سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 12:29 - سه شنبه 13 مرداد 1394

گزارش/

آب بازی محصولات آبدوست در دوره بحران/اصفهان خارج از قانون ممنوعیت

اصفهان در شرایط فرا بحرانی آب به سر می‎برد اما به رغم سایر استان‎ها که کشت محصولات آبدوست ممنوع شده اما اصفهان برنامه‎ای برای حذف کشت این محصولات ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اگرچه در روزهای اخیر بارندگی تمام نواحی استان‎ها را پوشش داد اما بحران آب و راهکارهای مقابله و اصلاح شیوه‎های مصرف هنوز هم تیتر اکثر روزنامه‎های کشور است.

میزان بارش‎ها تا پایان سال گذشته در ایران بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر و در استانی مانند اصفهان ۱۲۰ میلیمتر بود که در سال‎های اخیر حتی به ۱۱۰ میلیمتر هم کاهش یافته است.

۹۲ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و دو درصد نیز در بخش صنعت مصرف می‎شود، اما بیشترین تبلیغات در صرفه جویی مصرف آب برای مصارف خانگی اعمال می‎شود غافل از اینکه درصد قابل توجهی از آب در کشت‎های غیر استراتژیک در اعماق زمین فرو می‎رود و فرهنگسازی در این زمینه هنوز به طور کامل صورت نگرفته است.

تا سال‎های گذشته می‎شد از آب مصرفی در بخش کشاورزی دفاع کرد اما اکنون که با شرایط فرابحرانی در زمینه آب مواجه هستیم باید کشت برخی از محصولات که صرفه اقتصادی ندارد متوقف شود به عنوان مثال هندوانه به عنوان یک محصول غیر استراتژیک نام گرفته است که صرفه اقتصادی ندارد اما آب بسیار بالایی را می‎طلبد.

بنابراین طبق گفته برخی از کارشناسان باید راهکارهایی برای مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی مانند اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی، انتخاب ارقام پرمحصول و با کارآیی مصرف آب بالا و ترویج کشت آنها و افزایش راندمان آبیاری و یکپارچه سازی اراضی ارائه شود.

متوسط عملکرد تولید محصولات کشاورزی کشور ما چندان رضایت بخش نیست و بهره‌وری در قیاس با سایر کشورها پایین است. در ایران برای تولید یک کیلوگرم محصول ۲۰۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود در حالی‌که در کشورهای در حال توسعه برای تولید همین مقدار محصول ۱۳۰۰ لیتر آب به مصرف می‌رسد.

صرفه‎جویی در مصرف آب کشاورزی یا ممنوعیت کشت محصولات آبدوست

آنچه قابل تأمل است این است که هم اکنون در بسیاری از استان‎ها که از سطح قابل توجهی از آب کشاورزی بهره‎مند هستند کشت بسیاری از محصولات کشاورزی همچون هندوانه، ذرت، برنج، پیاز، چغندر و سیب زمینی را ممنوع اعلام کردند.

اما اصفهان که با توجه به خشکی زاینده رود وضعیت بحرانی‎تر و یا به عبارتی فرابحرانی دارد، قانون و یا نظارتی در این خصوص وضع نکرده است و با وجود ادعاهای مسئولان مبنی بر نظارت همه جانبه بر کشت محصولات سطح آب‎های زیرزمینی رو به کاهش و بسیاری چاه‎ها و قنات‎ها یکی پس از دیگری خشک می‎شوند.

عیسی کلانتری یکی از این کارشناسان حوزه کشاورزی در این زمینه معتقد است، بیش از ۸۰ درصد منابع تجدیدپذیر آب در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که طبق استانداردهای بین المللی حداکثر مصرف آب در این بخش باید ۴۰ درصد باشد.

وی ادامه داد: اگر در استان اصفهان مصرف آب در حوزه کشاورزی تا ۳۰ درصد کاهش یابد آب به شرق اصفهان و حتی تالاب گاوخونی برای کشاورزی نیز می رسد.

این کارشناس بیان داشت : اصفهان هیچ راهی جز صرفه جویی در مصرف آب در بخش‎هایی مانند کشاورزی، صنعت و همچنین فضای سبز ندارد.

کشت محصولات کشاورزی آب دوست را نه تنها ممنوع بلکه محدود هم نمی‎کنیم

مدیر کل جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز اظهار داشت: قانونی مبنی بر ممنوعیت کشت محصول را نداریم و ما نمی‎توانیم به یک کشاورز بگوییم گیاهی را بکار و یا از کشت محصول دیگر دست بکش زیرا ممنوعیت کشت یک محصول باید طبق قانون و ضوابط صورت گیرد.

وی ادامه داد: در اصل به جای ممنوعیت کشت یک محصول باید زیرساخت‎هایی را فراهم کرد که از حداکثر ظرفیت‎ها برای جلوگیری از تلف شدن آب جلوگیری کرد.

قدرت‎الله قاسمی بیان داشت: ضرورتی ندارد که در کشت محصولات آبدوست محدودیت ایجاد شود بلکه باید با اصلاح شیوه‎های آبیاری بر مصرف آب نظارت داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بر محصولات آبدوست نظارت کامل می‎شود گفت: نظارت بر آبیاری مکانیزه انجام می‎شود و کشت محصولاتی همچون هندوانه، ذرت، چغندر و برنج در اصفهان معمول است و نمی‎توان جلوی کشت آنها را گرفت، اما باید در کشت این محصولات شیوه‎ آبیاری مکانیزه را توسعه داد تا با حداقل میزان آب کشت شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی گفت: با توجه به بحران جدی آب باید از شیوه‎های آبیاری مکانیزه حمایت شود تا علاوه بر کاهش میزان آب تولیدات افزایش یابد.

منبع: مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.