سرویس: غیر تولیدی » دریافتی 18:01 - شنبه 24 مرداد 1394

فرهیختگان شرق اصفهان؛

حجت الاسلام عبدالعلی قرهی عالمی پارسا از دیار قهی درگذشت

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار مرحوم حجۀ الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالعلی قرهی، را تسلیت گفتند.

به گزارش اصفهان شرق،

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار مرحوم حجۀ الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالعلی قرهی، را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمه تعالی
درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار مرحوم حجۀ الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالعلی قرهی را به ارادتمندان و بازماندگان ایشان بویژه فرزند فاضل و بزرگوار ایشان جناب حجۀ الاسلام آقای حاج شیخ محمّد حسن قرهی تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم عمری را با طهارات و تقوا و خدمت به دین و علم گذرانیده و سالهای طولانی در نجف و قم در کنار امام راحل عظیم الشأن، حضوری وفادارانه و صمیمی داشتند و یاد نیک ایشان همواره در خاطر اینجانب باقی است. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علّو درجه برای آن مرحوم مسألت مینمایم.

سید علی خامنه ای
23/ مرداد/۱۳۹۴

********************************

زندگی نامه:

دوران کودکی و جوانی ایشان در روستا سپری شد تا این که بعد از مدتی به عالم طلبگی علاقه مند شدند و با وجود آن که سنشان در آن مقطع به طلبگی نمی خورده، تصمیم می گیرند وارد حوزه علمیه شده و در کسوت سربازی حضرت حجت(عج) قرار گیرند.

به همین خاطر روستا را رها کرده و به طلبگی مشغول می شوند و در حوزه علمیه اصفهان با وجود شرایط سخت زندگی در حجره، به شدت مشغول تحصیل علوم آل محمد(ص) می گردند.

ایشان پس از مدت کوتاهی به دلیل توفیقات الهی و تلاش و ممارست خود، رشد علمی خوبی پیدا می کند به گونه ای که حاج آقای میرلوحی، یکی از همدوره ای ها و هم مباحثه ای های ایشان که هنوز هم در قید حیات هستند و خود از جمله شاگردان ممتاز مرحوم محقق داماد بوده به ما می گفت؛ که ما اول فکر نمی کردیم پدر شما در حوزه شاخص شود، اما بعد از مدتی دیدیم که در درس بزرگان حوزه اشکال می کند و حضور فعالی در مباحث و دروس حوزه دارد و اتفاقاً ایشان یکی از عوامل موفقیت ما و بسیاری از هم دوره ای هایمان در مسیر علم و تقوا و اخلاق بود.

ایشان واقعاً به دور از مسایل مادی و زندگی آن چنانی ، به درس و بحث طلبگی و خدمت به مکتب اهل بیت(ع) همت گماشت و در مدت کوتاهی به درجات عالی رسید. بارها به ما می گفت؛ که من همه زندگی ام را برای این کار صرف کردم و به هیچ وجه هم پشیمان نیستم.

آیت الله قرهی بعد از مدتی که در قم بودند و در درس امام(ره) شرکت می کردند، مورد توجه خاص ایشان قرار گرفته و حتی در مقطعی بر بخشی از درس امام(ره) حاشیه می نویسند

سال 42 که فرا رسید ایشان در ماجرای نهضت در خدمت امام خمینی (ره) و اهداف و آرمان های بلند ایشان قرار داشتند و حتی اولین شهریه ای هم که امام دادند به دست ایشان بود و آیت الله محفوظی و بعضی دیگر از آقایان نیز در دادن شهریه مشارکت داشتند.

مدتی در نجف در خدمت امام راحل بودند و بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت خاصی در دست نگرفتند، اما در بیت امام (ره)در یخچال قاضی قم، وکیل امام بودند.

پس از ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ، ایشان وکیل تام الاختیار مرحوم آیت الله العظمی اراکی بودند و پس از ارتحال ایشان نیز وکیل مرحوم آیت الله العظمی بهجت بودند که بعد از آیت الله بهجت دیگر مسئولیتی قبول نکردند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.