سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:01 - دوشنبه 18 آذر 1392

سردار دهقان در گفتگوی ویژه خبری:

دشمن قادر به ایستادگی در مقابل مجموعه دفاعی کشور نخواهد بود/ فیلم

عملکرد صد روزه دولت در وزارت دفاع و پشتیبانی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مورد بررسی قرار گرفت.

1818959_930

به گزارش اصفهان شرق: تبیین عملکرد صد روزه دولت در وزارت دفاع و پشتیبانی شب گذشته 17 آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی، نیروهای مسلح مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سرتیپ پاسدار دهقان در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهمترین اولویت‌های وزارت دفاع در طی صد روز گذشته چیست، گفت: قاعدتا آنچه در این صد روز اتفاق افتاده گام نخستی است از یک برنامه چهارساله که هر دستگاه اجرایی و هر وزیری برای خود طراحی کرده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه صد روزه باید دارای پیام مشخص و معینی باشد افزود: در این صد روز، گذاری از دوره قبلی به دوره جدید صورت گرفته است به طوری که رخدادهای قابل نشانه گذاری و قابل بیانی در این مدت انجام شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه ما در وزارت دفاع چهار محور را مورد اهتمام و توجه خود قرار داده‌ایم، خاطرنشان ساخت: حوزه اول حوزه تحقیقات دفاعی بود به این معنا که ما حجم زیادی از پروژه تحقیقاتی را در دست انجام و اجرا داریم.

سرتیپ پاسدار حسین دهقان با اشاره به وجود 180 پروژه تحقیقاتی در سال جاری که به نتیجه رسید گفت: 17 پروژه تقحیقاتی در این صد روز در دستور کار قرار گرفت که این پروژه‌ها منجر به محصولات پایه‌ای خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه محصولات پایه‌ای توان دفاعی ما را یک پله بالاتر می‌برند افزود: ما در عرصه دفاعی در جایگاه بالاتری نسبت به قبل قرار داریم .

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه این پروژه‌ها بجز دو مورد در این فاصله صد روزه به نتیجه رسیده است خاطرنشان ساخت: این پروژه‌ها را در طی مدت یاد شده از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع مردم رسانده‌ایم.

*** تولیدات دفاعی توان بازدارندگی دارد

سرتیپ پاسدار حسین دهقان با بیان اینکه تولیدات دفاعی ما توان بازدارندگی و به فعلیت رسیدن در مقابل تهدیدات دشمن را دارد گفت: محصولات ما با کیفیت و ویژگی‌های مورد نظر در عرصه صنایع دفاعی، صنایع دریایی و هوا و فضا در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ما به تمامی بازنشستگان نیروهای مسلح در وزارت دفاع خدمت رسانی می‌کنیم، افزود: بخش درمانی و معیشتی نیروهای مسلح به طور کلی برعهده وزارت دفاع است به طوری که باید در این زمینه ها مجددا رویکرد متفاوتی را در پیش بگیریم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه باید بخشی از خدماتی که در طول زمان با کثرت فعالیت و یا محدودیت‌هایی در منابع مواجه هستند را اولویت‌بندی کنیم ادامه داد: باید با اختصاص منابع لازم شکاف‌های موجود را پر کنیم.

*** مطالبات بازنشستگان نیروهای مسلح پرداخت شد

سرتیپ پاسدار حسین دهقان با بیان اینکه در حوزه درمان و خدمات، کارهای خوبی برای بازنشستگان نیروهای مسلح صورت گرفته است اضافه کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم در این مدت مطالبات بازنشستگان را از طریق سهامی که از دولت دریافت کرده‌ایم به صورت نقدی و یا سهام واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه معیشت دو سبد کالایی را تعریف کرده‌ایم به طوری که خدمات را مناسب‌تر ارائه و آنها را به مجموعه جامعه مصرف تقدیم کرده‌ایم.

