سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:10 - چهارشنبه 14 مرداد 1394

اکران آخر یک قانون!

قانون هدفمندی یارانه ها بخشی از یک طرح با نام “طرح تحول اقتصادی”است که تمامی زیربناهای اقتصادی کشور را در برمی گرفت اما به غیر از پرداخت نقدی یارانه ها هیچ یک از مفاد طرح عملیاتی نشد.

به گزارش اصفهان شرق، به نظر می رسد که پس از مدت ها بالاخره حذف یارانه نقدی روی ریل افتاده به طوریکه در سال جاری، یک میلیون نفر از لیست یارانه بگیران حذف شده اند.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی اعلام کرده است که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی حدود ۶ میلیون یارانه‌بگیری که نیازی به این پول ندارند از چرخه دریافت یارانه حذف می‌شوند.

فیروزآبادی ازتوزیع مساوی یارانه به همه اقشار جامعه انتقاد و تاکید کرده که یارانه برای همه نیست.
هرچند که از انتهای سال گذشته اعتراضات جسته و گریخته مردم از حذف یارانه نقدی حکایت داشت اما دولتمردان آن را نمیپذیرفتند.

با قانونی شدن حذف یارانه نقدی در بودجه سال جاری، بازهم مسوولان این مساله را تکذیب کردند تا در نهایت مشخص شد که این مسوولیت به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سپرده شده است اما شیوه های شناسایی ثروتمندان اعلام نشد که این موضوع تاکنون ادامه داشته است.

قانون هدفمندی یارانه ها بخشی از یک طرح با نام “طرح تحول اقتصادی”است که تمامی زیربناهای اقتصادی کشور را در برمی گرفت اما به غیر از پرداخت نقدی یارانه ها هیچ یک از مفاد طرح عملیاتی نشد.

مطابق قانون هدفمندی یارانه ها باید ارتقای بهره‌وری در تولید، نوسازی ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، مصرف بهینه آب، اصلاح نظام‌های مالیاتی و… عملیاتی میشد که این نیز محقق نشد.

برنامه پنجم توسعه به ماههای پایانی آن نزدیک میشود و در صورتیکه دولت بخواهد قیمت حاملهای انرژی را مطابق قانون هدفمندی یارانه ها به فوب خلیج فارس برساند باید در یک یا چند مرحله در ماه‌های باقی‌مانده نسبت به افزایش مجدد قیمت‌ها اقدام کند.

ابلاغ سیاستهای برنامه ششم توسعه نشان داد که هدفمندی یارانه ها حداقل تا۵سال آینده مهمان ایران خواهد بود.

در بند ۱۴ بخش امور اقتصادی این سیاست‌ها «تحقق کامل هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی» مورد تأکید قرار گرفته است.

از همین رو باید گفت که دولت کماکان باید اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را در دستور کار خود داشته باشد اما اینکه در زمان اجرای این قانون در طول اجرای برنامه ششم توسعه پرداخت‌های نقدی به شکل و سیاق فعلی در دولت ادامه داشته باشد یا خیر منوط به بودجه‌های آتی می‌باشد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند ازآنجا که دولت برای پرداخت یارانه نقدی با مشکلات کمبود نقدینگی مواجه است و بارها تأکید کرده قادر به ادامه پرداخت یارانه نقدی به تمام افراد جامعه نیست و بر همین اساس حذف دهک‌های بالای درآمدی را در دستور کار قرار داده است، می‌توان احتمال بسته شدن پرونده پرداخت‌های نقدی در سال‌های آینده را پررنگ‌تر از سایر سناریوها برشمرد.

باید گفت تا زمانیکه دولت سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرا نکند، نمی‌تواند به افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی که مد نظر رهبری است، دست یابد و دولت‌های بعدی نیز مجبورند همچنان اجرای این قانون را تمدید کنند.

چرا که تنها در صورت اجرای اقتصاد مقاوتیست که میتوان به افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی دست یافت.

البته برای تعیین تکلیف نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه هاباید این سیاست‌ها با جزئیات بیشتری در دولت و مجلس مطرح شود تا هردولت و مسوولی به نفع خودش این سیاست‌ها را تفسیر نکند و نتایج کار نیز بلاتکلیف رها نشود.

متاسفانه در سالهای گذشته قانون هدفمندی یارانه ها به درستی و کامل اجرا نشد و بنابراین اهداف ترسیم شده در حوزه اقتصاد کشور برآورده نشد.
مبحث عدالت اجتماعی و اقتصادی که بزرگترین ایده نگارش این قانون بود با یارانه نقدی گره خورد.

یارانه ای که امروز با افزایش بی رویه تورم ارزشی حدود۱۰هزار تومان دارد وبه طورحتم کمبودی از سفره نیازمندان برطرف نمی کند.

از سوی دیگر قرار بود که با حذف کامل یارانه انرژی، وضعیت مصرف انرژی در ایران سامان یافته و ایران به صادر کننده بزرگ انرژی اعم از برق، گاز، بنزین و.. تبدیل شود.

اما به علت حذف مرحله ای یارانه ها و ایجاد تورم، در حال حاضر وضعیت کشور همانند سالهای قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه هاست.

همچنین قرار بود که منابع حاصل از آزاد سازی یارانه ها صرف صنعت و کشاورزی شود تا با ایجاد اشتغال، رونق تولید، افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی، بر میزان صادرات غیر نفتی نیز افزوده شود.

اما آنچه که امروز مشاهده میشود، بقایای صنعتیست که به زحمت نفس میکشد چرا که سرمایه در گردش و یارانه ای که باید صرف بازسازی و نوسازی زیرساخت کارخانه ها میشد، تحت عنوان یارانه نقدی، به طور مساوی واریز حساب مردم شد.

امروز باید برای بقایای هدفمندی یارانه ها در قالب برنامه ششم، برنامه راه نوشت، برنامه ایکه بتواند این قانون را عاقبت بخیر کند.

منبع: چشمه سار

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.