سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 09:17 - دوشنبه 26 مرداد 1394

قابل توجه مسئولین محیط زیست شهرستان اصفهان:

نگرانی مردم حسن آباد از بیماری هاری، اقدام سریع مسئولان را میطلبد

بیماری هاری از بیماری های مشترک بین حیوان و انسان است و می طلبد مسئولان امر در خصوص خطرات این بیماری در مناطق حاشیه ای و روستایی اقدام به موقع انجام دهند.

اصفهان شرق/ احمد صادقی

در اثر دخالت انسان در اکوسیستم موجودات منطقه جرقویه علیا جمعیت شغال ها در چند هفته گذشته افزایش پیدا کرده و به چند نفر حمله ور و باعث گازگرفتگی و انتقال ویروس هاری به این افراد شده اند.

بیماری هاری به غیر از سگ از طریق سایر حیوانات نیز به انسان منتقل می شود.

این بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق گاز گرفتگی و چنگ زدن سگسانان و گربه سانان نظیر سگ، روباه، گرگ، گراز، گربه و شغال به انسان انتقال می یابد و با وجود تداوم خشکسالی و اتلاف سگ های ولگرد و همچنین از بین بردن موش ها و بهم ریختن چرخه زیستی در منطقه جرقویه علیا، جمعیت شغال ها به سرعت افزایش پیدا کرده به طوری که حتی روز نیز در مزارع و کوچه ها قابل رویت هستند و در شبها نیز به صورت دسته جمعی در کوچه و خیابانها پرسه می زنند.

در چند روز گذشته در روز روشن گروهی از شغال ها در چند مکان مختلف به چند نفر حمله کرده و باعث زخمی شدن انها شده است که این افراد بلافاصله به مرکز بهداشتی درمانی شهرحسن آباد منتقل شده و به صورت اورژانسی به اصفهان منتقل شدند.

با توجه به اینکه مرکز واکسینه کردن افراد ی که توسط حیوانات وحشی گاز گرفته می شوند یا زخمی می شوند در بیمارستان امین اصفهان قرار دارد و زیاد بودن بعد مسافت برای این افراد مشکل ایجاد کرده لذا پیشگیری مهمتر و با صرفه تر از درمان می باشد.

حال این سوال در بین مردم مطرح شده که متولی این کار چه ارگانی است؟

خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا به سراغ مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشتی درمانی شهر حسن آباد رفته ولی وی متولی این کار را مسئولین حفاظت از محیط زیست عنوان کرد در صورتی که منطقه جرقویه نهادی بنام حفظ محیط زیست ندارد!!

با توجه به اینکه در هفته گذشته نیز در روستای کمال آباد فردی توسط شغال زخمی شده بود و در آزمایشات بعمل آمده مشخص شد که شغال هار بوده است و این مسئله باعث نگرانی بیشتر مردم روستاهای مجاور و شهر حسن آباد شده است لذا از مسئولان مربرطه در خواست می شود در اسرع وقت به این مسئله مهم رسیدگی کنند.

شایان ذکر است در منطقه جرقویه علیا هر ساله برای مبارزه با بیماری سالک اقدام به از بین بردن موش ها می کنند که این امر باعث بهم ریختن اکوسیستم موجودات این منطقه می گردد و جمعیت یک موجود را از بین می برند و جمعیت موجود دیگر افزایش می یابد.

مسئولان امر اگر کمی با تدبیر عمل کنند و اکوسیستم موجودات را در نظر بگیرند این مشکلات کمتر بوجود می امد، همانطور که خداوند در قرآن می فرماید:
ما هیچ چیز( موجود جاندار یا بیجان ) را بیهوده نیافریدیم اگر انسان کمی در مورد آنها تفکر کند.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “نگرانی مردم حسن آباد از بیماری هاری، اقدام سریع مسئولان را میطلبد”

  1. lمهدی گفت:

    سلام این موضوع بسیار مهمی است و مسئولین بهداشتی و مربوطه باید اقدام عملی انجام دهند

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.