اصفهان شرق

نصرآباد جمعه آینده میزبان پیکر پاک شهدا و همگان همچنان مدیون خون شهدا

کدخبر: 70586
1394/05/16 در ساعت 18:30

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از نصرآباد؛ مشروح خطبه های نماز جمعه شهر نصرآباد جرقویه، 16 مرداد ماه 1394 ، مصادف با 21 شوال 1436

رفتار پاکیزه میوه تقوا

حضرت حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فرهنگ، امام جمعه محترم نصرآباد جرقویه، در خطبه اول نماز این هفته، پس از سفارش نمازگزاران به رعایت تقوا و پرهیزگاری؛ با استناد به این فرمایش مولای متقیان حضرت علی علیه السلام که فرموده اند: « بالتقوی تزکی الاعمال»، گفت: انسان با تقوا رفتارش پاکیزه و به دور از گناه و معصیت است.

سوغات جامعه کفر برای بلاد اسلامی

فرهنگ در این هفته نیز خطبه اول را به موضوع چشم و هم چشمی، اختصاص داد، و گفت: این صفت ناپسندی است که متاسفانه خانواده ها تحت الشعاع آن قرار گرفته اند، این رقابت ناسالم هم بین جامعه کفر است و هم بین مسلمانها، و سوغاتی است که از سبک زندگی غرب و جامعه کفر وارد بلاد اسلامی شده، و آسیب و درد بسیار بزرگی است، که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و ریشه یابی و درمان شود.

علت های چشم و هم چشمی و راه درمان

وی در ادامه با بیان این که شناخت علل می تواند نقش موثری در جلوگیری از گسترش یک آسیب جدی داشته باشد، به تشریح پاره ای از علل افزایش چشم و هم چشمی در جامعه پرداخت، و گفت: پایه ریزی زندگی بر اساس آداب و رسوم غلط اجتماعی و اسیر رسم و رسومات اشتباه شدن به جای ملاک قراردادن عقل و شرع، مادی گرایی و چشم دوختن به دنیا و توجه به زیور آلات و ابزار مادی و غافل شدن از زندگی الهی؛ برتری جویی و تکبر برای ابراز داشته های خود و برتری طلبی که صفت شیطانی است و حاکم شدن فرهنگ غیر الهی در جامعه برخی از علل بروز چشم و هم چشمی است که با کنار گذاشتن آنها می شود، از این صفت زشت فاصله گرفت.

آسایش برای اهل دنیا، آرامش برای طالب عقبی

فرهنگ با بیان این که شیطان اولین کسی که برتری جویی کرد و به علت اطاعت نکردن فرمان الهی از درگاه خداوند رانده شد؛ از چشم و هم چشمی به عنوان یکی از علل مهم از بین رفتن آرامش در زندگی یاد کرد و افزود: مادیات آسایش می آورد، ولی آرامش نمی آورد، آسایش برای جسم است، و آرامش برای روح و روان. شاید کسی بگوید چرا کسانی که اهل نماز و روزه و خمس و زکات نیستند وضع ظاهری بهتری دارند، اما باید بدانیم خداوند در این دنیا به هرکس آن چه را طالب آن باشد می دهد؛ اما در لحظه مرگ و در قیامت وضع فرق می کند و کسانی که در ناز و نعمت دنیایی بوده اند و نافرمانی خدا را کرده اند دچار عذاب می شوند. اما مومنان در این دنیا اگر آسایش هم ندارند؛ آرامش دارند و در آخرت هم از نعمات الهی بهره مند می شوند و در این دنیا هم اگر مشکلاتی برای مومنان به هست، برای امتحان و آزمایش است.

