سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 12:27 - یکشنبه 11 مرداد 1394

هزينه 1.5 میلیارد دلاري زنان ایرانی براي بمب های سربی!

“اتود”، “مای”، “ورساچی”، بورژوا” و هر برند مشهور دیگری که فکرش را بکنید، در زیر پله ای های تهران، اصفهان و شهرهای بزرگ دیگر تولید می شود و یا از طریق قاچاق تولید و عرضه می گردد. فقدان تولید لوازم آرایشی با کیفیت در کشور، نداشتن توان تولید کنندگان داخلی برای برآورده کردن نیاز مشتری و نداشتن قدرت تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق توسط مصرف کنندگان از مهمترین عوامل قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی کالای قاچاق است.

به گزارش اصفهان شرق؛ “اتود”، “مای”، “ورساچی”، بورژوا” و هر برند مشهوری دیگری که فکرش را بکنید، در زیر پله ای های تهران، اصفهان و  شهرهای بزرگ دیگر تولید می شود و یا از طریق قاچاق تولید و عرضه می گردد.
آمارهای ارائه شده از مراکز معتبر جهانی نشان می دهد، ایران هفتمین کشور دنیا و دومین کشور خاورمیانه از نظر مصرف لوازم آرایشي است. زنان ایرانی سالانه 1.5 میلیارد دلار هزینه صرف لوازم آرایشي می کنند، همچنین میانگین مصرف لوازم آرایش بین زنان و دختران ایرانی 14 برابر یک مصرف کننده خارجی است، همین عوامل کافی است تا قاچاق این محصولات به کشور ما افزایش یابد.

455551115(1)
فقدان تولید لوازم آرایشی با کیفیت در کشور، نداشتن توان تولید کنندگان داخلی برای برآورده کردن نیاز مشتری و نداشتن قدرت تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق توسط مصرف کنندگان از مهمترین عوامل قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی کالای قاچاق است.
چند هفته قبل اکبر عبداللهی اصل معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، وضعیت استفاده از محصولات تقلبی زیبایی را اسفناک خواند و به ایسنا هشدار داد که بعضی از ناخالصی هایی که در مواد آرایشی و بهداشتی تقلبی از جمله رژ لب، ریمل، انواع کرم ها و ژل ها وجود دارد، آسیب های جدی و جبران ناپذیری دارد.
همچنین علی محمودی عضو هیات مدیره یکی از شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی، به روزنامه جام جم گفت: تقریبا نبض بازار لوازم آرایش کشور در اختیار قاچاقچیانی است که خیلی از جنس هایشان تقلبی است و با سوء استفاده از نام برندهای مشهور، جیبشان را پر می کنند.
آرایش غلیظ دختران ایرانی به سبک هنرپیشه های اروپایی
علی سالاری یکی از فروشندگان  لوازم آرایش به فرهنگ سازی غلط رسانه ها اشاره کرد و گفت: صدا و سیما می‌تواند با ساخت برنامه های متنوع به اثرات منفی استفاده بیش از حد از لوازم آرایش بپردازد همچنین با گفتگو با متخصصان پوست و مو راهکارهای دستیابی به زیبایی بدون استفاده از لوازم آرایش را به مردم آموزش دهد اما متاسفانه بازیگران فیلم ها، سریال ها و مجریان و بعضا مهمانان برنامه های تلویزیونی مروج آرایش و گریم غلیظ هستند.
وی ادامه داد: اگر سري به آگهي‌هاي روزنامه‌ها و مجله‌هاي پرتيراژ بزنيم به طور حتم آگهي های زيادي از تبلیغات برندهای لوازم آرایش می بینیم.
سارا نوایی پرستار یکی از کلینيک‌های زییایی استان اصفهان نيز گفت: گاهي فرهنگ رسوخ كرده در جامعه ما بی‌ادب است؛ از همان بچگی به فرد می‌آموزند که با ظاهری متفاوت در اجتماع ظاهر شود، دلیل استفاده بیش از اندازه مردم ایران از لوازم آرایش علاقه فراوان آن ها به ظاهرسازی و ریاکاری است.
وی با اشاره به ظاهرسازی در امر ازدواج خاطرنشان کرد: این ریاکاری و ظاهرسازی موجب شده اولین گزینه برای جوانان در امر ازدواج زیبایی باشد اما اگر زیبا نباشد و حسن های زیادی داشته باشد به هیچ عنوان با او حاضر به ازدواج نخواهند شد.