*** وزارت دفاع باید اقتدار دفاعی کشور را ارتقاء دهد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: یکی از محورهای اساسی برنامه‌ای که در هنگام اخذ رای اعتماد به مجلس ارائه کرده بودم، این است که ما وزارت دفاع را مجموعه‌ای در بعد سخت و نرم مشاهده می‌کنیم، به طوری که این وزارتخانه باید بتواند تولید قدرت کند و اقتدار دفاع کشور را ارتقاء دهد.

سرتیپ پاسدار حسین دهقان با بیان اینکه دیپلماسی دفاعی در تداوم دیپلماسی کشور و سیاست خارجی مورد اهتمام قرار گرفته است اظهار داشت: در این مدت مقامات کشورهایی همچون نخست وزیر عراق، سلطان عمان، همتای عراق و عمان، معاون نخست وزیر روسیه و مقاماتی از چین به ایران آمدند و در خصوص مسائل مشترک و فی مابین بحث و گفتگو کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در این صد روز چه طرح‌های کلانی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، افزود: دشمن درصدد محروم‌سازی ما از دسترسی به دانش و فناوری است اما باید گفت که ما از این نعمت به عنوان فرصت استفاده می‌کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ما باید برداشت‌های خود را مورد توجه قرار دهیم و آنها را پرورش و به بار بنشانیم ادامه داد: داشته‌های ما به ساختارها، ساز و کارها و فرآیندها متکی است تا به محصول نهایی ختم شود.

*** با روحیه جهادی از تمامی گلوگاه‌های فناوری و زیرساختی عبور کردیم

سرتیپ پاسدار حسین دهقان افزود: بنده با همه جرات می‌توانم بگویم که فرزندان دانشمند، مجاهد و با فرهنگمان توانستند با روحیه جهادی از تمامی  گلوگاه‌های فناوری و زیرساختی عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارت دفاع در زمانی که تحریم‌ها به شدت از سوی دشمن اعمال می‌شد بر روی تامین مواد اولیه تمرکز اساسی پیدا کرده بود خاطرنشان ساخت: در حدود 5 هزار قلم متکی به توان خارجی بودیم که خوشبختانه امروزه این رقم را به هزار رساندیم.

سرتیپ پاسدار حسین دهقان با اشاره به اینکه محصولات ما در صحنه نبرد توانایی ایجاد برتری را در مقابل دشمن دارد گفت: ما در وزارت دفاع تمرکز اساسی‌مان را بر حوزه ردیایی گذاشته‌ایم به طوری که در دریا در بحث‌های زیردریایی ، هم‌سطحی و از هر سطحی و همچنین در موشک‌ها و پرتاب‌ها از توان لازم برخوردار هستیم.

وی تصریح کرد: آنچه برایمان مهم است این است که در زیردریایی‌ها قدرت برد و دسترسی به دشمن را افزایش دهیم، بنابراین باید دقت در نشانه گذاری داشته باشیم و قدرت تخریب را افزایش دهیم.

*** توان ساخت صفر تا صد زیردریایی را داریم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه خوشبختانه امروزه ما قادر هستیم تا از صفر تا صد زیردریایی را طراحی کنیم ادامه داد: ما توانایی ایجاد رادارها و سیستم‌های مخابراتی و تسلیحاتی را داریم و آماده بکارگیری آنها هستیم.

وی با اشاره به تاخیری که در رونمایی زیرسطحی فاتح صورت گرفت، افزود: ما باید محصولامان را از زمانی که تقسیم یگان بکار گیرنده می‌دهیم، رونمایی کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه ما توانسته‌ایم موشک‌های دریایی مان را هوا پایه کنیم، گفت: ما توانایی کشف اهدافی را که به سمتمان روانه می‌شود را داریم، به طوری که می‌توانیم اهداف را ردگیری و در موقعیت مقتضی مورد هدف قرار دهیم.

