سرویس: سیاسی » بین الملل 13:01 - یکشنبه 17 آذر 1392

اوباما:در صورت عدم توافق تحریم‌ها تجدید می‌شود

رئیس‌جمهور آمریکا در نشست اندیشکده «بروکینگز» که حامیان صهیونیست‌ها در آن حضور داشتند اعلام کرد که شانس توافق نهایی با ایران درباره برنامه هسته‌ای ۵۰ به ۵۰ یا حتی کمتر است.

image7468

به گزارش اصفهان شرق به نقل از شبکه «سی بی سی» نوشت: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در یک جلسه پرسش و پاسخ با مخاطبان حامی اسرائیل تصریح کرد که معتقد است شانس توافق نهایی هسته‌ای با ایران 50 به 50 یا حتی بدتر است.

وی تأکید کرد که در خصوص شانس یک توافق نهایی موفقیت‌آمیز بین ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) ناآگاه نیست و گفت: اگر شما از من درباره احتمال رسیدن به مرحله آخر بپرسید، نمی‌گویم که بیش از 50 درصد باشد اما می‌توانیم تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که توافق موقت 6 ماهه ایران و 1+5، اساس مرکزی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند و آن را به عقب بازمی‌گرداند و تهران را وادار می‌کند تا ذخایر اورانیوم با درصد غنای بالای خود را از بین ببرد و از افزودن سانتریفیوژهای جدید خودداری کند و ساخت رأکتور آب سنگین اراک را که به طور بالقوه می‌تواند پلوتونیوم تولید کند را متوقف کند. این توافق همچنین زمانی را ایجاد می‌کند تا متوجه شویم که آیا بحران هسته‌ای ایران از طریق مذاکره قابل حل است یا خیر.

وی تأکید کرد: آنچه که ما می‌توانیم به مرحله آزمون بگذاریم، این احتمال است که آیا می‌توانیم این مسئله را از راه دیپلماتیک رفع کنیم. اگر در پایان 6 ماه مشخص شود که ما نمی‌توانیم به توافق برسیم، اوضاع بدتر نمی‌شود. تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور کامل بازمی‌گردد و اگر ایران به توافق پایبند نباشد، تحریم‌ها حتی شدیدتر می‌شود.

حضور اوباما در نشست اندیشکده بروکینگز به طور مستقیم از تلویزیون اسرائیل پخش می‌شد و تحلیگران می‌گویند بیشتر سخنان اوباما با هدف حل و فصل اختلافات آشکار وی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل بود.

نتانیاهو نیز در نظر دارد در همین نشست امروز سخنرانی کند و توافق هسته‌ای ایران در ژنو را «توافق قرن» برای ایران خوانده است.

اوباما همچنین تصریح کرد که یکسرسی اختلافات تاکتیکی چشمگیری با نتانیاهو دارد اما اهداف اصلی آمریکا و اسرائیل درباره ایران یکی است.

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مذاکرات سازش اسرائیل و فلسطین ابراز خوشبینی کرد و گفت که دولت آمریکا زمان زیادی را به همکاری با نتانیاهو صرف کرده است تا نیازهای امنیتی اسرائیل را بعنوان بخشی از راه‌حل دو دولتی اسرائیل و فلسطین درک کند.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم ظرف چند ماه آینده احتمالاً به چارچوبی برسیم که نه تنها تمامی جزئیات را مورد خطاب قرار دهد بلکه ما را به نقطه‌ای می‌رساند همه این مسئله را به رسمیت می‌شناسند که بهتر است که به جلو پیش بروند، نه اینکه به سمت عقب حرکت کنند.

با اینحال رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که دو طرف باید تصمیم‌های جدی بگیرند و گفت: مردم اسرائیل نمی‌توانند انتظار داشته باشند کرانه باختری هم شبیه غزه شود. این غیرقابل پذیرش است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.