سرویس: تولیدی » گفتگوی تلفنی 09:30 - دوشنبه 18 آذر 1392

شهردار هرند

خانه صباغی ها تا سال آینده منتظر احداث بماند

خانه ی تاریخی صباغی ها یکی از آن آثاریست که در راستای بازسازی و مرمت قرار گرفته و می بایست قدم ها را کمی بلند تر برداریم تا مرمت این بنا خود نیاز دوباره به بازسازی نداشته باشد.

Vater MarkJHHJ
به گزارش اصفهان شرق: آثار تاریخی ما همچنان نفس می کشد و این ماییم که باید نگذاریم نفس های به شماره آنها پایین برود و بالا نیاید.

خانه ی تاریخی صباغی ها یکی از آن آثاریست که در راستای بازسازی و مرمت قرار گرفته و می بایست قدم ها را کمی بلند تر برداریم تا مرمت این بنا خود نیاز دوباره به بازسازی نداشته باشد.

این بنا در دو طبقه و بیش از یکهزار و 500 متر مربع احداث شده، دارای اتاق های گچبری  و سرستون های نقش و نگاردار است. قنات مزرعه ی چذاب در زمان روایی از درون خانه عبور می کرده که در حال حاضر خشک شده است. درجنوب خانه نیز، اسطبلی به منظورنگهداری چارپایان و استراحت آنان تعبیه شده است. خانه ی صباغی ها مربوط به اوایل دوران پهلوی اول است. این مکان تاریخی در سال  1381  توسط وارثین حاج یدالله  صباغی  به اداره میراث فرهنگی واگذار شد . این خانه تاریخی سال 1379 به شماره 16146 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

در این راستا و درپی درخواست محلی شهروندان گفتگویی در این خصوص با شهردار هرند داشتیم، وی در این رابطه اظهار داشت: در خصوص بافت تاریخی و ارزشمند شهر هرند طی جلسات متعدد با میراث فرهنگی، مقرر شد آثار تاریخی به ثبت نرسیده در این شهر در اولین زمان ممکن به ثبت میراث برسد.

شهبازی شهردار هرند افزود: با مشارکت سازمان میراث و شهرداری بنا گذاشته شد که از سال آینده کار باز سازی برخی آثار تاریخی آغاز شود. مرمت و بازسازی خانه ی صباغیها از سال آینده آغاز خواهد شد و جهت بهره برداری این بنا و تبدیل آن به موزه مردم شناسی شهر هرند سیستم گرمایشی و سرمایشی در راستای نصب در این بنا در قرار دادی منعقد شد.

شهردار به احیای برخی بناهای تاریخی شهر هرند اشاره و افزود:  بازار قدیمی شهر، آب انبارهای باقی مانده و برجهای کبوتر از پروژه هایی است که در راستای ماندگاری و حفظ بنا احیا می شود.

در پایان با اشاره به محور تاریخی شهر هرند بیان نمود: با توجه به قدمت این شهر و محوریت تاریخی هرند به دنبال آن هستیم که از طریق پیگیری جدی مطالبات در جهت توسعه جاذبه ی گردشگری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی قدم بر داریم.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.