سرتیپ پاسدار حسین دهقان با اشاره به اینکه باید رادارهایی با برد متفاوت و قدرت اکتشاف متفاوت را داشته باشیم، ادامه داد: خوشبختانه در طی این مدت توانستیم سه نوع رادار را به محصول برسانیم به طوری که انشاءالله به تولید انبوه خواهد رسید.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ما توانستیم در حوزه ارتباطی فرکانس‌های مختلفی را به لحاظ جنبه‌های امنیتی بسازیم، خاطرنشان ساخت: در بحث زمین به زمین امروزه به این نقطه‌ای رسیده‌ایم که موشک‌هایی را با قدرت بسیار بالایی ارتقاء بدهیم.

سرتیپ پاسدار حسین دهقان با اشاره به موشک‌های بالستیک گفت: موشک‌های بالستیک تکنولوژی بالایی را می‌طلبد به طوری که ما معمولا در این موشک‌ها خطا را نسبت به برد آن می‌پذیریم، به گونه‌ای که انشاءالله در آینده به خطای صفر خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه موشک‌های زمین به زمین، تست و آزمایش شده هستند، افزود: امروزه هدایت این موشک‌ها را به صورت لیزری انجام می‌دهیم تا دیگر متکی به قرقره پشت آن نباشد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ما توانسته‌ایم برد این موشک‌ها را تا دو برابر افزایش دهیم، خاطرنشان ساخت: ما توانسته‌ایم گلوگاه‌های توپخانه‌هایمان را هدایت پذیر کنیم تا به اهداف مشخصی اصابت شود.

سرتیپ پاسدار حسین دهقان با اشاره به اینکه در بخش هوایی اخیرا فطرس رونمایی شده است عنوان کرد: این کلاس هواپیمایی بدون خلبان تقریبا امروزه بی‌نظیر است، به طوری که کمتر مشابه دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه این نوع هواپیماهای بدون خلبان مداومت در پرواز را دارد افزود: این هواپیما دارای قدرت شناسایی بسیار بالایی است به طوری که از آن می‌توان برای عکسبرداری، محیط بانی و یا جنگ هوایی می‌توان استفاده کرد.

سرتیپ پاسدار حسین دهقان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این پهپاد بدون سرنشین در اختیار چند کشور دنیاست گفت: تکنولوژی نقطه پایانی ندارد، مهم این است که بتوانیم این دانش را توسعه دهیم و بر روی سیستم‌های سلاح سوار کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم پهپادهای بدون سرنشین را عملیاتی کنیم، ادامه داد: هواپیماهای بدون سرنشین در مجموع دارای 3، 2 ضعف هستند، به طوری که یکی از این نقاط ضعف در سرعت پرواز آنهاست، زیرا آنها دارای موتورهای پیستونی هستند پس نمی‌توانند به سرعت بالایی حرکت کنند، پس باید آنها را به سمت جت هدایت کنیم زیرا جت دارای سرعت بالایی است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ما این کار را بر روی یکی دو مورد از پهپادها انجام داده ایم اظهار داشت: پهپاد فطرس را هم باید به سمت جت کردن پیش برد.

سرتیپ پاسدار حسین دهقان با اشاره به اینکه مداومت در پرواز یکی دیگر از محدودیت‌های این هواپیماها است، گفت: باید تلاش کرد تا برد این هواپیماها را بیشتر کنیم، مثلا فطرس تا 2000 کیلومتر را می‌تواند طی کند، پس باید برد آن را اضافه‌تر کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بحث رادارگریزی این نوع هواپیماها را از دیگر محدودیت‌ها دانست و عنوان کرد: موتورهای این نوع هواپیماها به دلیل اینکه پیستونی است صداهای زیادی را ایجاد می‌کند پس باید گفت این نوع هواپیماها از لحاظ سمعی قابل کشف هستند.
 
