سرویس: تولیدی » خبر پوششی 16:16 - جمعه 09 مرداد 1394

امام جمعه نصرآباد:

گمنام هایی که دل های عاشق را به دنبال خود می کشند

علیرضا فرهنگ: بزودی شاهد یک استقبال خیلی خوب و تشییع با شکوهی در شهر نصرآباد خواهیم بود. البته خود شهدا آن قدر جذبه دارند که بدون گفتن امثال بنده مردم و دل های عاشق را به دنبال خود می کشند.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از نصرآباد؛ گزارش مشروح و تصویری نماز جمعه نصرآباد 9 مرداد 94

تقوا حافظ انسان در دنیا و عامل عزت در عقبی

حضرت حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فرهنگ، امام جمعه محترم نصرآباد جرقویه، در خطبه اول نماز این هفته، پس از سفارش نمازگزاران به رعایت تقوا و پرهیزگاری؛ با استناد به حدیثی از مولای متقیان حضرت علی علیه السلام، گفت: تقوا انسان را در دنیا از گناه باز می دارد، و بعد از مرگ انسان باعث عزت و سربلندی او در سرای آخرت می شود.

صفتی بد و رقابتی ناسالم و ریشه خیلی از مشکلات زندگی و طلاق ها

نامبرده در ادامه مباحث مرتبط با بررسی آسیب های تهدید کننده محیط خانواده و جامعه؛ از چشم و هم چشمی به عنوان یکی دیگر از آسیب های خیلی مهم در این خصوص یاد کرد، و افزود: چشم و هم چشمی که متاسفانه امروزه گریبانگیر خانواده ها شده یک صفت بسیار بد و در واقع یک رقابت ناسالم و به رخ کشیدن نعمت ها برای جلب توجه و ریشه خیلی از مشکلات زندگی و برخی طلاق ها است.

مصداق های رقابت سالم در قرآن

وی سپس با بیان این که هم در آیات و هم روایات ازچشم و هم چشمی به عنوان یک آسیب اجتماعی و خانوادگی یاد شده است، گفت: انسان به طور طبیعی دوست دارد در میان مردم یک آبرویی برای خودش داشته باشد، فطرت انسان این را اقتضا می کند، لذا دنبال این الگوی رفتاری در زندگی می گردد؛ که به آن رقابت می گویند. در قرآن دو نوع رقابت داریم، یک رقابت سالم و یک رقابت ناسالم. رقابت سالم در آیات زیادی ذکر شده؛ از جمله آیه 26 سوره مطفین: در کارهای خیر هم نفس حرکت کنیم، و عقب نیفتیم؛ در آیه 133 آل عمران می فرماید: « سارعوا الی مغفره من ربکم»، در آیه 148 سوره بقره می گوید: « فاستبقوا الخیرات: در کارهای خیر از هم سبقت بگیرید.» این رقابت سالم است.

IMG_20150731_133357

رقابت ناسالم و مصداق های آن تاافتخار به اموات

امام جمعه نصرآباد پس از آن به تبیین رقابت ناسالم پرداخت و گفت: آن چه آسیب است و برای زندگی ها بد می باشد رقابت ناسالم است. به تعبیر قرآن در سوره تکاثر برخی با مال و منال و حتی مرده های خود فخر فروشی می کردند و می گفتند ما از شما برتریم؛ چون مالمان بیشتر و مقاممان بالاتر است؛ و آن قدر این روحیه پست در اینها زیاد بود که به مرده هایشان هم افتخار می کردند. این یک مثال قرآنی است، متاسفانه این آسیبو صفت ناپسند به جامعه مسلمان ها هم وارد شده است. چشم وهم چشمی، فخر فروشی، منت گذاشتن، به رخ کشیدن پول و مقام و اموالی که انسان دارد، و نعمت های مادی که دارد؛ این ها چیز شایسته ای نیست.

