سرویس: سیاسی » بین الملل 08:06 - دوشنبه 18 آذر 1392

چگونگی ترور حسان اللقیس؟

روزنامه السفیر لبنان نوشت: حسان اللقیس (از فرماندهان حزب الله لبنان) نیمه شب سه شنبه (۱۲ آذر ماه) با سلاح مجهز به صدا خفه کن در برابر منزلش در منطقه مسیحی نشین الحدث واقع در جنوب بیروت نزدیک به منطقه الضاحیه هدف گلوله قرار گرفت و شهید شد.

حسان اللقیس که بود و چگونه ترور شد؟
به گزارش اصفهان شرق به نقل از العالم:  افسران امنیتی می گویند گروه موسوم به “تیپ آزادگان اهل تسنن در بعلبک” (لواء احرار السنه) و همچنین سازمان “أنصار الأمة الإسلامیة” مسئولیت این ترور را به عهده گرفته اند.

اطلاعات اولیه حاکیست، وقتی اللقیس با خودرواش از توقفگاه ساختمان خارج شد بیش از یک نفر با گلوله ۹ میلیمتری به سر و سینه اش شلیک کرده و سپس پیاده از همان مسیری که آمده بودند به باغ کوچکی که در آن اطراف است، رفته و منطقه را ترک نمودند.

یک منبع امنیتی، ترورکنندگان را دو نفر اعلام کرد و گفت، مجریان عملیات، منطقه را به خوبی شناخته و می دانستند اللقیس چه زمان وارد و خارج می شود، یک نفر نیز هنگامی که خودرو به پارکینگ رسید، اللقیس را زیر نظر داشته است.

این منبع امنیتی افزود: اللقیس سه سال در این منزل سکونت داشت در حالی که یک فرد امنیتی هر ۶ ماه باید منزلش را تغییر دهد لذا می دانستند وی در هفته فقط چهار روز در بیروت می ماند و سه روز دیگر در منزلی در روستایی در بعلبک سکونت دارد.

فرماندهان امنیتی حزب الله می دانستند اللقیس پس از ترور عماد مغنیه هدف بعدی موساد است با این حال وی اجازه نداد برایش محافظ گذاشته شود، بدون راننده یا محافظ تنها در بیروت یا بعلبک تردد می کرد و مانند مغنیه گاهی از تاکسی استفاده می نمود.

به گفته یک منبع امنیتی که دارای رابطه نزدیک با اللقیس بود، وی در رشته مهندسی رایانه در دانشگاه آمریکایی بیروت تحصیل کرد و از اوایل دهه ۸۰ قرن بیستم وقتی سید حسن نصرالله یکی از مسئولان حزب در بعلبک بود، رابطه تنگاتنگی با سید داشت.

با اینکه در خانواده ای ثروتمند در بعلبک به دنیا آمد اما به مقاومت پیوست، مدتی در جنبش امل بود تا اینکه به حزب الله ملحق شد.

یکی از دوستانش گفت: اللقیس بسیار رازنگهدار امور مقاومت بود و کسی باور نمی کند، من که از ۳۱ سال قبل او را می شناختم، تا کنون نمی دانستم مسئولیتش در حزب الله چیست؟

یکی از دوستانش بر اساس اطلاعات درز کرده از رژیم صهیونیستی گفت: در یکی از روزهای جنگ ژوئیه ۲۰۰۶، دشمن دریافت اللقیس در ساختمانی در منطقه الشیاح حضور دارد، ساختمان به سرعت بمباران و منهدم شد، البته اللقیس قبل از آن ساختمان را ترک کرده بود اما پسرش علی رضای ۱۸ ساله شهید شد.

در همان جنگ، خودرواش در منطقه مسیحی نشین گالری سمعان نزدیک ضاحیه با دو فروند موشک هدف قرار گرفت اما از این ترور نجات یافت.

اما این پایان رنجهای اللقیس نبود چون مدتی بعد دختر ۱۵ ساله اش نیز دار فانی را وداع گفت.

یکی از دوستانش گفت، کسی نمی دانست او از فرماندهان مهم حزب الله است، همسایگان فقط می دانستند او در حزب الله فعالیت دارد، او فرزندانش را در بیروت شخصا به مدرسه می رساند، در بعلبک به تواضع، سخاوتمندی و کمک به فقرا شهرت داشت.

“حاج حسان اللقیس” حدود ساعت ۱۰ شب سه شنبه (به وقت محلی) (۱۲ آذرماه) مقابل منزلش در “سن تریز” هدف سوء قصد و ترور قرار گرفت و به شهادت رسید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.