سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:08 - پنجشنبه 08 مرداد 1394

اولویت های شهردار اصفهان از حاشیه تا متن؛

جشنواره کودک، درختی پرهزینه اما بی بار؟!

جشنواره کودک آش دهن سوزی نبود مانند همان کاج نیمه خشکیده گرانقیمتی می‌ماند که نه ازسایه‌اش می‌توان استفاده برد و نه ازمیوه اش و به خاطر برگ‌های روی زمین ریخته و زیان هایش که زمین حاصل‌خیز هنر اصفهان را هم به بیهودگی و بی‌مصرفی می‌برد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز، می‌گویند درخت‌ها ازجمله نعمت‌های خداوند هستند که هزار و یک استفاده برای بشردارند اما در این میان درختانی هم هستند که حداقل استفاده را می توان از آنها برد اما هزینه‌های آنها بسیار بالاست. گفته می‌شود کاج از جمله آن درختان است که هرچند هزینه زیادی ندارد اما میوه و حاصلی هم از آن بده دست نمی آید و برگ این درخت هرکجا بیفتد زمین آنجا بی حاصل میشود این درخت ازجمله درختانی است که حتی ازسایه آن هم نمی‌توان استفاده کرد و زشت‌تر کاج‌های نیمه خشکیده‌ای که تنها بالای سر آنها سرسبزاست. اما برخی کاج‌ها بسیارگرانقیمت هستند اماهرچه هستند مانند باقی کاج ها هستند حالا تصور کنید همین ماجرای درختان بی‌بار و پرهزینه به شکل دیگر البته با دست خودمان در اصفهان قد علم کرده اند.

چند سالی می‌شود که اصفهان میزبان جشنواره کودک شده است اما شنیده‌ها حاکی از آن است که امسال این میزبانی به پایان خود رسیده و قرار است به جای دیگری منتقل شود و از قرار شهردار جدید نصف جهان تلاش دارد تا دوباره جشنواره کودک به اصفهان برگردد اما سخن ما این است که ببینیم جشنواره پرطمطراق کودک که پسوند بین‌المللی بودن را هم باخود یدک می‌کشد چه دستاوردی به همراه داشته است به‌خصوص برای اصفهان که بازهم بخواهیم برای بازگشتنش تلاش کنیم.

شاید برخی بگویند جشنواره کودک را باید دراصفهان برگزارکرد زیرا پس از چند سال دیگراصفهان را با نام جشنواره کودک می‌شنناسند و این خود یک برند فرهنگی و هنری است اما بد نیست همین دوستان بدانند که جشنواره بیشتر برای عده‌ای خاص بود تا کودکان و البته مهمتر از آن برندسازی و توسعه فرهنگی زیرا هرسال گروهی از رسانه‌های پایتخت نشین چند روزی با امکانات رایگان و مناسب مجزای ازرسانه‌های محلی می ‌آمدند و به به چهچه از جشنواره می‌نوشتند و می‌رفتند تا سال بعد دوباره بیایند؛ یعنی بازتاب و بررسی رسانه‌ای جشنواره درهمین حد بود که به طور قطع چیز بدی هم برای تعطیلات چندروزه نبود درحالی‌که رسانه‌های محل که خودشان فضا و شرایط را ازنزدیک لمس کرده بودند و درجریان ماوقع قرار داشتند درمقایسه باهمکاران تهران نشین خود از شرایط مناسبی برخوردار نبودند. اما فارغ از این قضیه با وجود صرف هزینه‌های میلیاردی برای این جشنواره، هیچ موقع درفضای رسانه ملی به‌طور جدی و اساسی جشنواره کودک بررسی و نقد نشد تا راهکارهای درست و اصولی برای آن از سوی کارشناسان ارائه و عملیاتی گردد گویی تنها یه برنامه رفع تکلیفی چند روزی و استراحتی و تفریحی برای اهالی رسانه تهرانی و تعدادی ازبازیگران بود و بس.

