سرویس: اجتماعی » علمی 13:37 - یکشنبه 25 مرداد 1394

گفتگو با دختر مبتکر ورزنه ای؛

شرایط زندگی تجربه متفاوتی را برایم رقم زد/ مدگرایی تهدیدی برای آرامش دختران کویر

مسئولان توجه داشته باشند که حرف زدن به تنهایی ملاک رشد مناطق نیست و باید گام استوار و عملیاتی برای رشد فرزندان شرق اصفهان فراهم کنند.

به گزارش اصفهان شرق، سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر بهانه ای شد تا ساعتی در کنار یکی از دختران موفق ورزنه ای و چهره علمی و ادبی دیار شرق اصفهان، بنشینیم و گپ و گفتگویی صمیمانه و از جنس دخترانه با وی داشته باشیم. مسلما نام گذاری روزها بهانه ای است تا بتوانیم با آمیختن واژه ها قدردانی اندک از این بزرگواران داشته باشیم.

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم…

پس از مدت ها پرس و جو در خصوص یافتن دختری برجسته و الگو به منظور مصاحبه روز دختر، مریم حیدری توسط یکی از همشهریان ورزنه ای به ما معرفی شد تا بتوان با معرفی مخترع شرق اصفهانی به دختران و جوانان این دیار، از تجربه های ارزشمند وی استفاده و پای درد و دل این بزرگوار در زمینه علمی وی بنشینیم.

مريم حيدري، متولد 1370 اهل شهر ورزنه فرزند حیدر علی حیدری بود که نام شهرش را طی سالهای 1387 در کشور با اختراع دستگاه اکسیژن ده آب به روش ایجاد خلا به ثبت رساند.

مریم حیدری به دلیل استعداد وافر خود و موفقیت علمی در رشته فیزیک هسته ای دانشگاه اصفهان به تحصیل پرداخت ولی بر حسب شرایط ترک تحصیل کرد ولیکن هنوز دختر موفق سالهای 87 به درس و کسب علم علاقه وافری دارد به نوعی که تلاش وی مبنی بر ادامه دادن راه فعالیت در حیطه اختراعش ادامه دارد.

یک بنر و تقدیر ساده، به پاس موفقیت بزرگ مبتکر ورزنه ای کفایت کرد!!!!

مریم حیدری در ابتدای گفتگو از زمینه اختراعش این گونه گفت: از ابتدای تحصیل در دوره راهنمایی علاقه زیادی به مطالعه علمی داشتم به نوعی که همکلاسی ها کتب رمان می خواندند و من عاشق کتاب های علمی برای بالا رفتن آگاهی و مطالعات عمومی بودم.

در شته ریاضی فیزیک وارد شدم و از همان ابتدای ورود علاقه بسیاری به آزمون های علمی و شرکت در دوره های خوارزمی داشتم که زمینه لازم برایم مهیا نشد تا اینکه استخر پرورش ماهی پدر و مرگ و میر ماهی ها جرقه ابتکار دستگاه ایجاد خلا را برایم فراهم ساخت.

کسب رتبه اول در جشنواره خوارزمی استانی و کشوری، هدیه شیرینی برای من و خانواده بود زیرا نتیجه تلاش خودم را گرفتم و برایم انچنان مهم نبود که به پاس موفقیتم، دوستان و مسئولان ذیربط اقدامی بیشتر از زدن یک بنر و تبریک یک هفته ای انجام دهند زیرا هدف و انگیزه اصلی من از ابتدا موفقیت و یه ثمر نشستن تلاش بی وقفه ام بود.

مبتکر استانی ادامه داد: متاسفانه چیزی که برای من کمی ناراحت کننده بود این موضوع است که حتی مسئولان شهر در آن زمان تسهیلاتی نظیر یک آزمایشگاه ساده در اختیارم نگذاشتند تا لااقل بتوانم مسیرم را ادامه دهم و نوری در مسیر پرتلاطم، اختراع و گسترش آن باشد.

