اما واقعیت این است که کسی کاری نمی کند.

اصفهان شرق/ پروانه شریفی، در گذشته نه چندان دور وقتی نام روستا به میان می آمد بلافاصله نقش باغ های زیبا و سرسبز، درختان کهنسال، آب و هوای خوش و آرامش بی نظیر در ذهن مجسم می شد. ارمغان رودخانه زاینده رود در شرق اصفهان وجود باغ های کم نظیر بود. باغ هایی که هویت می بخشید به روستا. ولی مهاجرت های بی رویه باعث شده چهره سبز طبیعت روستا روز به روز سیاه و سیاه تر شود.

در سال های اخیر تغییر کاربری، جان باغ های روستا را گرفته است. باغ های باصفای دیروز محل پارتی های شبانه امروز شده است. شبهای اطراف روستا شاهدی برای حضور جوانان و نوجوانانی است که برای ملاقات با شادی های سراب گونه بهترین تیپ خود را زده و سر و صدای شادی کاذبشان همه جا را برداشته است.هر از گاهی سکوت زیبای شبهای روستا را صداهای ناهنجار شبانه در هم می شکند. وقتی در یکی از باغ ها مهمانی باشد و جوانان قرار است در این مهمانی شب خوشی را سپری کنند، صدای موزیک همراه با جیغ و فریاد هایی که چندان عادی نیست! آرامش را به لرزه در می آورد؛ مهمانی هایی که گاهی تا پاسی از شب، ادامه پیدا می کند.مهمانی های شبانه؛ اتفاقی که زیر پوست روستاها در جریان است. همه از آن مطلع هستند و می دانند که در این جشن ها چه اتفاقاتی رخ می دهد، اما واقعیت این است که کسی کاری نمی کند. جوان هستند و به تفریح نیاز دارند. باید جایی باشد تا خودشان را تخلیه کنند!!!اما به چه بهایی….

IMG09184481

قطع درختان کهنسال باغ های اطراف روستا آن هم به وسیله عده ای سودجو روستا را به سمت بدقوارگی و بی هویتی پیش می برد و در این میان کُلنگ تغییرکاربری به جان این باغ ها افتاده و آنها را تبدیل به باغ ویلاهایی کرده است که از در و دیوار برخی از آنها فساد می بارد.

چند سالی هست که شاهد افزایش این گونه مهمانی ها در بعضی روستاهای شرق اصفهان هستیم. رشد قارچ گونه این مهمانی ها در حقیقت ریشه در غفلت بنیادی ترین تشکل اجتماعی یعنی خانواده ها و در کنار آن مسئولین دارد. پارتی های شبانه و جشن های مختلط؛ معضلی است که این روزها در امنیت کامل در باغ های شرق اصفهان برگزار می شود که گاهی به قیمت ناامنی اهالی روستا تمام شده است. گاهی دل ریش سفیدان روستا شکسته شد و آه کشیدند. و جوانان پاک روستایی با دنبال کردن ماشین های لوکسی که به روستا وارد می شوند در حسرت آرزوهای خود می مانند.

پارتی هایی که دامن فرزندان بسیاری از خانواده ها را گرفته و در داستان غم انگیز بی تفاوتی برخی مسئولان همچنان شنیده می شود. کار مخفیانه انجام دادن، یعنی یک جای کار لنگ می زند، یعنی یک چیزی اشتباه است. وقتی مهمانی های شبانه با همه منکراتی که در آنها روی می دهد روز به روز بیشتر می شود، یعنی اداره جوانان، راهکار به آنها نشان دادن، برای آنها برنامه ریزی کردن و … ایراد دارد. لزوم تفريح سالم و شور و نشاط براي جوانان امري بديهي است، اما بايد هشيار باشيم تا به بهانه هيجان و نشاط، جوانان به گرداب سقوط كشانده نشوند.واقعيات پشت پرده اين جلسات كه اغلب با توجيهاتي مانند جشن تولد، جشن فارغ التحصيلي، عروسی و… برگزار شده و شركت كنندگان كه اكثراً دختران و پسران جوان اند، با رقص و پايكوبي، موجبات برهم زدن نظم، اختلال در آسايش و آرامش روستائیان، زير پا گذاشتن موازين عرفي، قانوني و شرعی و… را فراهم مي آورند، قابل تأمل است.

ا
افزایش پارتی های شبانه در باغ های اطراف روستا زنگ خطری است که مدتهاست به صدا در آمده است. بررسی ها این موضوع را به خوبی بیان می کند که بسیاری از جوانانی که در این مهمانی ها شرکت می کنند، فرار از مشکلات و دَمی شاد بودن را بهترین دلیل برای حضور در این جشن ها عنوان می کنندوبرای خنده و سرگرمی دور هم جمع می شوند. ولی ساعات پایانی این جشن ها همه گوشه ای نشسته و از حال رفته اند.

حضور دختران و پسران جوان که با نهایت تأسف باید نوجوانان را هم به آنها اضافه کرد؛ در این باغها آنان را به مرز بی قید و بندی می کشاند، بسیاری از جوانان برای ماجراجویی هم که شده سعی می کنند این جشن ها را تجربه کنند؛ در غفلت مسئولان فرهنگی که همیشه خوب حرف می زنند و تیترهای خوبی می گویند جوانان این مرز و بوم با حضور در این جشن های پر تجمل هر از چند گاهی در صدر اخبار حوادث حضوری فعال دارند.

08941703198281974534

حرف آخراینکه: مسئولان محترم به فکر راه حل باشند
باغ از نشانه های حیات و نفس کشیدن روستاست و این برکسی پوشیده نیست. از نگاه دیگر وجود چنین باغهایی در سایه کم توجهی نظارت هر روز بیشتر از دیروز جوانان را به کام فساد می کشاند و غفلت مسئولان باعث به دام افتادن بسیاری از جوانان می شود. به نظر می رسد به جای اینکه مسئولان مدام دَم از بی اعتباری بزنند به فکر راه چاره ای باشند تا جوانان برای دستیابی به لذت های جوانی راههای دیگری را انتخاب کنند و آرزوهای خود را در باغ های روستا یک شبه به باد ندهند.

مسئولان با برنامه ریزی می توانند، اعتبارات سرگردان فرهنگی را که در میان دستگاه های مختلف دست به دست می شود ساماندهی کرده و برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هزینه کنند.اختلاط زن و مرد و تفریح در کنار هم ممنوع است؛ اما اسلام دین جامعی است، کامل ترین دین است، حتما در آن برای تفریحات سالم هم فکری شده و راه هایی ارائه شده که متخصصان باید برای آنها برنامه ریزی کنند.

اما من:
دلم برای سادگی آرامش شبهای روستایم تنگ شده است…

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.