سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 11:42 - شنبه 17 مرداد 1394

مدیر عامل شرکت قارچ یکتای سپاهان خبر داد:

اشتغالزایی 400 نفر در شرق اصفهان توسط شرکت قارچ یکتای سپاهان

علیرضا الماسی گفت: پس از گذشت یک دهه این شرکت بزرگترین واحد تولید کننده قارچ و کمپوست در منطقه مرکزی کشور و دومین کشت و صنعت بزرگ تولید کننده قارچ در کشور است.

به گزارش اصفهان شرق؛ مدیر عامل شرکت قارچ یکتای سپاهان در یک مصاحبه مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت: بعد از یک دهه تلاش شبانه روزی، این شرکت که در شهر محمد آباد تاسیس شده توانسته به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای کمپوست بلوک مکانیزه در کشور مطرح شود.

علیرضا الماسی افزود: واحد تولید کمپوست به ظرفیت 40 هزار تن تولید در سال فعالیت می کند و این شرکت دارای دو واحد پرورش قارچ دکمه ای نیز می باشد.

وی با اعلام اینکه واحد پرورش شماره یک با نام یکتا با تولید 2 هزار تن و واحد پرورش کویر با تولید هزار و 600 تن در سال فعالیت می کنند اظهار داشت: از دیگر واحدهای این شرکت واحد تولید بذر یا اسپان قارچ است که تنها واحد تولید قار چ در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت 1400تن بذر در سال فعالیت می کند.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان اضافه کرد: واحد تولید خاک پوششی به ظرفیت 20 هزار متر مکعب خاک در سال هم از دیگر واحدهای این شرکت به شمار می رود.

الماسی از دستاوردهای این شرکت را کسب رتبه طراح برتر کشور در جشنواره شیخ بهایی در سال 83 دانست و تصریح کرد: در سال 84 هم به عنوان کارآفرین برتر و کشاورز نمونه کشور معرفی شدیم.

نصف جهان-1

وی افزود: اخذ گواهینامه غذای حلال، اخذ گواهینامه استاندارد تولید قارچ سالم و گواهینامه iso در مدیریت کمپوست از دیگر افتخاراتی است که این شرکت کسب کرده است.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان با اعلام اینکه این شرکت در حال حاضر دارای شاخصه های مهم اشتغالزایی است بیان داشت: اشتغالزایی 400 نفر به شکل مستقیم و 2 هزار نفر به شکل غیر مستقیم از جمله مواردی است که در زمینه اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی گفت: از این 400 نفر 30 تا 35 نفر کارشناس و بقیه کارگر هستند و 70 نفر از پرسنل را هم خانمها تشکیل می دهند که 20 نفر آنها سرپرست خانوار هستند.

الماسی با اشاره به اینکه اکثر کارکنان بومی هستند اظهار داشت: با اعتباراتی که از بانک کشاورزی و بنگاه های زودبازده و بانک ها گرفتیم توانستیم اشتغالزایی خوبی انجام دهیم ولی مشکل اصلی ما بحث قوانین دست و پاگیر و بیمه های تامین اجتماعی است که به خصوص در تولید قارچ و کمپوست قوانین سختگیرانه ای دارند.

وی گفت: متاسفانه این کار شامل کشاورزی نمی شود و مشمول مالیات هستیم و به عنوان یک کار صنعتی دیده شده اما ما پیگیر هستیم که قانون مالیات از دوش ما برداشته شود.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان در زمینه اقتصاد مقاومتی درتولید قارچ بیان داشت: این تولیدات نیاز ما را به خارج از کشور صفر کرده است چرا که ماده اولیه برای تولید قارچ کود مرغی و کلش گندم است که در بسیاری از مناطق معدوم می شود و به عنوان ضایعات بازیافتی سوزانده می شود و مسائل زیست محیطی درپی دارد ولی ما با این موضوع می توانیم از بسیاری از پیامدهای زیست محیطی جلوگیری کرده و بهترین پروتئین گیاهی را تولید می کنیم.

نصف جهان-5
الماسی افزود: امروز در کل دنیا این پروتئین جایگزین پروتئین حیوانی شده و به سمت قارچ هدایت شده است .

وی تصریح کرد: مصرف سرانه قارچ در ایران 900 تا هزار کیلوگرم است و این در حالی است که مصرف سرانه متوسط جهانی 2 تا 5/2 کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته 10 تا 12 کیلوگرم در سال است و ما باید حداقل به استانداردها نزدیک شویم.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان با اعلام اینکه از نقاط مثبت این طرح این است که در مناطقی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند می توان این کشت را انجام داد بیان داشت: کشت قارچ در همه شرایط و همه نوع اقلیمی انجام می شود و اگر بر روی مصرف سرانه کار کنیم و به اندازه متوسط جهانی برسیم، واحدهای تولیدی ما به 2 تا 3 برابر افزایش میابد.
الماسی تاکید کرد: تولید و کشت قارچ، آب و جای کم می خواهد و بسیار و با توجه به اقلیم خشکی که داریم، بسیار به صرفه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان اضافه کرد: ما در کل استان های کشور بازار فروش داریم.

نصف جهان-7

وی گفت: 20 تا 30 درصد صادرات قارچ به کشور عراق را ما بر عهده داریم و صادرات ما به کشورهای حوزه خلیج فارس هم هست.