نوید حاجی که به تازگی از  آلمان آمده است، به تفاوت سبک آرایش ایران و اروپا اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی دختران در سنین پایین به هیچ عنوان از لوازم آرایش استفاده نمی‌کنند، اما در ایران به وفور شاهد آرایش غلیظ دختران کم سن و سال به سبک بازیگران هالیوودی هستیم.
وی ادامه داد: در کشورهای غربی جوانان پاکیزه وارد جامعه می شوند، در صورتی در ایران آراستگی را با آرایش اشتباه گرفته اند و بیشترین علت آرایش دختران در سنین کم مخفی کردن هویت آنها در پشت آرایش است.
مصرف کنندگان کالاهای قاچاق دچار بیماری های پوستی می شوند
سرهنگ ستار خسروی، ريیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: پلیس مصمم است که از ورود کالاهای قاچاق به کشور، عبور آن از طریق مسیرهای استان و یا توزیع و مصرف آن در استان جلوگیری به عمل آورد و بتواند سهم خود را در مبارزه با قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی که بسیار خطرناک هستند، ایفا کند.
وی در خصوص دلایل ورود این نوع کالاها به کشور به صورت قاچاق همچنین عوامل و انگیزه قاچاقچیان خاطر نشان کرد: کالاهای قاچاقی که وارد کشور می شود ممکن است به منظور فرار از مالیات و پرداخت عوارض همچنین حقوق گمرکی صورت بگیرد و بخشی از آن نیز به دلیل عدم امکان ورود از طریق راه های قانونی است، چون کسانی که نمی توانند یک کالایی را از طریق مبادی قانونی وارد کشور کنند و استاندارد های لازم را برای واردات قانونی آن به دست آورند ترجیح می دهند آن را از مسیر های غیر قانونی به کشور وارد کنند.
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان تصریح کرد: چون قاچاقچیان نمی توانند برای لوازم آرایشی و بهداشتی از مراجع رسمی مجوزهای لازم را کسب کنند از روش های غیر قانونی از مبادی غیر رسمی حتی از راه های هوایی، زمینی و دریایی این لوازم آرایشی را به کشور قاچاق می کنند.
خسروی به سود بالای این نوع کالا برای قاچاقچیان اشاره کرد و با بيان اينكه قاچاق لوازم آرايشي بيشتر از لوازم بهداشتي است، اظهارکرد: چون در بازار مصرف، کشور ما تقاضای بیش از حدی برای مصرف لوازم آرایشی دارد، قاچاقچیان به قاچاق این نوع کالا در ایران بیشتر ترغیب می شوند.
وی افزود: بیشتر مصرف کنندگان به استاندارد و مجوزهای لوازم آرایشی و بهداشتی توجهی ندارند، به همین خاطر کسانی که از این نوع کالا استفاده می کنند دچار بیماری های بیماری های پوستی می شوند.
80 تا 90 لوازم آرایش از چین، کره، ترکیه و کشورهای حاشیه جنوبی است
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه  80 تا 90 درصد لوازم آرایشی قاچاق از کشورهای چین، کره، ترکیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس تامین می شود، گفت: بررسی ها نشان می دهد که بیشتر این کالاها در کارخانه ها و تولیدی های غیر استاندارد و به صورت غیر بهداشتی و با استفاده از مواد اولیه کاملاً مشکوک و خطرناک به صورت زیرزمینی تهیه، تولید و به کشور ما قاچاق می شود.
وی بیان داشت: تولید کنندگان این نوع کالاها برای جذب مشتری از بسته بندی های بسیار زیبا و جذاب استفاده و جعل برندهای معروف می کنند، همین کار باعث می شود مصرف کننده در تشخیص  آن با کالاهای استاندارد و مرغوب دچار مشکل شود.
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان به موضوع عدم توازن تولید لوازم آرایشی با میزان تقاضا در کشور اشاره کرد وآن را یکی از مهمترین دلایل ورود قاچاق این نوع کالا عنوان و اظهار کرد: چون تولید کنندگان داخلی نتوانسته اند لوازم آرایش را متناسب با تقاضای موجود در کشور تولید کنند به همین خاطر قاچاقچیان به سمت قاچاق این نوع کالا گرایش بیشتری پیدا کردند.
خسروی نبودن نظارت کافی سازمان های مسوول در عرضه غیر مجاز این لوازم در صنف های غیر مرتبط همچنین در بین دست فروش ها را علت دیگر برای قاچاق این نوع کالا عنوان و خاطر نشان کرد: این نوع کالا در سوپرمارکت ها، خرازی ها و آرایشگاه ها به خاطر قیمت پایین به فروش می رسد.