علت پر کشیدن میوه های ازدواج ( آرامش ، مودت و رحمت ) از زندگی

امام جمعه نصرآباد با بیان این که قرآن ازدواج را مایه آرامش، مودت و رحمت معرفی می کند، گفت: چشم و هم چشمی یکی از علت های مهمی است که این آرامش و مودت و رحمت را از بین می برد، اگر خانواده ای اهل تجمل گرایی و چشم و هم چشمی باشد، فرزندان و نسل آنها هم همین گونه پیش می روند، مگر این که فرزندان سبک زندگی والدین یا زندگی خود را تغییر دهند. در واقع در مادیات هر کس باید پایش را به اندازه گلیمش دراز کند و در حد نیاز و رفاه استفاده ببرد و از چشم و هم چشمی و تجملات بپرهیزد تا در دنیا و آخرت آرامش و سعادت نصیبش شود.

IMG_5163

دو اکسیر قبولی اعمال

علیرضا فرهنگ درخطبه دوم نیز نمازگزاران را به رعایت تقوا و پرهیزکاری و ترک گناه و معصیت در زندگی سفارش کرد، و افزود: تقوا و اخلاص دو صفتی است که وجودشان باعث قبولی اعمال و نبودشان باعث پذیرفته نشدن اعمال می شود، کما این که مولای متقیان می فرمایند: «دو صفت است که اگر کسی نداشته باشد، خدای متعال اعمالش را قبول نمی کند یکی تقوا و یکی اخلاص» ؛ یعنی اعمال ما باید عاری از گناه و معصیت، و همراه با اخلاص باشد.

جریان سازی امام صادق علیه السلام

فرهنگ سپس به 25 شوال، سالروز شهادت امام صادق علیه السلام، اشاره کرد و با تسلیت این ایام؛ به بیان مطالبی پیرامون زندگی الهی و سیاسی آن حضرت و تبیین برخی ویژگی های خاص این امام همام پرداخت و گفت: از آن جایی که به علت اوضاع و شرایط زمینه برای قیام علیه حکومت جور وجود نداشت، حضرت با جریان سازی و راه اندازی جریان شیعه و دایر نمودن مکتب به تعلیم حدود 5 هزار شاگرد و تربیت انسان های الهی برای آینده جامعه وفرستادن آنها به مناطق مختلف برای تبلیغ و ترویج امامت و جایگاه آن پرداخت، و ضمن برنامه های علمی به فعالیت های پنهان علیه حکومت می پرداخت و شاگردانش را به تقیه توصیه می نمود؛ ولی سفارش می کرد که به هیچ وجه زیر بار حکومت جور نروند و از قیام هایی که برای خدا و مبارزه با حکومت طاغوت بود؛ از جمله قیام زید ابن علی که به شهادت رسید،حمایت نمود.

نامبرده این بخش از سخنان خود را با بیان حدیثی از بنیانگذار مکتب تشیع و رئیس مذهب جعفری به پایان برد که فرموده اند: واجب است بر هر مسلمانی که حق ما را بشناسد. اعمالش را در هر شبانه روز عرضه بر خودش عرضه کند. اگر کار خوبی کرده زیادش کند و اگر خطایی نموده جبران و استغفار کند. خوشا به حال بنده ای که آخرت را طلب کند و در این راه سعی و کوشش نماید.

IMG_5165

توصیه های مهم به خبرنگاران

17 مرداد سالروز شهادت تعدادی از دیپلمات های ایرانی و یکی از خبرنگاران ایرانی به نام محمود صارمی در سال 77 به دست طالبان در افغانستان موضوع دیگری بود، که امام جمعه نصرآباد به آن اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت حرفه و رسالت خبرنگاری گفت: یک خبرنگار مکتبی و انقلابی خبرنگاری است، که در نشر اخبار و مسایل مختلف، در عین رساندن مشکلات فرهنگی و اقتصادی و… به گوش مسوولان؛ مردم را دائم به پای بندی به ارزش های انقلاب هدایت کند. در واقع قلم خبر نگار باید قلم خدمت به این انقلاب و نظام اسلامی و خدمت به رهبری و شهدا باشد؛ نه قلم خیانت و فتنه انگیزی، مخصوصا در ایامی که پیش داریم، خبرنگاران دقت کنند که قلمشان خیانت نکند. قلم باید خدمت کندکه ان شاء الله این طور خواهد شد.