این تولید کننده با سابقه، عمده مشکل این صنعت را جوان بودن آن دانست و گفت: عدم اطلاعات کافی و دانش فنی باعث شده که بسیاری از کارخانجات تولید قارچ با ورشکستگی روبرو شوند و به همین خاطر ما باید به سمت به روزآوری دانش فنی در این رشته برویم تا از لحاظ اقتصادی وضعیت بهتری در این صنعت پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قوانینی که در سطح کشور است به جای اینکه تولید را رو به جلو ببرد آن را متوقف می کند، تصریح کرد: اگر حمایت های لازم از ما صورت بگیرد به جای 400 نفری که اکنون در این مجموعه به کار مشغول هستند ما می توانیم برای 2 هزار نفر اشتغالزایی ایجادکنیم.

وی با اعلام اینکه نزدیک 500 نفر در منطقه محمد آباد جرقویه به شکل خانگی به پرورش قارچ مشغول هستند اظهار داشت: پرورش قارچ بدون هیچ مشکلی انجام می شود و حتی در یک زیرزمین کوچک هم می توان به پرورش قارچ مشغول شد.

الماسی افزود: یکی از مشکلاتی که داریم با توجه به مجوزهایی که گرفتیم و فاصله ای که رعایت کردیم باز هم مردم منطقه با مشکل بوی نامطبوع روبرو هستند که به همین خاطر شرکت طرحی را شروع کرد تا برای اولین بار در کشور با هزینه 40 میلیارد ریال در راستای کنترل بوی نامطبوع تولید کمپوست گام بردارد.

وی یادآور شد: اکنون 15 درصد از تولید قارچ دکمه ای و کمپوست کشور در دست ما است و روزانه بین 300 تا 400 متر مکعب آب مصرف می کنیم که رقم ناچیزی برای کشاورزی محسوب می شود.

الماسی با اعلام اینکه در استان اصفهان روزانه بین 8 تا 9 تن مصرف قارچ داریم بیان داشت: باید بر روی فرهنگ مصرف قارچ کار کنیم با توجه به اینکه تبلیغات ما کلی است و طی یک دهه ای که در حال فعالیت هستیم از 100گرم مصرف به هزار گرم مصرف قارچ در اصفهان رسیده ایم.

وی با اشاره به قیمت قارچ هم گفت: قیمت قارچ به نسبت تورم زیاد نشده است علیرغم اینکه قیمت مواد اولیه 4 برابر شده و هزینه های تولید بالا رفته است.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان با تاکید براینکه در نظر داریم با راه اندازی اولین واحد تخصصی فراورده های قارچ در کشور، کنسرو، مربا و پودر قارچ داشته باشیم گفت: با این کار فرهنگ استفاده از قارچ را در کشور بالا می بریم.

الماسی افزود: از دیگر برنامه هایی که داریم مدیریت سرریز بازار است که باعث می شود دست دلال ها کوتاه شود و از طرف دیگربا تنوع در محصولات قارچ ایجاد شده و سرانه بالا برود.

نصف جهان-9

وی اضافه کرد: تا یکسال آتی واحد فراوری قارچ را راه اندازی می کنیم و با شرکت های هلندی و بخشی از سایر شرکت های خارجی هم همکاری خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان با تاکید بر اینکه تحریم ها بر روی ما اثر منفی نداشته است بیان داشت: امیدواریم با برداشته شدن تحریم ها در صادرات تسهیلاتی ایجاد شود و بتوانیم به کشور روسیه و کشورهای دیگر هم صادرات داشته باشیم.

الماسی گفت: این موضوع یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی است و با راه اندازی کارگاه های ماشین سازی تنها واحد کمپوست سازی هستیم که تکنولوژی داریم که صددر صد داخلی است.

وی با اشاره به اینکه در استانداردهای پیشرفته 10 تا 20 درصد پایینتر هستیم ولی در استانداردهای داخلی کشور 10 تا 20 درصد بالا تر هستیم تاکید کرد: یکی از واحدهای بسیار مهم ما واحد تحقیق و توسعه بوده است که از سال 82 راه اندازی شده و هر سال بر اساس دانش فنی دنیا این واحد را به روز رسانی می کنیم تا از گردونه رقابت خارج نشویم.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان افزود: یکی از اهداف مهم شرکت بر این اساس است که بر پایه دانش فنی روز عمل کنیم تا از بازار رقابت دور نشویم.

الماسی بیان داشت: پخش مویرگی تولید قارچ نیز تحت عنوان “نامی تک” قارچ با کیفیتی است که در برنامه های ما هست.

وی گفت: 9 میلیارد تومان اعتبار از بانک کشاورزی گرفته ایم و برای این واحدها 8 میلیارد تومان به بانک کشاورزی بدهکار هستیم این در حالی است که یکی از نقاط قوت ما این است که در هیچ ماهی ضرردهی نداشته ایم.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان از واحد تولید قارچ در شهرستان سقز با ظرفیت تولید هزار تن قارچ در سال هم خبر داد و گفت: این واحد 5 سال است مشغول به کار است با توجه به اینکه دو واحد هم در شاهین شهر داریم.

الماسی در پایان از پخش کمپوست این شرکت به تمامی شهرهای کشور از جمله خراسان، آذربایجان شرقی و غربی، لرستان، کردستان، فارس، چهارمحال بختیاری، یزد، بوشهر،کرمان و…… خبر داد.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “اشتغالزایی 400 نفر در شرق اصفهان توسط شرکت قارچ یکتای سپاهان”

  1. اموزش گفت:

    سلام و احترام

    آموزش رایگان کلاس های اقتصاد مقاومتی از سازمان جهادکشاورزی و سازمان فنی و حرفه ای درشرق اصفهان لطفا جهت ثبت نام درسایت زیر مشخصات خود را ارسال نمایید
    با آرزوی‌کامیابی وسعادت

    Iramo.blog.ir

    it

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.