سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:04 - دوشنبه 26 مرداد 1394

به بهانه مرگ میلیون ها ماهی؛

چرایی خشکی زاینده‌رود/دستور رییس جمهور چه شد؟

براساس دستور رییس جمهوری، قرار بود آب زاینده رود در تمام فصول جاری باشد اما این دستور امروز فقط در حکم شعاری در لابلای کاشی های مسجد امام و شیخ لطف الله محبوس شده امروز زاینده رود رمقی برای زنده ماندن ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رییس جمهور کشور در بهمن سال 93 دستور جاری بودن زاینده رود را صادر و به دنبال آن وزیر نیرو نیز آمادگی خود را برای اجرای دستور اعلام کرد و در جلسه شورای هماهنگی آب و برق استان اصفهان عنوان کرد: “براساس دستور رییس جمهوری، آب در زاینده رود باید در تمام فصول جاری باشد و هر اقدامی که لازم باشد، باید برای تحقق این امر انجام شود.”
محمد کوشافر عضو هیات مدیره جمعیت پیام سبز با طرح این سوال که منظور از هر اقدامی چیست و اصولا وزارت نیرو چه اقدامی می توانست انجام دهد؟، می گوید: واقعیت های حوضه نشان می دهد در حال حاضر از نظر مدیریت منابع آبی دو راهبرد وجود دارد و حداقل یکی از آنها برای پایداری رودخانه باید عملی می شد؛ یکی انتقال آب به حوضه زاینده رود و دیگری کاهش بارگذاری ها.
در راهبرد اول مهمترین ایده موجود، طرح بهشت آباد بود که آن طرح پس از مباحثات موجود بر اساس مصوبات شورای عالی آب، بین یزد، کرمان و زاینده رود تقسیم شد.  ابتدا حجم در نظر گرفته قبلی به حدود نصف کاهش یافت و از مقدار باقیمانده نیز 250 میلیون متر مکعب به یزد، 180 میلیون متر مکعب به کرمان و 150 میلیون متر مکعب به زاینده رود تخصیص یافت. با توجه به میزان کمبود حوضه زاینده رود که در شرایط نرمال حداقل 600 میلیون متر مکعب برآورد شده است بهشت آباد عملا به طرحی عقیم برای زاینده رود تبدیل شد. البته باید توجه داشت همین مقدار هم درحال حاضر فقط روی کاغذ مطرح بوده و فعلا وجود خارجی برای زاینده رود ندارد.
برای راهبرد دوم نیز که کاهش بارگذاری ها بر روی زاینده رود است اقدام عملی انجام نشده و حتی بر خلاف مصوبه شورای عالی آب، در چند مورد شاهد بارگذاری های جدید در بالادست حوضه زاینده رود بوده ایم.
بدین ترتیب راهکار سوم یا تنها عامل باقیمانده در شرایط فعلی برای احیا زاینده رود که از نوع دو راهکار قبلی نبوده و عاملی طبیعی درنظر گرفته می شود؛ بارش های مناسب در سرشاخه های رودخانه، یعنی همان پدیده ای که امسال به وقوع پیوست و باعث شد تا رودخانه ای نحیف تا اواسط تابستان جاری باشد و اکنون دوباره بخش زیادی از آن خشک شود و در واقع جاری شدن آب در این مقطع زمانی بیشتر حاصل بارش های مناسب در سرشاخه های رودخانه بوده و بدیهی است درصورت کاهش بارشها در سالهای آتی دوباره شرایط بحران به منطقه بازخواهد گشت.
باید بدانیم واقعه تلخ مرگ میلیونها ماهی در اثر خشک شدن زاینده رود در تابستان 94 کمترین پیامد خشکی زاینده رود بوده و اگر راهکارهای احیا حوضه زاینده رود به درستی تعریف نشود، خشکی رودخانه پیامدهای نامطلوبی به دنبال خواهد داشت. آنچه مسلم است دستور رییس جمهور محترم درباره زاینده رود عامل مهمی در پایداری مرکز کشور و جلوگیری از بحرانهای آتی است و ضمن احترام به اقداماتی که تاکنون برای حیات این رودخانه انجام شده است، وزارت نیروست که باید با مطالعات و برنامه ریزی های کامل تر روش های اجرای دستور ریاست جمهور را با رعایت جوانب مختلف مشخص، معرفی و اجرا کند و عامل زمان نیز قطعا ویژگی سرنوشت ساز و مهمی در اجرای این دستور است

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.