با سابقه ترین آزاده کشور

علیرضا فرهنگ در ادامه با گرامی داشت 18 مرداد، سالروز شهادت امیر خلبان سرلشکر حسین لشکری گفت: این عزیر با سابقه ترین آزاده کشور است که حدود 18 سال در بند اسارت رژیم بعث عراق بود و در سال 77 آزاد و در سال 78 با 70 درصد جانبازی به فوز عظیم شهادت نائل شد. این عزیزان باید نامشان در نماز جمعه ذکر شود. اینها کسانی بودند که با همه سختی ها مقاومت کردند. دربند اسارت بودند ولی آزاد بودند.

فتح اندلس و رقم خوردن تمدن اصیل اسلامی و فتح خاکریزهای معنوی به دست دشمن

امام جمعه نصرآباد با اشاره به سالروز فتح اندلس به دست مسلمانان و رقم خوردن تمدن اصیل اسلامی در این کشور و داشتن آثار زیادی روی سبک زندگی مردمان آن منطقه در طی 8 قرن گفت: مستکبرین که چشم پیشرفت مسلمانان را نداشتند، با ترویج اندیشه های غیر اسلامی در جامعه با هدف تزلزل در فکر جوانان و توسعه روابط تجاری و اقصادی با مسلمان ها با هدف نفوذ در فرهنگ آنها و تغییر سبک زندگی مردم مسلمان اندلس با در دست گرفتن کانون تعلیم و تربیت یعنی آموزش و پرورش و مکان های تربیتی موفق به نفوذ و فتح خاکریز های معنوی مردم و باز پس گیری اندلس ( اسپانیای امروزی ) و در اختیار گرفتن همه پیشرفت های اسلامی و ثبت این افتخارات به نام خود شدند.

حاکم کردن فرهنگ در سایه تجارت

نامبرده با بیان تلاش دشمن برای رواج شرابخواری و فساد در جامعه با هدف فاسد و بی انگیزه کردن جوانان؛ به اقدامات دشمن در تصرف اندلس و هوشیاری مقام معظم رهبری در خصوص اهداف دشمنان اشاره کرد و گفت: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری دایم توصیه به مصرف کالای داخلی و پرهیز از رفتن به سراغ کالاهای خارجی می نمایند، چرا که دشمن از طریق تجارت فرهنگ خود را بر جامعه تحمیل می کند، و بر همین اساس معظم له توجه ویژه ای به آموزش و پرورش و توصیه های موکد در زمینه تدوین متون درسی و تعلیم و تربیت دارند.

دشمن در صدد اندلسی کردن ایران و خواب غفلت مسوولان

وی با بیان این که دشمن در حال حاضر در صدد اندلسی کردن ایران است؛ با انتقاد از غفلت و کم توجهی مسوولان به این موضوع، گفت: الان دشمن درصدد اندلسی کردن ایران است. آن زمان با ورود شراب و زن های بی حجاب به داخل جامعه اسلامی جوانان را فاسد کردند، الان هم دشمن دارد تلاش می کند. مسوولان بیدار شوند. تا کی غفلت؟ تا کی دست روی دست گذاشتن و فقط نیاز جامعه را نیاز اقتصادی دانستن؟ چرا به فرهنگ و مسائل دینی توجه نمی شود؟ نمی گوییم کاری نمی شود، ولی توجه ها در خور این نظام اسلامی نیست. انتظار خیلی بیش از اینها است.

صدای واحدی که باید برای خارج فرستاد!

