سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:05 - شنبه 17 مرداد 1394

به بهانه روز خبرنگار؛

باشخصيت ترين شعل دنيا، خبرنگاري است

در جامعه امروز ما، خبرنگاران همچون بسیاری دیگر از اقشار پر تلاش و حساس جامعه دارای عزت و احترامی که شایسته آنان هست نیستند، لذا لازم است رویکرد اجتماع به تولید کنندگان فرهنگ ٬ آگاهی و هنر تغییر کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ خبرنگاران؛ قشري کم توقع٬ حساس و تيزبين هستند. متاسفانه کمتر از تلاش ها و زحمات خبرنگاران قدرداني مي شود. صداقت کاری٬ سرعت و دقت در ارائه اخبار و اطلاعات و داشتن دانش عمومی در زمینه های مختلف از ویژگیهای یک خبرنگار موفق هستند. نداشتن تعصب و قضاوت شخصی از قضایا و نیز ترجیح دادن منافع مردم به منافع مسوولان٬ داشتن روحیه انتقادی و مناعت طبع و حفظ شان خبرنگاری می تواند این قشر پرتلاش را ماندگار و موفق کند.
متاسفانه در جامعه امروز ما، خبرنگاران همچون بسیاری دیگر از اقشار پر تلاش و حساس جامعه  بر خلاف ادعاي مسوولان و حتی مردم دارای عزت و احترامی که شایسته آنان هست نیستند، لذا لازم است رویکرد اجتماع به تولید کنندگان فرهنگ ٬ آگاهی و هنر تغییر کند.
اطلاع رساني مسوولين بايد شفاف و صريح باشد
محمد رضا رضايي سرپرست روزنامه جمهوري اسلامي حفظ شانيت خبرنگار را وظيفه اصلي خود آن ها دانست و تاكيد كرد: خبرنگاران بايد حرمت خودشان را حفظ كنند و به يكديگر احترام بگذارند همين مي شود كه به مرور زمان جايگاه خبرنگاران در جامعه ارتقا پيدا مي كند.
وي گفت: اطلاع رساني مسوولين به خبرنگاران بايد شفاف و صريح باشد وقتي يك خبرنگار براي تهيه گزارش بايد يك هفته براي دريافت اطلاعات با مسوولين تماس بگيرد، شكاف اخلاقي بين روابط مسوولين و خبرنگاران رخ مي دهد.
خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي حمايت معنوي مسوولين از خبرنگاران را ضروري دانست و افزود: مسوولين بايد در جهت رفع مشكلات رسانه ها گام بردارند و تمام امكاناتي كه براي سازمان هاي خودشان قائل هستند براي خبرنگاران هم در نظر بگيرند مثل تعاوني مسكن، وام هاي تسهيلاتي بلند مدت و حق تحصيل در دانشكده هاي خبري و…
مردم براي خبرنگاران جايگاه ويژه اي قائل هستند
پرويز فروزاني سرپرست روزنامه اطلاعات، با اشاره به ديد مثبت عموم مردم به خبرنگاران، اظهار كرد: خبرنگاران بين مردم جايگاه با ارزشي دارند ومردم خبرنگاران را افرادي صادق مي دانند كه در انتقال مطالب هيچ دخل و تصرفي ندارند، همچنين آن ها مي دانند خبرنگاران را افرادي هستند كه پيام رساني را با مشقت فراواني انجام مي دهند.
وي حفظ جايگاه اجتماعي خبرنگار در تببين هدف هاي خبري را لازم دانست و ادامه داد: خبرنگاران با شناخت ارزش هاي خودشان و عمل كردن به آن بايد جايگاه اجتماعي خبرنگاران را تبيين كنند ضمن اينكه در كمال احترام و ادب به بعضي از خبرنگاراني كه به ارزش هاي خبري ضربه مي زنند تذكر دهند چون اگر اين تذكر لساني صورت نگيرد قطعا خبرنگاران جايگاه اجتماعي خود را از دست مي دهند.
سرپرست روزنامه اطلاعات مسوولين را به دو دسته روحاني و استاني تقسيم و خاطرنشان كرد: خبرنگاران از مسووليني كه روحاني هستند انتظار دارند تا در جهت راهنمايي و هدايت معنوي آن ها گام بردارند و همچنين مسوولين استاني همكاري هاي لازم خبري را داشته باشند.
وي ادامه داد: متاسفانه گاهي اوقات اطلاع رساني مسوولين بين خبرنگاران به صورت يكنواخت اتفاق نمي افتد و بعضي از خبرها را يك خبرنگار پوشش مي دهد و بقيه خبرنگاران به جاي ارتباط به روابط عمومي آن سازمان بايد به خبرنگار پوشش دهنده مرتبط شوند كه اين همان راه انحرافي خبري است.
باشخصيت ترين شعل دنيا، خبرنگاري است
اصغر شیرازی از پيشكسوتان عرصه عکس در استان اصفهان، گفت: متاسفانه بعضي از خبرنگاران در استان اصفهان جايگاه خودشان را حفظ نمي كنند و هنوز نمي دانند با حضور در مراسم هاي مختلف بايد سوال هاي مربوط به همان جلسه را بپرسند و لازم است سوالاتشان جايگاه ويژه اي داشته باشد. در بعضي از جلسات تعداد كمي از خبرنگاران حضور دارند و در بعضي ديگر شاهد حضور اكثريت آن ها هستيم.
وي با اشاره به اينكه چشم اميد مردم به خبرنگاران است تصريح كرد: با شخصيت ترين شغل دنيا خبرنگاري است ، يك خبرنگار با تنظيم يك خبر تواناني جا به جايي مسوولين را دارد.
اين پيشكسوت عرصه خبر و مطبوعات ادامه داد: وضعيت معيشتي خبرنگاران اصلا مناسب نيست ولي شخصيت آن ها اجازه ي اعتراض نمي دهد به همين خاطر نياز است مسوولين توجهات لازم را در رفع نيازهاي مالي خبرنگاران انجام دهند.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.