سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:55 - چهارشنبه 21 مرداد 1394

نماینده کشاورزان بخش جلگه:

رونق کشاورزی در گرو حیات گاوخونی

نماینده حق آبه داران و کشاورزان بخش جلگه اصفهان با تاکید بر اینکه سی و سه پل انتهای زاینده رود نیست، گفت: تا زمانی که زاینده رود احیا نشود و کشاورزی همانند گذشته در حوضه آن رونق نگیرد، تالاب بین المللی گاوخونی هم احیا نخواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، ‌فتح الله دهقانی اظهار کرد: گشت‌های مردمی برای کنترل برداشت‌های آب تالاب گاوخونی در شرق رو کاسته شده و افراد نیز از این امر دلسرد هستند، چرا که تنها موجی و جریانی کوچک از آب و پساب در رودخانه وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه بخش جلگه پس از شهر زیار و قبل از ورزنه در مسیر زاینده رود واقع شده است، افزود: ماه گذشته مردم شرق به خصوص کشاورزان ورزنه با شنیدن خبر جاری شدن آب برای احیای تالاب شبانه روز برای رفع موانع در رودخانه تلاش کردند اما پس از 10 سال آبی در حد دو متر مکعب در ثانیه آمد و پس از آن قطع شد!

نماینده حق آبه داران بخش جلگه شهرستان اصفهان این گونه جاری سازی آب را نوعی سیاسی بازی دانست و تاکید کرد: انتهای زاینده رود سی و سه پل نیست بلکه شرق اصفهان و تالاب گاوخونی مسیر و قسمت مهمی از کشاورزی و محیط زیست این رودخانه است و حق آبه آن را نمی‌توان انکار کرد، پس تالاب با این مقدار ناچیز آب و پساب هرگز احیا نمی‌شود.

دهقانی با اشاره به جدایی ناپذیری دو اکوسیستم رودخانه و تالاب، خاطر نشان کرد: تا زمانی که زاینده رود احیا نشود و کشاورزی همانند گذشته در حوضه آن رونق نگیرد تالاب بین المللی گاوخونی هم احیا نخواهد شد و قطعا صنعت گردشگری در منطقه شرق اصفهان نیز رشد نخواهد کرد.

نماینده کشاورزان بخش جلگه اصفهان، ادامه داد: جریان اندک پسابی که ظاهرا برای احیای تالاب فرستاده شد به قدری دارای مواد سمی صنایع در غرب یا شرق استان است که رشد برخی گیاهان در مسیر رودخانه را مختل کرده، بنابراین به هیچ وجه با چنین پسابی نمی‌توان مجموعه زیست محیطی گاوخونی را احیا کرد.

دهقانی اضافه کرد: متاسفانه همین پساب‌ها نیز در نواحی بالا دستی شرق اصفهان شبانه برداشت می‌شود که موجب کاستی‌ یا قطع رسیدن آن به تالاب شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از لغو پروژه تونل بهشت آباد، اظهار کرد: بودجه زیادی از مملکت سال‌ها صرف تحقیقات درباره این طرح شد، اما فعلا متوقف شده و قرار است انتقال آب از طریق این تونل تنها با لوله انجام شود.

نماینده حق آبه داران و کشاورزان بخش جلگه با تاکید بر اینکه دو استان کرمان و یزد نیز همچون اصفهان از بهشت آباد سهم دارند، افزود: احیای زاینده رود از طریق اجرای این طرح فقط به سود اصفهان نیست و معتقدیم که یزدی‌ها و کرمانی‌ها نیز بهتر است در راستای دفاع از احیا و حیات این رودخانه و تالاب گاوخونی قدمی بردارند.

دهقانی‌ گفت: بارها و بارها اعلام کرده‌ایم احیای زاینده رود همچون نجات دریاچه ارومیه؛ همت و عزمی در سطح دولت و ملت می‌خواهد و تلاش‌های انجام شده را کافی نمی‌دانیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.