هر قدمی که برداشتم از همت و پشتکارم و پشتیبانی خانواده بود نه چیز دیگری …

1 (1)

شرایط زندگی، فضای رقابت در بنیاد نخبگان کشوری را برایم فراهم ساخت

حیدری از شرایط زندگی و انگیزه دادن پدر این چنین اظهار کرد: سال 87 پدرم در استخر کشاورزی، پرورش ماهی غزل آلا راه اندازی کرد ولی به دلیل گرمی هوای کویر و نیاز ماهی ها به آب سرد، به تدریج با رشد ماهی ها، مرگ و میر ماهی ها بالا رفت و نیاز به دستگاه هوادهی آب احساس می شد که به دلیل گرانی دستگاه های بازار دستگاه خریداری نشد تا اینکه جرقه ساخت دستگاه ایجاد خلا در آب در ذهن من ایجاد شد.

پدرم مشوق اصلی من در ساخت دستگاه بود و به دلیل شغل مکانیکی ایشان، برخی مشکلات در زمینه فنی را از وی می پرسیدم و پاسخ خیلی خوبی دریافت میکردم و این درحالی بود به دلیل عدم دسترسی به مراکز علمی و پژوهشکده، با پشتکار بالا توانستم این دستگاه رابه ثبت برسانم.

مبتکر جوان و توضیحاتی در خصوص دستگاه خلا آب

مبتكر دستگاه اكسيژن ده آب به روش ايجاد خلا اظهار كرد: در بسياري از استخرهاي پرورش ماهي به خصوص استخرهاي دومنظوره كه براي ذخيره‌ آب كشاورزي استفاده مي‌شوند، به علت كمبود اكسيژن آب نمي توان ماهي زيادي پرورش داد و براي اين كه اكسيژن زيادي به آب برسد، آب را از ارتفاع زياد به داخل استخر مي‌ريزند.

دستگاه‌هاي موجود از جمله دستگاه «ايرجت» به وسيله يك الكتروموتور و يك پمپ باد، هوا را گرفته و به داخل آب تزريق مي‌كند و دستگاه «اسپلش» هم با پودر كردن آب (شبيه فواره) موجب افزايش ميزان اكسيژن محلول در آب مي‌شود. هر دو اين دستگاه‌ها و ساير دستگاه‌هاي مشابه، علاوه بر مصرف برق، مشكل ايجاد آلودگي صوتي را هم دارند كه به خودي خود ، موجب كاهش رشد آبزيان مي‌شود. اين دستگاه فقط به پمپ آب متصل مي‌شود و با هر گونه پمپ آب كار مي‌كند، هر چند با پمپ‌هاي فشار قوي كارايي بهتري دارد. ولي اين دستگاه به وسيله آب ورودي به استخرا كه پمپاژ مي‌شود، هوا را با آب مخلوط كرده و توسط فشار آب به ته استخر به صورت حباب‌هاي ريز پخش مي‌كند.

وی با اشاره به اين كه هزينه نصب دستگاه به غير از لوله كشي استخر بسيار ناچيز است، اذعان داشت: اين در حالي است كه هر دستگاه ايرجت با هزينه نصب، حدود 400 تا 450 هزار تومان هزينه دارد كه هزينه مصرف برق هم به آن اضافه مي‌شود. علاوه بر اين كه اين دستگاه نياز چنداني به تعمير و نگهداري ندارد ولي هزينه‌هاي تعمير و نگهداري دستگاه‌هاي موجود، سرسام آور است و ساده و ارزان بودن، به جريان انداختن آب استخر، جمع‌آوري خزه‌ها و جلبك‌هاي پوسيده در يك گوشه استخر (اگر دستگاه به صورت مورب نصب شود)، بي‌نيازي از انرژي برق و عدم نياز به تخصص و تجربه‌اي خاص براي نصب، راه‌اندازي و نگهداري از جمله مزيت‌هاي اين دستگاه به شمار مي رود.

1

دختران اعتماد به نفس خود را بالا ببرند

مریم از برخی بهانه تراشی جوانان در مسیر موفقیت این گونه عنوان کرد: اعتماد به نفس رمز موفقیت من بود و نباید کسی محرومیت ها را بهانه زندگی خودش قرار دهد زیرا شرایط زندگی اهرمی محرک برای به حرکت درآوردن جوانان است و محرومیت شرق اصفهان عاملی در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه پدرم مردم روشنفکری بود و همه شرایط را برای موفقیت من آماده کرد، گفت: متاسفانه برخی محدودیت ها برای دختران در مناطق بومی وجود دارد که البته بسیاری از اداب و رسومات به درستی باید حفظ شود تا زیر چرخ مدگرایی نرود ولیکن نباید به دلیل محدود کردن دختران، زمینه ورود به علم و دانشگاه را از آنها سلب کنیم چراکه جوانان کویر استعداد بالایی برای درخشیدن در مراحل علمی و مدارج بالا دارند.

