اصفهان شرق

استفاده از گوش پاک کن ممنوع

کدخبر: 70000
1394/05/10 در ساعت 14:19

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر حامد هاتفی درباره مضرات استفاده از گوش‌پاک‌کن اظهار داشت: آناتومی کانال گوش شبیه به S است و با توجه به پیچ و خم‌هایی که در این کانال موجود است، پیشنهاد می‌کنیم که از گوش پاک‌کن‌ها برای تمیز کردن مجرای گوش استفاده نشود.

این متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه گفت: از نظر متخصصین گوش و حلق و بینی اشیاء خارجی مانند گوش‌ پاک‌کن نباید وارد کانال گوش شوند، این گوش پاک‌کن‌ها به هیچ‌وجه استریل نبوده و در مواردی تجمع پنبه در مجرای گوش در اثر استفاده طولانی مدت از گوش پاک‌کن مشاهده شده است.

هاتفی با اشاره به عارضه پاک کردن کامل جرم از مجرای گوش گفت: باید توجه داشته باشیم که جرم موجود در مجرای گوش سبب نرمی مجرا شده و از ورود حشرات به داخل گوش جلوگیری می‌کند و با پاک کردن جرم خاصیت اسیدی کانال گوش از دست می‌رود و منجر به پیدایش عفونت‌های قارچی در گوش خواهد شد.

وی در ادامه افزود: وارد کردن گوش پاک‌کن در مجرای گوش می‌تواند به پرده گوش آسیب برساند و سبب پارگی پرده شود که مشکلات شنوایی را به دنبال خواهد داشت.

هاتفی توصیه کرد: جرم معمول گوش را هرگز نباید تمیز کرد و چنانچه بخواهیم بعد از حمام، رطوبت گوش را بگیریم توصیه می‌شود که از سشوار برای این کار استفاده شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی در پایان خاطرنشان کرد: باید در زمینه استفاده از گوش‌ پاک‌کن فرهنگ سازی لازم انجام شود؛ در واقع گوش پاک کن یک وسیله غیر ضروری و غیر درمانی است که به اندازه عوارضی که ایجاد می‌کند فایده ندارد.

منبع: راه دانا