سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 15:02 - سه شنبه 27 مرداد 1394

در هفته جاری؛

گرمای۴۰ درجه مهمان شهرهای ایران شد/خطر اشعه ماورا بنفش دو برابر می شود

موج جدید گرما از اواسط هفته جاری وارد کشور شده و همه شهرهای کشور با افزایش ۲تا۳ درجه دمای هوا روبرو شده اند.

به گزارش اصفهان شرق، چند روز اخیر سازمان هواشناسی از گرم شدن هوا در این هفته خبر داد و حتی از رسیدن دمای هوا به ۴۰ درجه حتی برای بعضی از شهرهای کشور نیز خبر داده است.

**گرمای هوا تا یک هفته ادامه دارد

این گرما به دلیل ورود سامانه به کشور بوده و تا یک هفته آینده ادامه دارد و هوای گرم طی سه روز آینده به ویژه در نیمه غربی کشور حاکم خواهد بود.

تابستان امسال بر خلاف سال گذشته هرچند شهرهای کشور گرمای تابستان را آنچنان شدید احساس نکردند اما در روزهای اخیر با افزایش دما تابستان خودی نشان داده است.

سازمان هواشناسی علاوه بر اعلام افزایش دما برای روزهای آینده در رابطه با گرمازدگی و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید نیز هشدار داده است.

طبق گزارش این سازمان این میزان گرما برای کودکان و سالمندان می تواند با خطراتی همراه باشد و توصیه شده تا نکات ایمنی برای مقابله با گرمای هوا رعایت شود.

**پیشگیری از تابش اشعه ماورا بنفش به پوست بدن

اشعه فرابنفش که در تابستان خطر آن بیشتر احساس می شود انرژی الکترومغناطیسی است که طول موج کوتاه و انرژی زیادی دارد و برای چشم انسان نامرئی است و در طیف الکترومغناطیسی، بین اشعه ایکس و نور مرئی قرار دارد. وجود این اشعه در نور خورشید باعث آفتاب سوختگی پوست بدن می‌شود.

مقادیر کم ‌پرتو فرابنفش برای انسان سودمند است و برای تولید ویتامین D ضروری است و در درمان بیماری‌هایی مانند نرمی استخوان، داء‌الصدف و اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض تابش فرابنفش ممکن است، اثرات حاد و مزمنی را بر سلامت پوست، چشم و سیستم ایمنی انسان داشته باشد.

در روزهای تابستان بیشترین موردی که باعث صدمه پوست می شود تابش نور خورشید و اشعه ماورا بنفش است اگرچه ممکن است اولین چیزی که به ذهن مردم برای مقابله با این اشعه برسد استفاده از کرمهای ضد آفتاب است ، اما در حقیقت استفاده از کرمها به دلیل اینکه ثابت شده برای محافظت خیلی هم قابل اتکا نیستند در آخرین قسمت زنجیره محافظت قرار می گیرند.

ویکتوریا عزتیانمسوول مرکز پژوهشی شیمی جو، ازن سنجی و آلودگی هوای اداره کل هواشناسی اصفهان با تاکید بر اینکه دراین روزها استفاده از کلاه نقاب دار برای محافظت بیشتر صورت و استفاده از پارچه برای محافظت گردن و گوشها نباید فراموش شود گفت: کرم ضد آفتاب در زیر صورت ،چانه ، پشت دستها ، گوشها به خصوص پشت گوشها و پشت گردنتان را فراموش نکنید.

**ضرورت استفاده از پوشش های ظخیم و ضد آفتاب

این کارشناس با بیان اینکه استفاده از لباس های پوشیده و ظخیم می تواند مانع برخورد نور خورشید به پوست و ایجاد مشکلات بعدی شود افزود: برای استفاده از ضد آفتاب حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از رفتن به فضای باز باید روی پوست خشک کرم بزنید و چنانچه بچه یا نوجوان در گروه دارید یا خودتان نوجوان هستید در پوشش کامل و استفاده صحیح کرم بیشتر دقت کنید زیرا تحقیقات نشان داده چنانچه در ۱۸ سال اول عمر به نحو درست در برابر خورشید خود را محافظت کرده باشید ۸۷% احتمال مبتلا شدن به سرطان پوست کمتر است.

به گفته وی،استفاده از پوشش مناسب، عینک‌های آفتابی و ضدآفتاب‌ها در فصل گرما ضروری است. بسیاری از مردم کرم‌های ضدآفتاب را جزو مواد آرایشی و زینتی محسوب می‌کنند و آن را در زمره اقلامی چون پن‌کک و… قرار می‌دهند، در حالی که چنین نیست و در بسیاری از کشورهای پیشرفته این فرآورده‌ها به عنوان دارو در نظر گرفته می‌شوند.

گفتنی است: پرتوهای ماورای‌بنفش خورشید برای کودکان ضرر بیشتری دارند و متخصصان پوست استفاده از ضدآفتاب را برای کودکان از ۶ ماهگی به بالا توصیه می‌کنند معمولا برای نوزادان از ضد آفتاب‌های فیزیکال که دارای فیلترهای فیزیکی هستند استفاده می‌شود. این ضد آفتاب حاوی زینک اکساید و تیتانیوم اکساید بوده و نور آفتاب را منعکس می‌کنند.

برای بزرگسالان نیز ضد آفتاب‌های شیمیایی تجویز می‌شود که همین ضد آفتاب‌های موجود در بازار هستند این ضد آفتاب‌ها جاذب اشعه‌اند.

منبع، سلامت نا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.