افزایش سالیانه 44 درصدی کشفیات قاچاق لوازم آرایشی در استان اصفهان
وی عنوان کرد: با بررسی کشفیات سه سال گذشته به این نتیجه می رسیم که هر سال میزان کشفیات پلیس در زمینه لوازم آرایشی قاچاق بین 30 تا 40 درصد افزایش می یابد و معمولاً این لوازم به صورت جاسازی در خودروهای سبک و سنگین و یا همراه مسافر وارد کشور می شود.
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان به کشفیات پلیس آگاهی استان اصفهان در زمینه لوازم آرایشی قاچاق طی 4ماه اول امسال اشاره و تاکید کرد: کشفیات ما نسبت به 4 ماه اول سال قبل 44 درصد و دستگیری ها نیز 23 درصد افزایش پیدا کرده است که نشان می دهد قاچاقچیان فعالیتشان را متمرکز و بیشتر کردند.
خسروی افزود: کشفیات عمده پلیس در ایست و بازرسی شهید امامی شهرضا است که از بنادر جنوبی بارگیری و از این مسیر به اصفهان، تهران و شهرهای شمالی انتقال می یابد. در مرحله بعدی کشفیات در شهر اصفهان و محل هایی است که این لوازم توزیع می شود.
وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت کالاهای مذکور پس از کشف چه می شود، تصریح کرد: لوازم آرایشی قاچاق پس از کشف تحویل سازمان اموال تملیکی کشور می شود و پس از طی مراحل قانونی پرونده معدوم می شود و به هیچ وجه در پروسه فروش قرار نمی گیرد.
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان در پاسخ به سوال چگونگی پلمب صنف هایی که اقدام به عرضه کالاهای قاچاق می کنند گفت: با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی آرایشگاه ها و بقیه صنف هایی که اقدام به فروش لوازم آرایش می کنند، شناسایی و پلمپ شدند همچنین این اخطار را به تمامی صنف هایی که به صورت کلی اقدام به عرضه این کالا می کنند و سلامتی مردم را به خطر می اندازند، می دهیم که در صورت ادامه فعالیتشان واحد صنفی آنها پلمپ خواهد شد.
برخورد پلیس اصفهان با قاچاق لوازم آرایش در 5 ایست و بازرسی و 23 شهرستان
خسروی ادامه داد: با توجه به اینکه لوازم آرایشی مجاز، استاندارد و تحت نظارت وزارت بهداشت در بازار وجود دارد و در بعضی از روزنامه ها عنوان می شود بیش از 80 درصد لوازم آرایشی موجود در بازار، قاچاق و با برندهای جعلی هستند، درست نیست زیرا برآوردی در زمینه اینکه چند درصد لوازم آرایشی موجود در بازار قاچاق و جعلی است وجود ندارد. هرچند که وجود آن را نمی توان انکار کرد اما باید در زمینه رفع زیرساختارها و فرهنگ سازی عمومی در خصوص خرید و مصرف این لوازم، فعالیت گسترده صورت گیرد.
وی  با بیان تلاش مجدانه پلیس و برخورد با این پدیده در 5 ایست و بازرسی و 23 شهرستان استان باز شاهد افزایش روز افزون قاچاق آن هستیم گفت: نکته حائز اهمیت نیز این است که پرونده های مربوط به لوازم آرایشی قاچاق رتبه سوم را در بین پرونده های قاچاق به خود اختصاص داده است.
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با تاکید بر اینکه صرفا مبارزه پلیس با قاچاق لوازم آرایش نتیجه زیادی نخواهد داشت، اظهار کرد: مهمترین راه مقابله با این پدیده حمایت تولید کنندگان داخلی، افزایش تولید داخلی همچنین فرهنگ سازی در خصوص استفاده از کالاهای استاندارد و با مجوز است.
خسروی به اجرای مفید طرح شبنم اشاره و خاطرنشان کرد: طرح مذکور تاحدودی توانسته بود مشکلات مربوط به قاچاق لوازم آرایشی را کاهش دهد و آگاهی مردم را در این زمینه بیشتر کند که متاسفانه این طرح پس از مدتی غیر قابل اجرا و از دستور کار خارج شد.
ابراز جذابیت های جنسی با آرایش های غلیظ دختران و زنان ایرانی
ثريا معمار جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نيز در اين باره اظهار کرد: استفاده خانم‌ها از لوازم‌ آرایشی تنها متعلق به زمان حاضر نیست، بلکه اگر به اشعار حافظ دقت کنیم استفاده خانم‌ها از وسمه، سرخاب و سرمه و حنا برای رنگ مو و ناخن، مرسوم بوده است، بنابراین حتی در جوامع سنتی، زنان به شیوه‌های خاص زمان خود آرایش می‌کردند.
