سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 16:06 - یکشنبه 11 مرداد 1394

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان

تالاب گاوخونی برای احیای مجدد به ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد‌

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: تالاب گاوخونی برای احیای مجدد حداقل بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب در ۵ سال متوالی، یعنی حداقل هرسال نزدیک به ۱۵۰ میلیون مترمکعب نیاز است.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفندیار امینی با اشاره به وضعیت تالاب گاوخونی اظهار داشت: تالاب گاوخونی با این حجم کم‌آبی که وارد آن شد، هنوز احیاء نشده و برای احیاء به حجم بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: برای احیای این اکوسیستم حداقل بین 700 تا 800 میلیون مترمکعب آب در 5 سال متوالی، یعنی حداقل هرسال نزدیک به 150 میلیون مترمکعب نیاز است.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان بیان کرد: این حجم کم آب تنها 1 مترمکعب بر ثانیه است که اگر ضربدر 365 روز سال شود نزدیک به 30 مترمکعب می‌شود که با حداقلی 150 میلیون مترمکعب فاصله زیادی دارد. این آزادسازی آب برای تالاب گاوخونی یک کار نمادین از سوی کشاورزان بود تا ثابت کنند اگر مسئولان بخواهند تالاب زنده شود، این اتفاق می‌افتد.

امینی خاطرنشان کرد: گاوخونی بخشی از پیکره محیط زیست است که باید از سوی محیط زیست اصلاح شود و احیا و اصلاح آن تنها با احیای کشاورزی منطقه شرق اصفهان گره خورد است.

وی گفت: اگر کشاورزی منطقه رونق بگیرد و ذخایر آب زیرزمینی احیا شده و بازگشت سیلاب و زهاب در این منطقه صورت بگیرد کل حوزه احیا می‌شود.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه حجم 1 مترمکعب بر ثانیه آبی که به‌سوی تالاب روان است کافی نیست و به دلیل گرمی هوا بیشترین حجم آب جذب زمین می‌شود گفت: بهترین راهکار این است که در ابتدای امر از برداشت‌های غیرقانونی در بالادست و مدیریت بر آن انجام شود، تا زمانی که در بالادست مدیریت نشود هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.