*** باید درصدد افزایش برد پهپادها برآییم

وی با اشاره به اینکه باید برد این هواپیماها را افزایش داد تا احتمال کشفشان پایین بیاید خاطرنشان ساخت: باید درصدد ارتقاء قابلیت‌های پهپادها برآییم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه امروزه در کلاس فطرس دو، سه نمونه بیشتر در جهان وجود ندارد، گفت: خوشبختانه ما امروزه در سطح تکنولوژی ارتقاء پیدا کردیم، به طوری که ما از همین امروز گام بعدی‌مان را برخواهیم داشت برای اینکه بتوانیم مولفه‌های مورد نظر را در این هواپیما ارتقاء دهیم.
 
*** باید قابلیت‌های پهپادهای بدون سرنشین را ارتقاء دهیم

سرتیپ پاسدار حسین دهقان گفت: از این پهپادها می‌توان در کنترل ترافیک، نقشه برداری، حوادث غیرمترقبه مانند سیل، باد و طوفان، زلزله، شناسایی مناطق صعب العبور استفاده کرد، به طوری که این پهپادها ارزان و قابل استفاده و در دسترس هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رویکرد دولت یازدهم در بحث وزارت دفاع چه بوده است، افزود: زمانی که بحث اقتدار دفاعی مطرح می‌شود، این مهم به مقوله امنیت ملی و منافع ملی کشور گره می‌خورد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: آنچه که در دولت یازدهم شاهد آن هستیم این است که ما باید با همه دنیا بجز اسرائیل و آمریکا تعامل سازنده‌ای را برقرار کنیم، به عبارتی باید با عقلانیت و منطق از منافع ملی کشور در عرصه بین‌الملل دفاع و پاسداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه بعضی از صاحب نظران می‌گویند که جنگ ادامه سیاست است گفت: همیشه یک هویت سیاسی و یک ان پی تی به دنبال سیاست است بنابراین باید به دنبال حمایت از حاکمیت سیاسی و حفظ رفاه، فرهنگ و ارزش‌ها باشیم زیرا تا زمانی که این هویت وجود دارد می‌تواند از هویت‌های دیگر متمایز باشد.

سرتیپ پاسدار دهقان با اشاره به اینکه همه هویت‌ها به دنبال این هستند که دامنه نفوذ و یا حضور خود را در عرصه افزایش دهند ادامه داد: اگر هویت در تضاد با منافع باشد تضاد‌ها و تعارضات دیگری شکل خواهد گرفت.

وزیر دفاع و پشتیبانی با اشاره به اینکه برخی دیگر از نظریه پردازان معتقد هستند که دنیا عالم آشوب است افزود: این مسئله به این معناست که ذات مناسبات در درگیری است. چون ذات تضاد منافع است تا مرز رسیدن به نقطه بازدارندگی موثر پیش خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما در جهت حفظ توسعه و اقتدار دفاعی کشور است و به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد خاطرنشان ساخت: ما با تمام توان در جهت توسعه دفاعی کشور قدم خواهیم برداشت. به طوری که تا مرز رسیدن به نقطه بازدارندگی موثر پیش خواهیم رفت. به این معنی که هیچ مرجعی و هیچ نیروی خارجی به خودش اجازه نخواهد داد که بتواند به ما حمله کند چون ما پاسخ پشیمان کننده‌ای را به آن‌ها خواهیم داد.

سرتیپ پاسدار دهقان با اشاره به اینکه سیاست ما سیاست دفاعی است و نه تهاجمی افزود: اقتدار نظامی و دفاعیمان را به گونه‌ای توجه می‌کنیم که این بازدارندگی برایمان ایجاد شود. آن هم بازدارندگی موثر.

وزیر دفاع و پشتیبانی با اشاره به اینکه ما بر روی داشته‌هایمان تمرکز می‌کنیم گفت: دشمن قادر به ایستادگی در مقابل مجموعه دفاعی کشور نخواهد بود.