وی به توجه زیاد جوانان در سال های اخیر به زیبایی بدن و صورت اشاره و تصریح کرد: امروزه استفاده جوانان از کرم‌های مختلف برای حفظ سلامت پوست، از شامپو برای حفظ سلامت مو، استفاده از صابون برای حفظ پوست عادی است و حتی تبلیغ هم می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به زیبایی و جذابی زن برای جذب جنس مخالف، افزود: در گذشته بر زیبایی طبیعی تأکید می‌شد اما امروزه تصور نسبت به زیبایی متفاوت شده است و تمامی گروه‌های مرجع که برای مردم مرجعیت دارند بر زیبایی بدن و صورت تأکید دارند. توجه به کاهش وزن، تناسب‌اندام، ورزش کردن، زیبا جلوه کردن در عرصه عمومی و در چشم دیگران امری عادی است.
زنان و دختران ایرانی برای مورد توجه قرار داده شدن آرایش می کنند  
وی نقش رسانه ها در ترویج این ناهنجاری را مهم دانست و تاکید کرد: رسانه‌های خارجی با نمایش فیلم‌هایی که جذابیت زنان زیبا برای دل ربودن مردان را نشان می دهند، تأکید می‌کنند. در این ایدئولوژی زن با زیبایی تعریف‌شده است و استعدادها و توانمندی‌های دیگر زن مخفی شده است، زن اگر پزشک، استاد دانشگاه و … باشد زیبایی اولین راه دیده شدن او است و زن راهی جز پیروی از هنجارهای تحمیلی برای موردتوجه بودن و یا موردتوجه ماندن ندارد.
این جامعه شناس از تلاش زنان برای رهایی از هنجارهای محدودکننده جامعه و بایدها و نبایدهایی که به‌طور دائم با آن سر و کار دارند سخن گفت و ادامه داد: آرایش کردن نوعی مقاومت زنانه در مقابل جامعه‌ای است که به‌طور مداوم سعی در انکار و یا کنترل کردن ویژگی‌های زنانه او دارد. آرایش کردن نوعی ابراز وجود زنانه است که زنان به‌واسطه آن زنانگی خود را برمی سازند. در این معنا آرایش کردن مقاومت در مقابل گزاره‌های “باید آرایش نکرد”، “باید موردتوجه واقع نشد “است زنان با آرایش کردن زن بودن خود را عرضه می‌کنند چون در جامعه ما دائماً زن بودن در پرانتز قرار می‌گیرد.
معمار افزود: اگر جامعه به زن احترام بگذارد و استعدادها و توانمندی‌های بانوان جامعه امکان رشد داشته باشد، بانوان کمتر به زیبایی ظاهری اهمیت می دهند، تراژدی که بانوان با آن مواجه‌اند آن است که آنان در جامعه در برزخی از ارزش‌های متضاد و متناقض درباره هویت خود روبرو هستند و همین امر باعث می‌شود به‌طور افراطی بر وجه زنانه خود تأکید کنند و از  آرایش‌های غلیظ، جراحی‌های زیبایی برای مورد توجه واقع شدن استفاده کنند.
بی اهمیتی مسوولین حوزه سلامت و بهداشت استان اصفهان به لوازم آرایشی و بهداشتی
گفتنی است خبرنگار ایمنا به مدت دو هفته جهت پیگیری عملکرد مسوولین مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی با روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم  پزشکی استان اصفهان تماس گرفت که متاسفانه هیچ همکاری در این زمینه از طرف این ارگان صورت نگرفت.
همچنین روابط عمومی اداره کل تعزیرات حکومتی استان اصفهان، بعد از تماس های مکرر خبرنگار ایمنا، همکاری های لازم را جهت اطلاع رسانی صحیح در این زمینه انجام ندادند.
لازم به ذکر است عدم حضور مسوولان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نمایشگاه بهداشت و سلامت، ورزش و خدمات وابسته که از تاریخ 6 لغایت 10 مرداد 94 در محل دائمی نمایشگاه های استان اصفهان برگزار شده است در حالی صورت گرفته است که بخش عمده‌ این نمایشگاه به لوازم آرایشی و بهداشتی تعلق دارد، با این اوصاف به نظر می‌رسد، باید متصدیان اصلی حوزه سلامت برای  این امر پاسخ قانع کننده ای داشته باشند.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.