دو مورد از پیش گویی های پیامبر درباره گرفتاری امت خویش

وی همچنین علاوه بر مستندات قرآنی درباره چشم و هم چشمی به دو روایت از پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از پیشگویی های پیامبر این بود که من از فقر بر شما زیاد نمی ترسم. من از این می ترسم که از نظر مالی به جایی برسید و بعد این مال را به رخ همدیگر بکشید و در دنیا پرستی سرعت بگیرید. این خطرش از فقر بدتر است. امروز مسابقه به رخ کشیدن جهیزیه سنگین و مهریه سنگین و مبلمان منزل کار را به جایی می رساند که طرف حاضر است برود قرض کند، تا تجملات خود را به رخ دیگران بکشاند. از دیگر پیشگویی های پیامبر این بود که به زودی دردهای امت های گذشته به امت من خواهد رسید. نافرمانی و سرکشی، زیاده خواهی، چشم و هم چشمی برای رسیدن به دنیا، دوری کردن از امر خدا و حسادت ورزیدن تا جایی که سرکشی می کنید و کارتان به قتل کشیده می شود. این از سوغات وارث های امت های گذشته به امت پیامبر و هشداری برای همه است، و خانواده ها و زندگی ها نباید تحت تاثیر چشم و هم چشمی قرار بگیرد، و این صفت زشت که متاسفانه در زندگی ما هست. باید فکری برای آن بشود. خانواده ها یک فکری بکنند. ارزش انسان به مالش نیست، به مقامش نیست،به آن نعمت های مادی نیست. ارزش انسان به ایمانش است،به پاکی اش است.

علت تاخیر در ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج

خطیب مذکور در ادامه به برخی از آثار این صفت زشت و ناپسند پرداخت و گفت: به تاخیر افتادن ازدواج ها و بالا رفتن سن ازدواج به علت درخواست های آن چنانی در زندگی و نگاه به زندگی تجملاتی برخی، گلایه از برخی کمبودهای زندگی و دخالت والدین طرفین و سخت شدن ادامه زندگی، فاصله گرفتن دل ها و رخت بر بستن صمیمیت، تحت الشعاع قرار گرفتن تربیت صحیح فرزندان و عدم امکان تحویل فرزندان قانع، پاک و الهی به جامعه به علت نداشتن قناعت و آرامش، سلب آرامش به علت چشم داشت به زندگی دیگران و عدم امکان رسیدن به همه آنچه می خواهد، از جمله آسیب های چشم و هم چشمی است، که با قناعت و پرهیز از چشم داشت به داشته های دیگران می شود، از آن رهایی یافت.

IMG_20150731_134343

رنگ و بوی خاص عزاداری با حضور نام آوران گمنام

علیرضا فرهنگ در خطبه دوم نیز نمازگزاران را به رعایت تقوا و پرهیزکاری توصیه کرد و با استناد به حدیثی از مولای متقیان گفت: با تقوا باشید، چرا که هر لحظه ای که از این صفت تقوا فاصله بکیریم، دل هایمان از زرق و برق و فتنه های دنیا پر خواهد شد. پس باید بدانیم یکی از آثار تقوا حفظ کردن انسان از فتنه های آخر الزمان است؛ امیدواریم با حضور دو شهید گمنام عزاداری ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رنگ و بوی خاصی به خود بگیرد و با شکوه تر از قبل برگزار شود.

ثواب زیارت شخصیتی در ایران برابر با زیارت کربلا

فرهنگ در ادامه به 15 شوال سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی و شهادت حضرت حمزه سید الشهدا در جنگ احد اشاره کرد و در رابطه با جایگاه حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: این عالم جلیل القدر 5 امام، از امام هفتم تا امام حسن عسکری علیهم السلام را درک کرد و از محضر همه اینها استفاده نمود، که توفیق بزرگی استو از دیگر فضایل این بزرگوار این است که ثواب زیارت آن بزرگوار در ری مثل زیارت قبر امام حسین علیه السلام در کربلاست.

عامل شکسته شدن کمر آمادگی تمام قد جامعه برای تشکیل حکومت اسلامی

سالروز نهضت مشروطه و شهادت عالم جلیل القدر آیت الله شیخ فضل الله نوری و علل شکست این نهضت و عبرتهای این واقعه، مهمترین موضوعی بود، که امام جمعه نصرآباد در این هفته به تشریح پیرامون آن به ایراد سخن پرداخت و گفت: در واقع اتفاق بسیار سخت و جان سوزی به وقوع پیوست، و قیام مردم علیه حکومت استبدادی قاجار، که طی آن به رهبری روحانیت و حمایت مردم، کار به جایی رسید، که مردم برای تشکیل یک حکومت اسلامی تمام قد آماده شده بودند، با دغل بازی دولت جنایتکار انگلیس و همکاری عوامل و مزدوران داخلی او، بعضی از علما و برخی از خواص صحنه را ترک کردند و همه چیز به انگلیس واگذار شد و در نتیجه رهبر این نهضت در ملا عام به دار آویخته شد و نهضت شکست خورد.