خطیب نماز جمعه نصرآباد در ادامه به تشریح برخی مسائل روز پرداخت و گفت: پیرامون برجام زمزمه ها و صداهای مختلف در کشور شنیده می شود، در حالی که بایدیک صدا و یک زمزمه واحد از کشور به خارج فرستاده شود ، که مبنای آن باید اتحاد و پای بندی بر اصول و مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی باشد. همه گروه ها و همه جناح ها توجه داشته باشند که خط قرمز ها، ولایت،خون شهدا و زحمت هایی که این همه مردم کشیدند، باید حفظ شود. حواسمان جمع باشد که ما کجا نشسته ایم؟ بر چه اساسی مسوول شدیم؟ چه کسانی ما را رئیس گذاشتند؟ همان کسانی که سال ها از این انقلاب دفاع کردند. از وقتی انقلاب آغاز شد تا همین الان ما داریم شهید می دهیم. ما بر پایه این خون ها نشسته ایم.لذا باید اصول انقلاب به عنوان یک حرکت واحد و در قالب یک صدا به خارج فرستاده شود.

در برجام فتح الفتوح رخ داده یا کشور بر باد رفته؟

وی سپس با اشاره به قضاوت ها و تناقض های گفتاری در رابطه با برجام گفت: نکته دیگر این که برجام هم نقاط ضعف دارد و هم نقاط قوت. نه افراط کنیم؛ مثل بعضی ها که بگویند بله این از فتح خرمشهر هم بالاتر است، و بهتر از این دیگر نمی شود و آن چنان تعریف می کنند، مثل این که فتح الفتوحی رخ داده است؛ نه این طور نیست. نه تفریط که بگوییم دیگر کشور تمام شد. دیگر کشور و همه چیز را دادیم و دیگر چیزی برایمان باقی نماند. نه آن طرف، نه این طرف. بلکه تعادل،به این معنا که اجازه بدهیم نسبت به مفاد برجام نقد منصفانه توسط کارشناسان صورت بگیرد. بدون تخریب مسوولان نظام، و اگر کسی این نقد منصفانه را انجام داد تخریبش نکنیم. از زحمات مسوولان مذاکره کننده و مقاومت آنها تشکر می کنیم. آن چه مهم است بیانات مقام معظم رهبری است که نباید اجازه بدهیم در کشور اتفاق مورد نظر دشمن اتفاق بیفتد؛ یعنی نگذاریم جامعه دچار تزلزل و تفرقه اتفاق بشود. باید منتظر بود و دید این توافق به کجا می رسد.

تذکر قوی ظریف به رئیس جمهور امریکا

فرهنگ سپس به عهد شکنی ها و زیاده خواهی های امریکا اشاره کرد و گفت: همین الان دشمن دارد سر و صدا می کند. همین دیروز رئیس جمهور امریکا ایراد گرفت و گفت که ایران هنوز برای ما تهدید است، چرا که سپاه قدس را دارد، سپاه پاسداران را دارد، از ترویست حمایت می کند و ذکر کرد که منظورش از تروریسم حزب الله است. که البته وزیر امور خارجه به او تذکر داد، و در خطبه های نماز جمعه هم به او تذکر داده می شود، که مردم دیگر بیدار شده اند، می دانند که رژیم آدم کش و کودک کشی را که بچه شیرخواره را جلو چشم عالم می سوزانند اینها تروریسم نمی دانند، ولی نیروهای الهی را که در دفاع از مظلومان تلاش می کنند، در هر لباسی، اینها را تروریست می دانند.

هفته آینده میزبان پیکر پاک شهداییم و همچنان مدیون خون شهدا

امام جمعه نصرآباد در پایان ضمن تشکر از آقای محمودی، نماینده بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان، که قبل از خطبه ها سخنرانی نمود و تلاش های ویژه ای برای ورد شهدای گمنام به شهر نصرآباد و ان شاء الله شهرهای دیگر داشته اند، گفت: ان شاء الله روز جمعه آینده مراسم تشییع و تدفین دو شهید گمنام در شهر نصرآباد را خواهیم داشت، ما همچنان باید مبلغ راه این عزیزان باشیم،و هر چه ما تلاش کنیم در راه شهدا حقیقتا کاری نکرده ایم و ما همچنان مدیون خون این عزیزانیم و ان شاء الله همه در این تشییع شرکت می نمایند و بقیه همکه حضور ندارند، با قدم شهدا خودشان حضور پیدا می کنند.

IMG_5155 IMG_5156