سرویس: سیاسی » بین الملل 10:20 - دوشنبه 18 آذر 1392

فرزند دوم در چین و تاوانی که در پی دارد

دولت چین در راستای کنترل جمعیت، قوانین سرسختانه ای را وضع کرده است که براساس یکی از این قوانین، به دنیا آوردن فرزند دوم ۵۴۲۰۰ دلار جریمه دارد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از العالم: خانم “لیو ویی” یک زن کارگر چینی است که به علت نقض قوانین تنظیم خانواده و به دنیا آوردن، ۳۳۰ یوان معادل ۵۴۲۰۰ دلار جریمه شد.

این زن چینی نتوانست مبلغ جریمه تعیین شده را پرداخت کند زیرا این مبلغ، چهارده برابر حقوق او بود و به همین علت، فرزند دوم او، از برخورداری از حقوق اساسی نظیر آموزش و بهداشت، محروم شده است.
این مادر درمانده چینی، ناچار شد تا برای تامین مبلغ جریمه، کلیه خود را به فروش بگذارد اما این تلاش او نیز به ناکام ماند.
رنج و محنت این مادر فداکار، جرقه شکایت حقوقی کم نظیری را در چین زد. این مادر در شکایت خود، مراجع ذیربط را به محروم کردن فرزند دومش از داشتن شناسنامه به عنوان یکی از اعضای خانواده-  به سبب قوانین سختگیرانه تنظیم خانواده – متهم کرد.

داشتن فرزند دوم در چین چه تاوانی دارد؟
دادرسی به پرونده این زن، فردا جمعه در پکن برگزار خواهد شد.
ناتوانی لیو در پرداخت جریمه، سبب شده است که فرزند دومش به نام “شیاو جی” فاقد شناسنامه و هویت رسمی باقی بماند.
مسئولان تنظیم خانواده چین به لیو اعلام کرده بودند که اگر جریمه نپردازد نخواهد توانست برای فرزند خود شناسنامه بگیرد.
لیو، با چشمانی گریان به خبرگزاری رویترز گفت: فکر نمی کردم جریمه تا این حد سنگین باشد، اگر می دانستم، بچه دار نمی شدم.
دولت فدرال چین، اختیارات گسترده ای در زمینه اجرای سیاست تک فرزندی به دولت های محلی داده است و با اینکه از شدت و حدت قانون پایبندی به پرداخت جریمهکاسته شده است، با این حال هنوز دولت در امور داخلی خانواده دخالت های گسترده می کند تا جایی که زوجین، برای به دنیا آوردن فرزند، ناچارند از دولت اجازه بگیرند و همین مساله، زمینه برخی قانون شکنی ها را فراهم می کند.
رسانه ها به نقل از جیان تانگ رئیس دفتر آمار ملی چین نوشته اند که در سال ۲۰۱۱ ، اکثر درخواست های ثبت احوال به سبب عدم پرداخت جریمه، رد شده اند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.