سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 17:30 - شنبه 16 آذر 1392

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

باز پس گرفتن آب زاینده رود غیر ممکن است

تأمین آب شرب، کشاورزی، صنایع و بخش‌های دیگر چند سالی است که به معضلی جدی برای مسؤولان استان اصفهان تبدیل شده و گرچه کاهش بارندگی در این سال‌ها در این موضوع بی‌تأثیر نبوده اما به نظر می‌رسد اقدامات غیر کارشناسی در بخشش آب زاینده‌رود در این مسئله تاثیر فراوان‌تری داشته است.

image28022لبیلیلیسلسیل

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز،طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه وزارت نیرو، قرار بود خط اول انتقال آب به یزد برای مصرف شرب مردم این استان پس از بهره‌برداری از تونل سوم کوهرنگ انجام شود اما برخلاف برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده آب پیش از زمان مقرر و از تونل اول کوهرنگ به استان یزد انتقال داده شد و این مسأله مشکلات بسیاری برای آب اصفهان به وجود آورد.

در زمینه مشکلات آبی اصفهان با “مجید منصوری- نماینده مردم لنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی” به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در زیر می‌خوانید:

صاحب نیوز- قرار بود آب یزد از محل پروژه تونل سوم کوهرنگ تأمین شود اما دیدیم که این آب از تونل اول تامین شد، این مسأله چقدر در مشکلات ایجاد شده برای اصفهان تأثیر داشت؟

این مسأله بسیار تأثیرگذار بود، تونل سوم کوهرنگ هنوز تکمیل نشده است و قرار بود پس از تکمیل آن آب زاینده‌رود به یزد انتقال داده شود که متأسفانه زودتر از موعد این کار را کردند و با انجام این کار غیر کارشناسی اصفهان را دچار مشکل کردند؛ اما اصفهان دیگر در مقابل تصمیم های غیر کارشناسی درباره آب زاینده رود تاب نمی آورد.

صاحب نیوز -پروژه‌های تونل سوم کوهرنگ و بهشت‌آباد چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

تونل سوم قرار بود امسال عملیاتی بشود اما هنوز سد آن ساخته نشده است بنابراین تکمیل آن در دست مسؤولان وزارت نیرو است؛ اگر بودجه وجود داشته باشد ممکن است دو تا سه سال طول بکشد و اگر هم بودجه در کار نباشد امکان اینکه حتی ۱۰ سال ۲۰ سال به درازا انجامد، وجود دارد.

طرح تونل بهشت‌آباد نیز پنج ساله و بسیار طولانی است و بعید می‌دانم به این زودی تمام بشود، امیدوارم حداقل این تونل پنج ساله تمام شود و شبیه تونل سوم کوهرنگ که طرحی۵ ساله بود ۲۰ سال به درازا نینجامد!

صاحب نیوز -بذل و بخشش‌ها بحران کم آبی در اصفهان را افزایش داد، آیا نمی‌توان آب زاینده‌رود را به حالت اولیه بازگرداند؟

به هر حال ما آب اصفهان را به استان‌های دیگر بخشیده‌ایم و دیگر بازپس گرفتنش امکان‌پذیر نیست چراکه زندگی مردم آن استان یا شهرها بر اساس آنها برنامه‌ریزی‌شده است.

به نظر من از این پس نباید خط جدیدی به زاینده‌رود اضافه کنیم چرا که قرار بود یک خط جدیدی برای یزد و یک خطی هم برای کرمان ‌ راه‌اندازی شود که بنده به عنوان نماینده اصفهان مخالف این مسئله هستم.

البته خطوط قبلی به قوت خودش باقی است و کاری برای آنها نمی‌توان کرد اما نباید اجازه دهیم خط جدیدی ایجاد شود مگر اینکه به ازای خط جدید به همان اندازه یا بیشتر حجم آب زاینده‌رود را اضافه کنیم.

صاحب نیوز – با توجه به اینکه مهم‌ترین مشکل اصفهان “آب زاینده‌رود” است، برنامه‌های دولت یازدهم در این زمینه چیست؟

طبق سخنان رییس جمهور یکی از نخستین اولویت‌های مهم دولت یازدهم مسأله آب استان اصفهان بوده است و نمایندگان نیز بارها نگرانی‌های خود را در این زمینه اعلام کرده اند.

امیدوارم که در این دولت بودجه ویژه ای را برای ساخت سد تونل شماره سوم کوهرنگ اختصاص دهند و آن را عملیاتی کنند تا با بهره‌برداری از این تونل، آبی که اکنون برای یزد مصرف می‌شود را جبران کنیم تا علاوه بر تامین آب کشاورزی، صنعت، و شرب، تامین منابع آب زیرزمینی و حفظ محیط‌زیست، خود زاینده‌رود نیز آبی هرچند اندک داشته و زیبایی شهر تحت تأثیر کم‌آبی قرار نگیرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.