سرویس: تولیدی » خبر پوششی 19:58 - شنبه 16 آذر 1392

در حاشیه مراسم سمنو پزان

نذر سنتی است که ریشه در طول تاریخ دارد

حجت السلام دکتر ارزانی گفت : اگر کسی با صداقت کنار دیگ سمنو آید و تلاش کند که این قبیل مراسمات در راستا و هدف خدایی بر گزار شود قدمش صدق است.

Vater Markhjgfjh

به گزارش اصفهان شرق مراسم سمنو پزان به نیت حضرت زهرا در بیت المهدی روستای جار از توابع براآن جنوبی برگزار شد.

دراین مراسم در حدود شیصد کیلو سمنو طبخ شد.

حجت السلام دکتر ارزانی در این مراسم حضور یافت و در بین دوستاران اهلبیت به نذر و معنای واقعی آن اشاره و اظهار داشت:  برخی نذر را در قالب خرافات طبقه بندی می کنند و میگویند هر گاه در واقعیت کاری را انجام دهیم متناسب با آن نتیجه می بینیم و نذر خرافه بیش نیست،  اما در مقابل آنان مسلمانان با اعتقاد به نذری دادن این سنت را بر پا میکنند.

وی گفت: نذر سنت ابراهیمی است و در تحقیقاتی که توسط برخی دانشجویان حوزه اسلامی انجام گرفته است این سنت قبل از حضرت ابراهیم و در بین پیامبران قبل رواج داشته است همانطور که مادر حضرت عیسی نزد خدا نذر کردند که سه روز صحبت نکنند.

حجت الاسلام  ارزانی در ادامه به انواع نذر اشاره و افزود: نذر متعالی یعنی خدایا من به قصد ارتباط با خدا نذر می کنم و همین مراسمات سمنو پزان هم در این نوع نذور قرار می گیرد. نذر دیگر نذر خواهشی است که طلبی داریم و از خدا می خواهیم تا در برآورده شدن خواسته نذر کنیم و بعد ازرسیدن به  خواسته نذر را ادا کنیم.

دکتر ارزانی سخنان خود را به سجده زیارت عاشورا ارجاع داده و بیان نمود: با توجه به سجده زیارت عاشورا از خدا می خواهیم که قدم صدق را برای ما ثبت کند و اگر کسی با صداقت کنار دیگ سمنو آید و تلاش کند که این قبیل مراسمات در راستا و هدف خدایی بر گزار شود قدمش صدق است.

ایشان در پایان به اصل سمنو اشاره و بیان کرد: مراسم سمنو پزان نه تنها در ایران بلکه در بین تاجیک و افغانها برگزار می شود. مایه اصل سمنو گندم است و در سنت اسلام و ایرانی احترام خاصی به این نعمت خداوند داریم در روایت داریم که احترام به گندم و نان احترام به تمام نعمت های الهی است. گندم نماد نعمت های خداوند است و در سمنو از این نعمت الهی غذایی را طبخ می کنیم که مهم مشارکت اجتماعی مردم و ارتباط با خدا در حین انجام این سنت ها است.

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “نذر سنتی است که ریشه در طول تاریخ دارد”

  1. همسنگر گفت:

    ضمن عرض سلام خدمت شما
    خسته نباشید
    آفرین به این همه فعالیت
    خسته نباشید
    برای ما هم دعا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.