سرویس: اجتماعی » علمی 08:08 - یکشنبه 18 مرداد 1394

برنج هسته ای دستاورد جدید دانشمندان ایرانی

تحقیقات دانشمندان جوان ایرانی برای تولید برنج هسته ای به نتیجه رسید.

به گزارش اصفهان شرق؛ سرپرست پژوهشکده هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران در حاشیه بازدید جمعی از محققان و پژوهشگران این مرکز علمی از موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت گفت: تلاش7 ساله دانشمندان پژوهشکده هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران و موسسه تحقیقات برنج کشور نتیجه داد و برنج هسته ای آماده کشت انبوه است.

ابراهیم مقیسه با بیان اینکه هنوز برای این رقم جدید نامی انتخاب نشده است، گفت : محققان ایرانی بذربرنج هسته ایی را با روش پرتوتابی با اشعه گاما تولید کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی با بیان اینکه در حال حاضر برنج هسته ایی به صورت آزمایشی در 3 استان گیلان، مازندران و فارس کشت شده است، افزود: قرار است این رقم جدید برنج از سال 96 کشت انبوه شود.

سرپرست پژوهشکده هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران تصریح کرد: مقاومت در برابر خشکسالی، آب شور و باد و باران، خوش عطری، زودرسی و قد کوتاه نسبت به رقم های بومی هاشمی و طارم را از ویژگی های رقم برنج هسته ای است.

مقیسه تولید شلتوک برنج هسته ای درهر هکتار را حدود 6 تن اعلام کرد و افزود: این مقدار برای رقم های بومی نظیر هاشمی 3.5 تن است.

منبع:جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.