سرویس: سیاسی » بین الملل 11:16 - پنجشنبه 29 مرداد 1394

روایت دختر جوان ایزدی از اسارت داعش؛

قاچاقچیانی که با داعش درافتادند/ تنها راه نجات دختران اسیر داعش

واشنگتن پست در گزارشی از کسانی می گوید که به صورت قاچاقی ایزدی ها و کردهای اسیر در چنگال گروه تروریستی داعش داعش را در عملیات های خطرناک، نجات می دهند.

به گزارش اصفهان شرق؛ دختر 21 ساله ایزدی در روستای مسیحی نشین کردستان عراق، از روزهایی می گوید که در دستان داعش اسیر بود.

این زن می گوید: داعش مرا از خواهرانم جدا کرد و مرا به اتاقی بردند به شدت کتک خوردم و سپس به من تجاوز کردند و برای روزها مرا در آن اتاق رها کردند. سعی کردم خودم را با پرتاب کردن از ساختمان و برق بکشم .
زن ایزدی به خاطر اینکه همچنان سه خواهر دیگرش اسیر داعش هستند خواست که بی نام باقی بماند تا نیروهای داعش او را شناسایی نکنند و خواهرانش را مورد آزار قرار ندهند.
بیش از یکسال پیش، تروریست های داعش به منطقه کوهستانی سنجار حمله ور شد و پس از قتل عام صدها ایزدی، زنان و دختران را نیز اسیر کردند. داستانی که زن ایزدی از روزهای اسارت تعریف می کند از دردها و رنج هایی روایت دارد که در این ابعاد تاکنون کم سابقه بوده است.
آقای داخای، بهمراه همکارانش در حدود 600 نفر از ایزدی ها را از دست داعش آزاد کرده است. مقامات حکومت کردستان در عراق جایی که داخای، ایزدی های آزاد شده را به آنجا منتقل می کند، با نیروهایش همکاری می کنند.
میرزا دینالی، مشاور حکومت خودمختار کردستان در این باره می گوید: آنها بسیار تاثیرگذارند و کارشان همراه با خطرات بسیاری است.”
متئو باربر، پژوهشگر دانشگاه شیکاگو معتقد است که درحدود 7000 ایزدی پس از حملات داعش از بین رفتند و حدود 5000 نفر نیز به اسارت درآمدند که بیتشر آنها نیز کودک و زن بودند. آقای داخای می گوید: نزدیک 2000 تن آنها از دست داعش گریخته اند. آنهایی را که از پذیرفتن اجباری اسلام سرباز می زده اند نیز اغلب کشته اند.
نیروهای داعش زن 21 ساله را به همراه 4 خواهرش کوچکترش زمانی که از خانواده خود در هنگام جنگ در سنجار جدا افتاده بودند؛ اسیر کردند. خواهران پس از مدت کوتاهی به رقه؛ پایتخت خلافت خودخوانده داعش منتقل شدند. این زن مجبور به پذیرش جهاد نکاح شد. پس از آنکه برای دومین بار قصد خودکشی داشت، صاحب او، وی را به تلعفر و نزد یک تروریست آلمانی فرستاد.
در شهر تلعفر، سرنوشت بار دیگر به کام این زن رقم خورد و پس از چند ماه، او توانست به موبایلی دست پیدا کند و با خواهرش، حنیفه در کردستان تماس برقرار کرد. حنیفه نیز موضوع را با آقای داخای در میان گذاشت و وی شبکه قاچاق خود را برای نجات این زن به کار برد. شماره آقای داخای نزد زن 21 ساله بود و وی می توانست با او در تماس باشد.
در زمانی که دو طرف در تماس با یکدیگر بودند، عملیات گروه قاچاق به صورت گسترده ای در حال اجرا بود. داخای برای انجام عملیات نیاز به اطلاعات دارد و ایزدی هایی که از اسارت آزاد شده اند منابع اطلاعاتی بسیار خوبی به شمار می روند.
در شروع کارش، با دو نفر از همشهری هایش آغاز کرد. اسمان ابوشوجا، که دارای ارتباطات بسیار قوی در سرتاسر منطقه است و به عنوان قاچاقچی نفت و محصولات کشاورزی، مرز میان سوریه و عراق را بسیار خوب می شناسد.
ابوشوجا به واشنگتن پست می گوید: پس از حملات داعش دیگر نمی توانم به کارم ادامه دهم و در حال حاضر ایزدی های هم وطنم را نجات می دهم.
دو نفر دیگر نیز بعدها به گروه اضافه شدند و در اولین عملیات خود یک زن و چند کودک را در ماه سپتامبر از چنگال داعش نجات دادند و یک ماه بعد نیز دفتری را در دهوک کردستان تاسیس کردند.
عملیات های نجات بسیار پیچیده و همراه با خطر هستند. در مورد این زن 21 ساله ایزدی، آقای داخای باید بر چند مانع اضافی نیز غلبه می کرد. حنیفه به خواهرش تاکید کرده بود که خواهر کوچک 8 ساله خود را نیز نجات دهد و به همراه خود بیاورد. کودکی که توسط داعش مجبور شده بود به مدرسه شریعة برود و برای تبدیل شدن به نسل بعدی جهادگران نکاح آماده شود.
این زن 21 ساله، فرار خود را برای یک ماه دیگر به عقب می اندازد تا اینکه نیروهای داعش به او اجازه می دهند تا سه روز خواهر کوچکش را نزد خود نگه دارد.
در روز دوم ملاقات، آقای داخای به همراه تیمش وارد عملیات می شوند و آن دو را به یک خانه امن در نزدیکی تلعفر می برد. به محض اینکه قاچاق چیان آنها را به سلامت نجات می دهند؛ دو خواهر را از راه های امن و در تاریکی شب به سمت مناطق تحت کنترل کردها می برند.
عملیات نجات همیشه طبق نقشه پیش نمی رود. داعش در یک سال اخیر، سه تن از نیروهای داخای را گرفته و اعدام کرده است. یکی از آنها در ماموریت نجات دستگیر شد و دو نفر دیگر نیز در عملیات کمین داعش کشته شدند. این دو نفر که قصد نجات زنی را داشتند در دام داعش گرفتار می شوند. داعشی ها این زن را مجبور کرده بودند که قرار ملاقات را بگذارد و پس از حضور این دو نفر در محل قرار، در دام داعش می افتند.
آقای داخای از کسانی می گوید که در قلمرو داعش با آنها همکاری می کنند و از اعراب مسلمان هستند. اگر آنها توسط داعش گرفتار شوند به سرعت اعدام می شوند.
در گزارش دیگری که بی بی سی منتشر کرده در مصاحبه با یک فعال کرد، عنوان داشته که برخی از زنان کرد و ایزدی با پرداخت پول از 6000 دلار تا 35000 دلار، توسط نیروهای داعش آزاد می شوند و در برخی از موارد واسطه ها در درگیری ها کشته می شوند و پولی که توسط خانواده های کرد برای آزادی اعضای خانواده با هزاران زحمت جمع آوری شده، بر باد می رود.
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.