ترجیح اعدام در ملا عام بر دریافت امان نامه و بالا بردن بیرق استکبار

امام جمعه نصرآباد تصریح کرد: هر چند انگلیس به ایشان امان نامه داد و گفت اگر به سفارت ما پناه ببری یا پرچم انگلیس را بر فراز منزل خود بزنی، از اعدام معاف هستی ، ولی ایشان قبول نکرد و گفت که من هرگز زیر بار استکبار نمی روم و و این گونه در تاریخ ماندگار شد.

مثلث عوامل شکست نهضت مشروطه: بی بصیرتی ، خالی کردن صحنه و اعتماد به وعده های توخالی دشمن

وی درباره علل شکست نهضت مشروطه، علیرغم قیام مردم، دادن خون های زیاد و آمادگی برای تشکیل حکومت اسلامی، گفت: بی بصیرتی نسبت به حیله های دشمن مکار هم از طرف مردم و هم بعضی از رهبران نهضت؛ کنارکشیدن و دلسردی بعضی از علمای آن زمان و مومنان و خالی کردن صحنه، و تکیه بر وعده های دروغین و توخالی بی دریغ انگلیس به مردم ، که به مردم گفتند آن حقوقی که شما به دنبال آن هستید، ما انگلیسی ها برای شما تامین می کنیم، باعث شکست این نهضت گردید و نتیجه این شد که بعد از به دار آویخته شدن شیخ فضل الله نوری، فشار انگلیس به مردم بیشتر از آن حدی شد که فکر می کردند ؛ و در نتیجه اعتماد به انگلیس چه بلاهایی به سر کشور وارد شد،و رضاخان روی کار آمد، و قضیه کشف حجاب و ظلم های دیگر به سر مردم آمد. این نتیجه اعتماد به دشمن است.این است که باید خیلی دقت کنیم و این واقعه درس عبرتی شود برای کسانی که الان تو جامعه و در کشور مسوولیت دارند و خود مردم و همه ما باید بیدار باشیم.

IMG_20150731_133344

منظور از جهان در عبارت ایران تهدیدی برای جهان

سالروز جنایت بزرگ امریکا در ژاپن و بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و به جای گذاشتن 160 هزار کشته و زخمی موضوع دیگری بود که امام جمعه نصرآباد درباره آن گفت: این جنایت توسط کشوری اتفاق افتاد که الان برای ما خط و نشان می کشد که ایران دنبال سلاح هسته ای و تهدیدی برای منطقه و جهان است، البته منظور از تهدید برای جهان تهدید برای اسرائیل است و این جانی می خواهد برای ما تکلیف تعیین کند.

بزرگترین ساده اندیشی از دید امام (ره)

فرهنگ با ابراز تاسف از بیان برخی عبارات با هدف تطهیر امریکا از زبان برخی افرادی که در انقلاب زحمت کشیده اند، گفت: ماهیت زشت و پلید امریکا منفورتر از این است که مقداری از آن به گوش ما رسیده و دیده ایم. ماهیت امریکا را ما باید از کلام امام (ره) و زبان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بشناسیم. امام(ره) فرمودند: « به همه ملت بزرگوار ایران و مسوولین عرض می کنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصا امریکا از ما و اسلام عزیز دست بر می دارند، ما نباید لحظه ای ازکید دشمنان غافل بمانیم، در نهاد و سرشت امریکا کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی موج می زند.» صحیفه نور ج 21 ص 194.

واسطه های امریکا و اسرائیل در ایران

خطیب مذکور با تاکید بر این اصل که در همه شرایط از جمله پای میز مذاکره باید امریکا را دشمن و فریبکار بدانیم،گفت: نکته دیگر این که امریکا خودش تنها تلاش نمی کند، امریکا دولت های مزدوری هم دارد،که اینها را مامور می کند وارد مذاکره با ایران شوند و منافع و اهداف امریکا و اسرائیل را با واسطه گری پیاده و با نفوذ مردم ایران در دل مردم جهان مقابله کنند؛ چون می دانند نمی توانند نظام را از بین ببرند، سعی می کنند حد اقل جلوی نفوذ ایران رابگیرند.