وی با اشاره به تجربه‌ای که ملت شریف ایران در دوران دفاع ۸ سال مقدس داشتند افزود: ملت ما بر روی پای خود ایستاد به طوری که بر ارزش‌ها و آرمان‌های مقدس پافشاری کردند.

سرتیپ پاسدار دهقان با اشاره به اینکه ما در مقابل هیچ نیروی بیگانه‌ای شکست، تحقیر و تحمیل را نخواهیم پذیرفت، خاطرنشان ساخت: ملت ما با دستان خالی مقابل همه دنیا ایستادگی کرد به طوری که به نظر می‌رسد ما در دوران دفاع مقدس در تحریم کامل بودیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح ما به لحاظ سازمانی و انسجام در فرماندهی تحت کنترل هستند ادامه داد: امروزه ما در وضعیتی قرار داریم که دشمن به خود اجازه حمله بر علیه کشورمان را نمی‌دهد.

سرتیپ پاسدار دهقان با اشاره به اینکه مقوله ایران هراسی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است ادامه داد: به رغم تجربه تاریخی که کشورهای عربی حاشیه دریای خلیج فارس دارند ایران با هیچ یک از همسایگان کاری ندارد و در صلح کامل به سر می‌برد زیرا تا به امروز کشور ما برعلیه هیچ کشوری اقدام نکرده و نخواهد کرد پس باید گفت اگر ما تهدید نیستیم هیچ تهدید دیگری را نیز نمی‌پذیریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان چیست گفت: دشمنان ایران مدام می‌گویند که در جمهوری اسلامی آزادی نیست و انتخابات سوری است. این درحالی است که ملت شریف ایران در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی حماسه عظیمی را خلق کردند به طوری که با حضور گسترده خود در انتخابات به یاوه گویی‌های دشمنان پاسخ داده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی با اشاره به اینکه این انتخابات هم در بعد داخلی منجر به ایجاد انسجام و اقتدار و وحدت کلمه شد اضافه کرد: دشمنان امروز در مقابل این عظمت جمهوری اسلامی ایران لرزشی در دل‌هایشان به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه شکاف‌های گسترده‌ای در جبهه متحد به وجود آمده است گفت: امروزه جمهوری اسلامی ایران در فضای مشروعیت سیاسی و اتحاد و انسجام ملی و همچنین در فضای پیوند مردم و رهبری از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است که دیگران را با یک علامت سوال مواجه کرده است.

سرتیپ پاسدار دهقان با اشاره به اینکه حزب الله در جنگ سی وسه روزه هیمنه آمریکا را شکست گفت: امروزه آمریکا در سومالی دخالت می‌کند و مردم دست خالی کوماندوهای آمریکایی را دچار حقارت می‌کنند.

وزیر دفاع و پشتیبانی با اشاره به اینکه ما به عنوان ملت ایران تجربه دخالت تجاوز و تعدی نظام سلطه را برعلیه کشورمان داریم افزود: ملت ما به نظام‌های بیگانه اعتمادی ندارد.

سردار سرتیپ دهقان با اشاره به اینکه اگر مقامات آمریکایی کمترین عقل سیاسی و کمترین سهم از مسائل جهانی را داشتند هیچگاه لفظ و واژه تهدید نظامی را به کار نمی‌گرفتند و از موضع تکریم و احترام با ملت ایران حرف می‌زدند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های پیش رو وزارت دفاع چیست، گفت: ما باید در حوزه قدرت با برنامه به جلو قدم برداریم، به طوری که باید به لحاظ ساختاری و تکنولوژیکی ایجاد تحول کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی در پایان با اشاره به اینکه ما به دنبال ایجاد وزارت کوچک، چابک، منعطف و توانمند در توسعه تکنولوژی هستیم گفت: باید از تمام ظرفیت‌های تکنولوژیکی و صنعتی کشور به خوبی استفاده کنیم.

برای مشاهده فیلم اینجا را کلیک کنید

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.