سرویس: سیاسی » دولت و مجلس 15:26 - سه شنبه 27 مرداد 1394

کامران در تشریح سوال خود از وزیر نیرو:

مشکل حق‌آبه کشاورزان اصفهانی ریشه در مدیریت ناصحیح وزارت نیرو دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه کشاورزانی که آه در بساط ندارند، رودخانه زاینده‌رود را با منابع خود ساماندهی کرده‌اند، گفت: وزارت نیرو پاسخ دهد که چه کسی آب به فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و پالایشگاه فروخته است؟

به گزارش اصفهان شرق، حسن کامران در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 27 مرداد) مجلس شورای اسلامی در سوال خود از وزیر نیرو، گفت: سوالم از آقای چیت‌چیان در خصوص این است که چه کسی آب به فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و پالایشگاه فروخته است؟ آیا وزارت نیرو اقدام به این آب‌فروشی‌ها نکرده است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: سوال بنده درخصوص بحث جمعیت و مساحت زیرکشت نیست، بلکه درخصوص حق‌آبه کشاورزان است. براساس اعلام وزارت نیرو حق آبه کشاورزان 1138 میلیون مترمکعب بوده و اگر آبی موجود است، پس چرا تمام سواحل خشک است؟

وی ادامه داد: کشاورزانی که آه در بساط ندارند، رودخانه زاینده‌رود را با منابع خود ساماندهی کرده‌اند،‌در حالی که اگر وزارت نیرو قصد ساماندهی این رودخانه را داشت، ده‌ها میلیارد تومان برای آن هزینه‌ تراشیده می‌شد.

کامران با تاکید بر اینکه حق‌آبه حق‌الناس است، عنوان کرد:‌ تمام استان‌هایی که حوزه آبریز دارند، شورای عالی آب مصوب کرده که برداشت‌های غیرمجاز ممنوع است.

وی ادامه داد: مصوبه این شورا این بود که در هرجا که آب فروخته شده است اعم از فولاد و ذوب‌آهن باید پس گرفته شود چرا که کسی حق ندارد آب مردم را بفروشد.

کامران خطاب به وزیر نیرو گفت: درباره حق‌آبه قوانین متعدد داریم، اما شما فقط به یک قانون استناد می‌کنید.

وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو نمی‌تواند آب مردم را بفروشد، تصریح کرد: وزارت نیرو فقط 60 میلیارد تومان پارسال حق‌آبه پرداخت کرده ما اصلاً‌ پول خشکسالی‌ها را نمی‌خواهیم؛ پیشکشتان.

گفتنی است کامران در میان طرح سوال خود زمانی را به پخش یک فیلم از وضعیت خشکسالی در اصفهان اختصاص داد که این فیلم اعتراض برخی نمایندگان را در پی داشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم در بخش دوم صحبت‌های خود با اعتراض برخی نمایندگان استان‌های مجاور اصفهان مواجه شد و محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت خطاب به کامران گفت: این نمایندگان می‌گویند این فیلم متعلق به چهار یا پنج سال گذشته است و ضمناً مربوط به مقطعی است که لوله آب استان یزد آسیب دیده بود.

کامران در پاسخ به باهنر گفت: بحث لوله آب یزد جداست و خسارت آن در حال پرداخت است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: امسال هم باران به داد کشاورزان اصفهانی رسید و الا ما همین بساط را در حال حاضر نیز داریم.

وی با اشاره به اظهارات وزیر نیرو که از توسعه حقابه سخن گفته بود اظهار داشت: این مردمی که تصاویرشان را نشان دادیم همه زمانی «خمس و زکات بده»‌بودند؛ اینها از پیش از انقلاب مقلد امام خمینی(ره) بوده و در مبارزات نقش داشتند.

کامران با تأکید بر اینکه مشکل حق‌آبه امروز کشاورزان اصفهانی ریشه در مدیریت ناصحیح وزارت نیرو دارد، خاطرنشان کرد: برخی از کشاورزان معترض زمانی جهیزیه برای نوعروسان تهیه می‌کردند و اکنون به نان شب خود محتاج هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اعلام حرام بودن عدم پرداخت حق‌آبه کشاورزان از سوی آیت‌الله العظمی مظاهری، گفت: اکنون کارخانه فولاد مبارکه در حال احداث خط لوله دوم خود است؛ چرا با این بحران آب در اصفهان به این کارخانه اجازه این کار را می‌دهید؟‌

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.