سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 13:15 - چهارشنبه 07 مرداد 1394

بازخوانی یک مساله در جاده اصفهان-زیار:

جای خالی فرهنگ رانندگی با 23 سرعت گیر جبران شد

گرچه سرعت گیر ها اعلام کننده های اتوماتیک صوتی سرعت در داخل اتومبیل هر یک می توانند نقش موثری در کنترل سرعت اتومبیل داشته باشد اما آنچه که بیشترین اهمیت را دارد، رعایت سرعت مجاز و مطمئن توسط رانندگان خودرو هاست

به گزارش اصفهان شرق/ یادداشت سردبیر

رانندگی و صدای ناموزون آن بر آسفالت مسیرهای پرتردد شهری و روستایی، قصه‌ای مکرر و طولانی است که سوژه های بسیاری را مشق روزانه نویسندگان و دغدغه مندان به بررسی مشکلات جاده ای کرده است. موضوع را با نگاهی به فرهنگ نظم، آن هم در وسط خیابان‌ها و اتوبان‌های بی‌قواره مسیر پی خواهیم گرفت تا درد بی درمان 23 سرعت گیر در مسیر 30 کیلومتری شهر اصفهان به شهر زیار را بازگو و چاره را از مسئولان جویا شویم.

درد بی درمان نقض قوانین رانندگی

در ابتدا نگاهی به فرهنگ رانندگی می اندازیم تا بتوان علمی تر در این خصوص قلم زد. در واقع نحوه رانندگی نمونه ای بارز از اخلاق اجتماعی اشخاص است، چراکه رعایت قانون و مقررات رانندگی، احترام به حقوق دیگران، آرامش فردی در مقابل محرک های ترافیکی و ایجاد فضایی به دور از تنش برای سرنشینان و رانندگان دیگر، همگی نمونه هایی از رفتار اجتماعی راننده است که هنگام رانندگی ناخودآگاه از شخصیت واقعی او منعکس می شود.

آمار ها نشان می دهد که در ۹۵ ـ ۹۰ درصد تصادفات، رفتار انسان، عامل تعیین کننده اصلی است و رفتارهای ضداجتماعی با خشونت در رانندگی و نحوه رانندگی خشن نیز با تصادفات رابطه داشته است. محققین ترافیک معتقدند بیش از ۹۰ درصد تصادفات تا اندازه ای به دلیل شخصیت راننده و وابسته به رفتارهای راننده است و رانندگی مخاطره آمیز سبب نتایج منفی می شود.

بر این اساس آنچه مد نظر همگان قرار می گیرد، برخورد در لحظه و چشم پوشی از فرهنگ رانندگی در جلوگیری از تصادفات است به گونه ای که به جای اصلاح رفتار و اجرای قوانین ابتدایی در رانندگی و حتی رفع مشکلات جاده ای، به فکر احداث سرعت گیرهایی به بلندای زبان تذکر به نقض قانون هستیم.

اقدامات خودسر در برخورد با حوادث / از ماست که بر ماست

اعتراض به نقاط حادثه خیز جاده اصفهان به شهر زیار از آنجا شروع شد که صدای پرتنش ترمز ماشین ها، هر روزه گوش روستانشینان حاشیه مسیر را نشانه می گرفت و آرامش زندگی روزانه را به تصادفی حادثه خیز برهم میزد. ترافیک در مسیر دو بانده اصفهان به زیار، بعید بود و صف طولانی ماشین های شخصی زمانی به اوج می رسید که جان عابر پیاده در بی احتیاطی راننده خودرو، گرفته می شد و مردم به نشانه اعتراض به حل برخی مشکلات جاده ای، دقایقی اقدام به بستن مسیر می کردند تا گره ای از مشکلات باز شود ولی دریغ از اینکه برخی اقدامات خودسر و احداث سرعت گیرهای غیر مجاز در آینده ای نه چندان دور، معضلی پیش روی خودشان خواهد بود و مصداق (( ضرب المثل از ماست که بر ماست )) امروزه محقق شد.

از دریچه انصاف که به موضوع بنگریم، خواهیم دید که طی سه سال اخیر اقدامات خوبی در مسیر اصفهان به براان جنوبی از سوی متولیان امر دیده شد ولی پله ای عمل کردن اصلاحات جاده ای در رفع نقاط حادثه خیز، گاها موجب ایمن سازی هایی نه به اسلوب اداره راه بلکه صرفا به دلیل جلوگیری از تصادفات به شکل ناهموار با فشار مردمی در کنترل مسیر بود. از آن جمله می توان به نصب سرعت گیرهایی به شکل نامتوازن اشاره کرد که سرتاسر مسیر 30 کیلومتری را پوشانده تا نقش فرهنگ را در عدم رعایت قانون برای خودروها بازی کند.

