اصفهان شرق

توزیع عادلانه آب، درخواستی به حق از کشاورزان شرق اصفهان است

کدخبر: 70436
1394/05/15 در ساعت 04:23

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث‌فرهنگی ورزنه در حاشیه سفر مسئولان شهرستانی و استانی اصفهان از مسیر رودخانه در گفتگو با اصفهان شرق، گفت: مسئولان استانی به دعوت از فرماندار و به دنبال درخواست ما مبنی از جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از رودخانه و همچنین احیای تالاب گاوخونی، بازدید مطلوبی از زاینده رود و مشکلات مرتبط داشتند.

رضا خلیلی ورزنه با اشاره به اینکه اگر امروز به فکر زاینده رود نباشیم، هزینه های گزافی را باید در آینده بپردازیم، اظهار کرد: مسلما در برابر ظلم طبیعت نمی توان ایستادگی کرد و مسئولان باید توجه جدی و عملیاتی برای جلوگیری از فشار مضاعف بر محیط زیست داشته باشند تا طبیعت بر علیه مردم موضع گیری سختی نکند.

وی با ذکر تجربه گرد وغبار شدید در جنوب کشور، تصریح کرد: اگر حقابه تالاب بین المللی گاوخونی به درستی داده نشود، مرگ تالاب رغم خواهد خورد و گردو غبار ناشی از خشک شدن تالاب همه مردم استان و به دنبال آن، کشور را فرا خواهد گرفت.

IMG-20150805-WA0031
دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث‌فرهنگی ورزنه افزود: استفاده مستقیم از پساب خطرات جبران ناپذیری بر سلامت خانواده ها به دنباال می آورد ولی متاسفانه برخی از روستاهای براآن شمالی با برداشت مستقیم و غیر مجاز و هدایت پساب به زمین کشاورزی، زمینه ورود به امراض متفاوت را فراهم می آورد.

وی با توجه به تلاش مردمی در ساماندهی قسمتی از بستر رودخانه زاینده رود، بیان کرد: سامان دهی حاشیه زاینده رود در بخش مرکزی تاثیر چشم گیری بر جلوگیری از برداشت های غیر مجاز خواهد داشت که می طلبد مسئولان به صورت جدی در جذب بودجه و تدارک حضور فعال مردمی در ساماندهی قسمت های دیگر زاینده رود وارد شوند.

خلیلی ادامه داد: متاسفانه شرکت میراب به دلیل عدم داشتن حکم قضایی در برخورد با مجرم در محل برداشت غیر مجاز آب، توان کافی برای مقابله مستقیم با افراد متخلف را نخواهد داشت، در صورتی که برخورد با مجرم در محل جرم توسط میراب باید تحت بررسی از سوی مسئولان قضایی قرار گیرد.

IMG-20150805-WA0027
وی به توانایی مردمی در همکاری با میراب خبر داد و اذعان کرد: مردم در مدت کوتاهی، علی رغم همه سختی ها آب را به تالاب گاوخونی رساندند و در این خصوص میراب می تواند، روی همکاری و مشارکت مردم حساب بازکند.

این فعال محیط زیست بخش بن رود از مسئولان ادارات آب و میراب خواست تا مردم را از خودشان دانسته تا بتوان به سرعت به اهداف اصلی اعم از ساماندهی رودخانه، جلوگیری از برداشت های غیر مجاز و کنترل بستر رودخانه از برداشت های زیرزمینی دست یافت.

وی با توجه به عدم اجرای کامل مصوبات نه ماده ای شواری عالی آب، متذکر شد: با وجود اینکه طرح عدم بارگزاری جدید از زاینده رود، در شورای امنیت ملی قرار گرفت ولی متاسفانه هنوز شاهد اجرا شدن طرح های جدید « آب بر» در استان های مجاور هستیم.

IMG-20150805-WA0032

خلیلی، تحویل آب به کشاورزان پایین دست از بند مروان، توزیع عادلانه آب در بالادست تا پایین دست رودخانه، اجرای کامل مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب و همچنین اختصاص سهم حقابه قانونی محیط زیست را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که مسئولان باید درصدد رفع آن برآییم.

وی با اشاره به حرکت خودجوش مردمی در احیای تالاب گاوخونی، متذکر شد: اگر تالاب احیا کامل نشد ولی فرضیه عدم احیای تالاب گاوخونی را به خوبی باطل کرد.
دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث‌فرهنگی ورزنه مشارکت مردمی را مفید عنوان و گفت: قطعا تلاش و مشارکت مردمی در احیای زاینده رود، ادبیات جدیدی در این حوضه آبریز برایمان باز کرد.