سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 06:01 - چهارشنبه 14 مرداد 1394

کاهش صادرات در چهارماهه نخست امسال؛

4225 قلم کالایی که در صادرات گُم شد!

باید توجه داشت که صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی طی چهارماهه نخست امسال نیز با کاهش ۱۵٫۲ درصد دلاری و با کاهش ۶٫۸۷ درصدی وزنی رو برو بوده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ بررسی تحلیلی تجارت خارجی ایران در چهارماهه نخست امسال نشان می‌دهد که میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی در این مدت به مقدار ۲۴،۹۹۴ هزار تن و به ارزش ۹،۸۲ میلیون یورو(معادل ۱۰،۸۰۴دلار) بوده است.

باید توجه داشت که بر اساس آمار ارائه شده

صادرات کشورمان نسبت به سال قبل در چهارماهه نخست از نظر وزن ۷٫۲۷ درصد کاهش و از نظر ارزش۳٫۷۹ درصد کاهش داشته است.03

 

سهم محصولات پتروشیمی از کل صادرات غیر نفتی (بدون احتساب میعانات گازی)، ۴۳٫۵۴ درصد بوده است.

003

در این میان باید توجه داشت که صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی طی چهارماهه نخست امسال نیز با کاهش ۱۵٫۲ درصد دلاری رو برو بوده است.در رابطه با میزان درصد وزن صادرات نیز، باید گفت که با کاهش ۶٫۸۷ درصدی روبرو بوده ایم.

باید یادآور شد که طبق مقررات کتاب صادرات و واردات بالغ بر ۶۹۰۰ قلم کالا برای صادرات و واردات توصیف و کدگذاری شده است که در رابطه با چهارماهه نخست امسال فقط ۲،۶۷۵ ردیف تعرفه، صادرات انجام شده است که نشان دهنده غفلت از ۴،۲۲۵موارد دیگر تعریف شده کالایی برای صادرات است.

* محصولات نفتی در جایگاه نخست صادرات کشورمان0003

 

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود فرآوردهای نفتی در جایگاه نخست صادرات کشورمان قرار دارد که هیچ هماهنگی با سیاست های اقتصاد مقاومتی ندارد لذا باید از مسئولان ذیربط سوال کرد که چرا محصولات دیگر هنوز نتوانسته جای صادرات نفتی را بگیرد و هنوز به نفت و درآمدهای نفتی وابسته هستیم؟.

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.