دوست دارم علمم را برای اشتغالزایی به کار ببندم
مخترع ورزنه ای تصریح کرد: برای ایجاد استخر ماهی در شهر ورزنه و به کارگیری دستگاه اختراع شده ام خیلی تلاش کردم ولی متاسفانه هر بار گره ای در کار بود که گاها خسته می شدم ، لیکن از مسئولان می خواهم تا شرایط را به گونه ای فراهم کنند که بتوان با به کار گیری عوامل اسان، زمینه اشتغال جوانان به مشاغلی با حداقل آب فراهم آید.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه تسهیلات لازم و کافی به جوانان اختصاص نیافته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود اینکه حدود 7 سال است عضو بنیاد نخبگان شده ام ولی آن چنان راضی از تسهیلات ارائه شده نیستم زیرا به میزان بازگو کردن تسهیلات، به شخص بنده خدماتی ارائه نشده است.

نیاز به پژوهشکده در مناطق محروم احساس می شود/ سنگ را از پیش پای بچه ها بردارید

مسئولان توجه داشته باشند که حرف زدن به تنهایی ملاک رشد مناطق نیست و باید گام استوار و عملیاتی برای رشد فرزندان شرق اصفهان را فراهم کنند به گونه ای که یک جوان برای بهره بردن از کلاس کنکور و یا پژوهشکده راه چندصد کیلومتری تا شهر اصفهان را طی نکند و باعث اتلاف وقتش شود.

حیدری خطاب به مسئولان شهر ورزنه گفت: پژوهشکده نیاز شهر ورزنه است و اینکه سهم بیشتری برای دانش آموزان در ورود به دانشگاه و مراکز علمی فراهم شود زیرا ذهن باز و فعال بچه های کویر شرق اصفهان، نیاز به همدلی مسئولان و پشتیبانی از آنها دارد.

وی ادامه داد: جوان بیش از حرف زدن و ارائه طرح های مختلف که مدتهاست عملی نشده است به همراهی و برداشتن سنگ ها از پیش پایش دارد تا بتواند با سرعت بیشتری در مسیر علم حرکت کندو خدایی نکرده درجا نزند.

مخترع ورزنه ای و تاکید بر حفظ حجاب دختران

مریم حیدری علاقه زیادی به چادر سفید و گویش محلی مردم شهر ورزنه که زادگاهش بود داشت و با اشاره به حجاب دختران، تاکید کرد: مدگرایی آرامش دختران کویر را میگیرد و همه دختران باید بدانند که زندگی اصیل و ساده در دیار شرق اصفهان و حفظ حجاب از موضوعاتی است که اگر به دنبالش برویم، به هیچ وجه خسته نمی شویم.

وی گفت: مسئولان شهر سعی کنند که برای حفظ سنت های اصیل شهر ورزنه، سرمایه لازم را به کار ببندند تا چادر سفید زنان ورزنه ای فقط به مراسمات خلاصه نشود و خانواده ها گویش اصیل ورزنه را از فرزندان کوچکشان دریغ نکنند.

سخن آخر و دست بوسی از پدر

مریم حیدری در پایان از طریق این رسانه از پدر و مادر فداکار خود به پاس زحماتی که برای وی در طول زندگی کشیده اند تشکر کرد و گفت: تشویق های پدرم از ابتدای تحصیل تا امروز برایم چراغی در مسیر تجربه و تلاش است و نظرات وی می تواند برایم سودمندباشد زیرا پدرم تجربه بسیاری را در کنار مطالعات علمی برایم به ارمغان آورد.

 

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “شرایط زندگی تجربه متفاوتی را برایم رقم زد/ مدگرایی تهدیدی برای آرامش دختران کویر”

  1. به نام خدایی که همین نزدیکیست
    واقعا جا داره از فرزندان هنرمند و باهوش کویر دیار یادمانهای کهن تاریخ شهر فرشتگان سپید تقدیر و سپاسگزاری کرد . و از زحمات پدری چون حیدر حیدری که واقعا چه برای فرزندانش بلکه برای این مردم این دیار زحمتهای زیادی کشیدن تقدیر و تشکر کرد . دست مریزا حیدر . خدا قوت . پاینده باشی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.