ناجی اقتصاد ایران یا مهره اسرائیل در تهران ؟

امام جمعه نصرآباد با اشاره به سفر اخیر وزیرخارجه فرانسه به کشورمان و بیان جمله ای از پاسخ مقام معظم رهبری به نامه رئیس جمهور که قید فرمودند که به خوبی می دانیم که برخی از 6 دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند، گفت: دولت فرانسه به سه دلیل مصداق دولت های غیر قابل اعتماد است، دلیل اول این که همین شخص در زمان نخست وزیری خود به صورت عمدی اقدام به ارسال خون های آلوده به ایدز به چند کشور از جمله ایران و بروز فاجعه انسانی نمود، که کشورهای دیگر از فرانسه غرامت گرفتند، ولی ایران نگرفت. علت دیگر مواضع سرسختانه این کشور در مقابل مذاکره کنندگان کشور ما بود، به طوری که برخی کارشناسان می گفتند که این مهره اسرائیل است،که این گونه حرف می زند. دلیل دیگر این که فرانسه تروریست ها را علیه سوریه مجهز کرد و به جان مردم سوریه انداخت. امیدواریم که مسوولان بدانند که این فرد با این همه جنایاتش اقتصاد کشور را نجات نمی دهد؛ و اقتصاد کشور با اعتماد به رهبری و قدرت مردم و پیگیری عملی اقتصاد مقاومتی نجات پیدا می کند.

ابراز نگرانی اوباما و هم نوایی برخی در داخل با او و جوابیه های امام (ره) و رهبری

علیرضا فرهنگ با اشاره به اعلام نگرانی رئیس جمهور امریکا از تداوم طنین شعار مرگ بر امریکا در ایران، به این فراز از سخنان مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید فطر مبنی بر عدم تغییر سیاست ما در برابر امریکا، حتی با انجام توافق و رفع تحریم ها، اشار کرد و گفت: در داخل هم چند نفر گفتند و تعدادی نامه نوشتند که مرگ بر امریکا نگویید تا این توافق کامل شود، که جواب اینها را امام (ره) بعد از ماجرای جنایت آل سعود در کشتار حجاج دادند و فرمودند: « به آخوند مزدوری که مرگ بر امریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می داند باید گفت که در مقابل سیره رسول الله و خلاف سنت رسول خدا در مراسم حج شما سخن می گویید.» لذا این در ذهن مردم ایران هست و باقی خواهد ماند که امریکا دشمن ماست، مسوولان ما هم می دانند، همه مسوولان از رئیس جمهور محترم و همه می دانند که دشمن درجه یک ما امریکاست و مردم هم پشت سر رهبری ان شاء الله همچنان در برابر این دشمن خونخوار با بصیرت خواهند ایستاد.

تشکر از رئیس محترم بنیاد 15 خرداد به پاس حل مشکل سیستم صوتی

امام جمعه نصرآباد ضمن تشکر از ریاست محترم بنیاد 15 خرداد، گفت: این نماز جمعه محفلی است که برای شما آماده شده و شما عزیزان باید از همه جهات در این لحظاتی که ما خدمتتان هستیم، راحت باشید و از این فرصت بهره مند شوید؛ از جمله مشکلات ما مشکل سیستم صوتی بود، که چند جا گفتیم حل نشد. نامه ای به بنیاد 15 خرداد نوشتیم که سریع جواب دادند و الحمدلله یک سیستم صوتی نصب شد. ما تشکر می کنیم از آیت الله شیخ حسن صانعی که سریع جواب نامه را داند و این کار انجام شد.

گمنام هایی که دل های عاشق را به دنبال خود می کشند

فرهنگ خطبه های نماز جمعه این هفته را با مطلبی پیرامون شهدای گمنام به پایان برد و گفت: ان شاء الله در بحث شهدای گمنام شاهد یک استقبال خیلی خوب و تشییع با شکوهی در شهر نصرآباد خواهیم بود. البته خود شهدا آن قدر جذبه دارند که بدون گفتن امثال بنده مردم و دل های عاشق را به دنبال خود می کشند.

IMG_20150731_135304

 

2 نظر در مورد “گمنام هایی که دل های عاشق را به دنبال خود می کشند”

  1. مسعود گفت:

    با سلام و تشکر از حاج آقا فرهنگ و تشکر از تایپ و جای همراه با عکس خطبه های نصرآباد. همه موفق باشید.

  2. محسن گفت:

    بنازم نصرآباد و نماز جمعش را و مردم منتظر شهدای گمنامش را. خدا خیرد بده حاج آقا فرهنگ

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.