به راستی جشنواره کودک چه خروجی و بازتابی داشت و چه سودی برای اصفهانی‌ها؟! بله مدام می‌گویند شهر هنر، شهر فرهنگ، شهر تاریخ و …. ولی از قدیم گفته‌اند با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود این را همگان می‌دانند که اصفهان سابقه دیرین درهنر و تمدن و فرهنگ دارد در عمل چه سودی این مهمانی بزرگ و پر هزینه چند روزه برای شان داشته است؟! این مهم است نه لفاظی و شعارهای دلپسند. جشنواره‌ای که حتی از لحاظ کیفیت و بازتاب صدای برخی از دلسوزان هنر و اهالی سینما را هم درآورد که این جشنواره هیچ خروجی قابل توجهی ندارد گویا دیگردادن جایزه به فیلم‌های بی‌ربط با موضوع کودک چیزعادی شده است. این آش اینقدرشور شده که منتقدان می‌گویند هر فیلمی که در آن یک کودک بازی کند با هر درجه و کیفیت درجشنواره کودک اصفهان راه پیدا می‌کند و جایزه می‌گیرد پس چگونه قرار است سینمای کودک را ارتقا بدهیم؟!

به راستی پس از چند سال ریخت و پاش به نام جشنواره کودک چقدر سینمای کودک ما رشد کرده است؟! با این همه رفت و آمد و هزینه و برنامه ریزی دراین چند ساله چند بار اصفهان لوکیشن کارگردانان خارجی شده است؟! مگر نمی‌گویند جشنواره بین‌المللی چقدر این جشنواره بازخورد جهانی داشته است؟! آیا صرف دعوت وهزینه وهدیه و ریخت و پاش برای چند مهمان خارجی،‌ جشنواره ما بین‌المللی می‌شود؟! هزینه‌های این دست و دلبازی‌های‌ بی‌ثمر بدون خروجی را چه کسانی باید متحمل شوند جز مردم شهر اصفهان؟!‌ آن هم در زمانی که فشار اقتصادی و گرانی‌ها کمر خیلی‌ها را خم کرده و باید با اقتصاد مقاومتی برمشکلات فائق شد هرساله عوارض ساختمان و ساخت و ساز دراصفهان بسیاری از شهروندان را گرفتارو گلایه‌مند کرده آن وقت لازم است تا هزینه‌ها بدون خروجی مطلوب این‌گونه صرف شود؟! آیا لازم است چنین ولخرجی‌هایی برای تعدادی از بازیگران صورت بگیرد که بیایند و چند روزی دورهم خوش باشند عکس سلفی بگیرند و بعد بروند تا سال بعد؟! یادمان نرفته است در برنامه زنده رود زن بازیگرمهمان جشنواره می‌گفت از بس در این چند روزه خوراکی‌های متنوع خوردیم چند کیلو اضافه وزن پیدا کرده‌ام! آیا لازم است تا این‌گونه مهمانوازی افراطی شود ؟!‌آیا این است معنای میزبانی برای جشنواره بین‌المللی کودک؟!

علاوه براینها اصفهان شهر مذهبی و شهید پروری است که حضور هنجارشکنانه و غیرمتعارف عده‌ای بازیگر بدحجاب در شهر به‌خصوص اماکن متبرکی چون تخت فولاد باعث ناراحتی خیلی‌ها بوده است و همین منجربه بی‌حرمتی‌های پیاپی به اعتقادات شهروندان و الگوسازی های غلط رفتاری و پوششی شده به گونه‌ای که هر بار صدای علما و بزرگان دینی شهر به اعتراض برخاسته است.

جشنوره کودک مانند همان کاج نمیه خشکیده گرانقیمتی می‌ماند که نه ازسایه‌اش می‌توان استفاده برد و نه ازمیوه اش و به خاطر برگ‌های روی زمین ریخته و ضررها زمین حاصل‌خیز هنر اصفهان را هم به بیهودگی و بی‌مصرفی می‌برد. ای‌کاش حداقل به جای این همه هزینه برای حرص این کاج بی‌بر و بار، درخت مفید و یا حتی بوته‌های گل می کاشتیم تا منفعتی برای اصفهان و اصفهانی‌ها داشته باشد کاج را فقط قارقار کلاغان محصول است و درختهای پربار را چهچه بلبلان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.