سرویس: سیاسی » بین الملل 00:49 - چهارشنبه 07 مرداد 1394

کنفرانس خبری ظریف و موگرینی

ظریف: دور جدیدی از گفتگوها را بین ایران و اتحادیه اروپا آغاز می‌کنیم

فدریکا موگرینی مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران سفر کرده است با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در نشست خبری مشترک حضور پیدا کرد.

به گزارش اصفهان شرق، فدریکا موگرینی مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران سفر کرده است با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در نشست خبری مشترک حضور پیدا کرد.

ظریف در ابتدای این نشست گفتگوهای امروز با موگرینی را “بسیار خوب” توصیف کرد که شامل “اجرای برنامه جامع اقدام مشترک” و ” آینده روابط ایران واتحادیه اروپا” بود.

ظریف در ادامه گفت:که در بحث اول درباره اقداماتی که باید تا روز اجرای توافق(بین ۶۰ تا ۷۰ روز آینده) انجام شود گفتگو شد که” هم اقدامات طرف ما شروع شده است و هم اقدامات اتحادیه اروپا شروع شده و تصمیم گیری های اولیه با تصویب جمع بندی اتحادیه در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک شکل گرفت.”

ظریف ابراز امیدواری کرد که اقدامات دو طرف از جمله همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل وفصل موضوعات باقی مانده و  اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا برای آماده سازی برای لغو تحریم ها جنبه اجرایی بگیرد.

ظریف با اشاره به گفتگوهای سالهای قبل ایران واتحادیه اروپا که به گفتگوهای انتقادی مشهور شده بود افزود: امروز درباره موضوعات مورد علاقه ایران و اتحادیه اروپا گفتگو کردیم، امروز تصمیم گرفتیم دور جدیدی از گفتگو را بین ایران و اتحادیه اروپا را شروع کنیم که این گفتگوها،  گفتگوهای سطح بالا نامیده می‌شود.

ظریف افزود: این گفتگوها در آینده نزدیک در سطح معاونین وزارت امور خارجه و معاون خانم موگرینی شروع خواهد شد و به تدریج در سطح وزرا ادامه خواهد یافت.

ظریف موضوع این گفتگو ها را حوزه‌های همکاری آینده خواند از جمله انرژی، حمل و نقل، تجارت، محیط زیست، حقوق بشر، قاچاق مواد مخدر خواهد بود. ظریف موضوعات منطقه‌ای، بحران‌های منطقه، فرقه گرایی، تروریسم و افراط گرایی را هم جزو این گفتگوها خواند.

ظریف: غرب و آمریکا با اجرای دقیق توافق بی‌اعتمادی مردم ایران را جبران کنند

ظریف در ادامه نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: جمهوری اسلامی ایران هر زمانی که تعهدی کرده، به تعهد خود پایبند بوده است.

وی ادامه داد: این پایبندی در دوران اجرای برنامه جامع اقدام مشترک که در ژنو و در طول ۲۰ماه گذشته ازجانب ما با جدیت و دقت اجرا شده، کاملا مشهود است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: مردم ایران از گرایش و سیاست‌های برخی کشورهای غربی نگرانی دارند و ضرورت دارد با اجرای جدی و منطبق با توافق برنامه جامع اقدام مشترک کشورهای غربی به ویژه آمریکا تلاش کنند بی‌اعتمادی مردم ایران به سیاست‌های خودشان را جبران کنند. وی ابراز امیدواری کرد از طریق جبران این بی‌اعتمادی فصل جدیدی در این زمینه آغاز شود.

ظریف همچنین از نقش مثبت موگرینی و معاون وی هلگا اشمید در روند مذاکرات هسته‌ای تشکر کرد.

موگرینی: توافق هسته ای آغاز راه است

فدریکا موگرینی نیز با تشکر از تلاش های انجام شده در مذاکرات هسته‌ای و حمایت ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری ایران گفت توافق نشان دهنده توانایی گفتگو و دیپلماسی چند جانبه بود.

موگرینی با اشاره به سفر روز گذشته خود به عربستان گفت: تعهد شخصی من هم همین است که این پیام را به منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و همین طور به جامعه بین المللی بدهم که این توافق، توافقی است که می‌تواند امنیت منطقه را بهبود ببخشد زیرا توافقی محکم و خوب است.

وی گفت: من دیدم که یک اراده سیاسی و تعهد در آقای ظریف و همینطور رهبران ایرانی برای اینکه یک فصل جدید در روابط خودشان با همسایگان باز کنند وجود دارد.

موگرینی افزود: می‌دانیم که این منطقه واقعا نیازمند آینده‌ای متفاوت است، آینده‌ای که باید بر اساس مواجهه نباشد بلکه بر اساس همکاری باشد، یعنی بر اساس دیپلماسی دیالوگ یعنی تمام احزاب و گروه‌ها بتوانند در آینده خودشان نقش داشته باشند.

وی افزود: توافق هسته‌ای قابلیت ایجاد فصل جدیدی در روابط ایران و جامعه جهانی دارد. موگرینی  افزود: ایران و اروپا نه فقط در جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی بلکه از نظر تجاری و اقتصادی روابط قوی داشته‌اند. وی گفت: البته یکی از فصول مهم این خواهد بود که فهم بهتری از منطقه داشته باشیم و به جای مواجهه از همکاری استفاده کنیم و این برای همه و بویژه منطقه و فراتر از منطقه مفید خواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ پایان کار ما نیست بلکه آغاز راه است و باید مصمم به کار خود ادامه دهیم.

وی گفت:‌وقتی تحریم ها رفع شود و ما بتوانیم توافق را اجرا کنیم آن وقت می توانید انتظار سرمایه گذاری و تجارت از طرف اروپا را داشته باشید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به موضوع سوریه و مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا هم باید بتواند نقش موثر خود را در منطقه ایفا کند و در این باره باید اعتماد سازی صورت گیرد.

موگرینی، روابط منطقه ای و بین المللی اتحادیه اروپا با ایران را حائز اهمیت خواند و گفت: به طور قطع توافق هسته ای پایان کار ما نیست و آغاز راه است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برای افزایش همکاری های تجاری، اقتصادی و سیاسی میان  ایران و اروپا نقش تسهیل‌گر و فعالی ایفا خواهم کرد.

فدریکا موگرینی در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت: پس از لغو تحریم‌ها شرکت های اروپایی می توانند سرمایه های خود را روانه ایران و در این کشور سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: اتحادیه می تواند در این باره نقش هماهنگی ایفا کند و از طرفی گفتگوهای سیاسی را با ایران در زمینه های مختلف ادامه دهد چرا که این به نفع منطقه است.

موگرینی در باره اجرای توافقنامه نیز اظهار داشت:‌ اطمینان از اجرای توافقنامه به بهترین وجه مهم است تا همکاری های تجاری اتحادیه اروپا و ایران گسترش یابد و شرکت های اروپایی در ایران سرمایه گذاری کنندو من نیز در این باره فعال خواهم بود.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.