23 سرعت گیر در 30 کیلومتر مسیر لفظی بر جبران فرهنگ رانندگی

چندی قبل علیرضا حسینی بخشدار بخش مرکزی از اصلاح سرعت گیرها به شکل کاملا قانونی و نصب علائم رانندگی خبر داد ولی آنچه که باعث شد تا موضوع را به شکل جزئی تر بازگو کنیم، اعتراض رانندگان خودروهای عمومی و بالا رفتن خرج تعمیر بود و از طرفی نارضایتی برخی خودروهای نااشنا به مسیر و ایجاد برخی مشکلات ناگهانی دست انداز ها در شب بود که چندی قبل باعث شد خانمی به واسطه عدم اگاهی راننده اتوبوس به جاده و حرکت ناگهانی بر سرعت گیر، دچار شکستگی از ناحیه کمر شود و همه این عوامل می تواند در کنار کاهش تصادفات، مشکلاتی فراتر را به بار بیاورد.

گرچه سرعت گیر ها اعلام کننده های اتوماتیک صوتی سرعت در داخل اتومبیل هر یک می توانند نقش موثری در کنترل سرعت اتومبیل داشته باشد اما آنچه که بیشترین اهمیت را دارد، رعایت سرعت مجاز و مطمئن توسط رانندگان خودرو هاست وگرنه اگر 23 هزار سرعت گیر در مسیر شهر اصفهان تا شهر زیار نصب ولی نقض قوانین به واسطه رانندگان محترم تکرار شود، فایده ای جز نارضایتی بیشتر مردم را در بر ندارد.

عامل انسانی مهم ترین عامل تصادفات

شکی نیست که ناامنی جاده ها، نقض فنی خودروها، اشکالات اورژانس و سیستم انتقال مصدومین به مراکز درمانی هر یک به نوبه خود در افزایش تلفات ناشی از تصادفات وسایل نقلیه در کشور نقش دارند اما آنچه در صدر علل افزایش تلفات قرار دارد چیزی جز فرهنگ نادرست رانندگی نسیت. بررسی حوادث ترافیکی سنوات اخیر حاکی از آن است که بخش مهمی از حوادث رانندگی در ۳۰-۲۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهرهای اصلی، بزرگراه های اصلی و جاده های کمربندی شهرها اتفاق می افتد که علت اصلی این حوادث شتاب و عجله بی مورد و رانندگی با سرعت های بسیار بالا است. گفتنی است توجه به مسیرها براان جنوبی و روستاهای حاشیه جاده به وضوح خطرات حوادث رانندگی و بازی با جان عابران پیاده و وسایل ورودی از مسیر های فرعی را بالا می برد و نقش اصلی در این رابطه نصب علائم دقیق و مناسب جاده های این مسیر توسط متولیان امر است.

نگاهی به اقدامات اخیر و خواسته ای به حق

با نگاهی اجمالی می توان عنوان کرد، نصب نیوجرسی در مسیر براان جنوبی، احداث زیرگذر گلوگاه شرق اصفهان در اشکاوند، نصب علائم جاده ای در قسمتی از مسیر، افزایش قدرت دید خودروها در دهستان دشتی را می توان نمونه ای از اقدامات سودمند مسئولان بخش طی سالیان اخیر بوده است ولی گاها برخی سهل انگاری ها در عدم آزاد سازی مسیر در قسمت روستای زغمار، سرعت گیرهای بسیار در طول مسیر، احداث دوربرگردان های روستایی، آزدسازی مسیر اشکاوند و آسفالت نامناسب قسمتی از جاده را می توان از مشکلات مهم در این بخش نامید که مسئولان شهرستانی و اداره راه باید هر چه سریعتر نسبت به رفع و اصلاح آن اقدام کنند.

مسلما رضایت مردمی حرف اول را خواهد زد….

 

 

 

 

 

2 نظر در مورد “جای خالی فرهنگ رانندگی با 23 سرعت گیر جبران شد”

  1. مسعود گفت:

    من هرروز ازاین مسیر30کیلومتری رفت وآمدمیکنم درسته فرهنگ غلط رانندگی سبب ایجادچنین سرعت گیرهاشده ولی فرهنگ مردم وساکنین اون محل هم حرف داره روستای حیدرآباد که 8سرعت گیرداره یه تصادف منجربه فوت که مقصرعابرپیاده بود باعث شده ازفرداخودساکنین به طور غیرقانونی این سرعت گیرهای غیراستانداردروایجادکنند

  2. مینا گفت:

    سلام
    من هم هر روز شاهد ایمن نبودن جاده ها و خیابان های مرتبط با این منطقه می باشم .واقعا افتضاحه انگار این بخش پر تردد جاده ای منتهی به شهر اصفهان از دید مسئولین پنهان مانده یا خود را به ندیدن مشکلات و معضلات این منطقه می زنند . نمی دانم ….امیدوارم بصیرتی عمیق پیدا کرده و مشکل این منطقه از شهر را هم حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.