سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:32 - پنجشنبه 22 مرداد 1394

با سپری شدن ۸ دوره خشکسالی؛

ورود آب به سد زاینده‌رود نرمال شد/ ۳ کلید احیای تالاب گاوخونی

یک مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: برای اولين بار در هشت سال اخير با وجود خشکسالی در حوضه زاينده رود، اين رودخانه به مدت ۹ ماه از جريان پايدار آب برخوردار بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهرزاد احساني با اشاره به کاهش آب معادل برف در حوضه آبریز زاینده‌رود اظهارداشت: براي اولين بار در هشت سال اخير با وجود خشکسالي در حوضه زاينده‌رود، اين رودخانه به مدت ۹ ماه از جريان پايدار آب برخوردار بوده است.

مدیرکل دفتر بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران گفت: به دلیل تغییر الگوی بارش در حوضه زاینده‌رود، آب معادل برف در این حوضه در ۴۴ سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. همچنین در دو مقطع، بارش بسيار خوبي در حوضه زاينده‌رود انجام گرفت که بسياري از نگراني‌ها در حوزه توزيع آب کشاورزي را رفع کرد.

وی ادامه داد: آب معادل برف اين استان در مدت ۴۴ سال وضعيت خوبي نداشته و حائز رتبه ۴۱ از ۴۴ بوده و اين موضوع، نشان از تغييرات عمده‌اي در اين حوضه دارد.

احسانی ذخيره سد زاينده‌رود تا اواسط مردادماه سال جاري را ۵۴۷ ميليون مترمکعب عنوان کرد و افزود: با احتساب دو ماه باقيمانده تا پایان سال آبی، يک ميليارد و ۴۰۰ ميليون متر مکعب آب در این سد خواهيم داشت که براي اولين بار در مدت ۸ سال خشکسالي، شرايط تقريبا نرمالي را از لحاظ ورودي تجربه کردیم.

وی با اشاره به روند احياي تالاب گاوخوني گفت: سه عامل جريان پيوسته آب رودخانه زاينده‌رود، وجود ‌زه‌آب‌هاي کشاورزي يا جريان زيرسطحي آب و ورود پساب دو مترمکعبي تصفيه‌خانه شرق اصفهان در این زمینه تعیین‌کننده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصريح کرد: تا پايان شهريورماه ذخيره آب زاينده‌رود باید در سطح قابل اطمینانی باشد، در غیر اینصورت توزيع آب پائيزه برای کشاورزی شرق اصفهان با دشواري مواجه خواهد شد، لذا با تنظیم خروجی سد، سعي شده همواره اين ذخيره آب در سد زاينده‌رود حفظ شود.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.