سرویس: سیاسی » بین الملل 13:18 - سه شنبه 06 مرداد 1394

شاخصه های تعطیل ناپذیری استکبار ستیزی در منظومۀ فکری رهبری

بیانات مهم و راهبردی مقام معظم رهبری و تأکید ایشان به تعطیل ناپذیری مقولۀ استکبار ستیزی، ضرورت بررسی و تأمل فراگیر در این مسأله را دو چندان می کند.

اصفهان شرق/ مهدی نجفی
بدیهی است بیانات رهبر معظم انقلاب در مقولۀ استکبار ستیزی ناظر به برخی مواضع رسانه های خاص سیاسی و شیفتگان به دولت استکباری آمریکا است که با هدف القای ضرورت ارتباط با کدخدا به نفی بسیاری از آرمان ها و ارزش های اسلامی تن داده اند.
لیکن نظام اسلامی با وجو ریزش های عقیدتی از خط امام (ره) و رهبری، رویش های بی نظیری را در خود تجربه کرده است که رویش های نسل جوان پس از فتنۀ 88 از جملۀ بالندگی نسل جوان امروزی در حمایت از ارکان نظام اسلامی محسوب می شود.
لذا پیوند رویش های انقلاب با آرمان های نظام اسلامی و اجرای منویات مقام معظم رهبری در مسألۀ استکبار ستیزی به گونه ای موجبات اقتدار ملی را فراهم نموده است که هر آن می توان بر بسیای از بحران ها فائق آمد،که استکبار ستیزی را باید به عنوان شاه کلید آرمان ها ومطالبات جاوادان و همیشگی ایران اسلامی محسوب نمود، مقوله ای مهم و راهبردی که رهبرمعظم انقلاب بر تعطیل ناپذیری آن تأکید کردند و فرمودند:« مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچ‌گاه تعطیل‌پذیر نیست و امروز آمریکا کامل‌ترین مصداق استکبار است».[1]

با ذکراین فراز از کلام رهبر معظم انقلاب باید بر این نکته مهم و اساسی تأکید نمودکه به راستی درمنظومۀ فکری معظم له شاکلۀ تداوم و تعطیل ناپذیری استکبار ستیزی بر چه شاخصه های استوار است؟ به راستی عناصر مقوّم استکبار ستیزی بر چه مولّفه هایی استوار است که ولی فقیه جامعۀ اسلامی بر خلاف توهمات شیفتگان به غرب گرایان و مروجان شعار تعامل جهانی، همگان را به مبارزه بی امان با قدرت های استکباری به ویژه آمریکا فرا خواندند و فرمودند:« مبارزه با استکبار جزء مبانی انقلاب و از کارهای اساسی است، بنابراین، خودتان را برای ادامه مبارزه با استکبار آماده کنید».[2]

با تأمل در اندیشۀ والای مقام معظم رهبری می توان به برخی عناصر کلیدی درموضوع استکبار ستیزی رهنمون شد که عبارتند از:

اسلام و ضدیت با استکبار
بدیهی است آموزه های دینی و اسلامی به صراحت مقولۀ استکبار را موردنفی کامل قرار می دهد و در همه حال ضدیت با ظلم و ستم و دولت های مستکبر را به عنوان راهبرد غیر قابل تغییر دین مبین اسلام در مواجهه با استکبار مورد توجه است.
لذا مقام معظم رهبری با تأکید بر ریشه های دینی استکبار ستیزی فرمودند:« مقابله‌ی ملت ما با استکبار، ریشه‌ی دینی هم دارد. کلمه‌ی استکبار و مستکبر و در مقابلش استضعاف و مستضعف، در قرآن هست».[3]

بنابراین وقتی شاکلۀ استکبار ستیزی امری منبعث از آموزه های دین مین اسلام و قرآن و سیرۀ نبوی و امامان معصوم(ع) باشد در در آن صورت عمل به این آموزۀ مهم فریضه و عبادت است که در جامعۀ اسلامی باید برای تقویت روز افزون آن تلاش نمود، همانگونه که رهبر معظم اقلاب فرمودند: «مبارزه با استكبار، هم ممكن است، هم داراى آينده است و هم امروز براى ملت ايران، يك فريضه به حساب مى‌آيد».[4]

لذا شدت و ضعف در استکبارستیزی امری بی معنا است، بلکه ستیز با دشمنان اسلام امری مستمر و همیشگی است، بنابراین تحقق این اصل مهم در اسلام با مصلحت اندیشی و سفارشات برخی مروجان سازشکاری قابل جمع نیست و به هیچ عنوان نمی توان به عنوان معامله یا ابزار انعطاف برای کاهش برخی تحریم ها و فشارها بر نظام اسلامی بهره جست.

استکبار ستیزی؛ تقابل اسلام و کفر
بدیهی است اعتقاد عملی و نظری به مقولۀ استکبار ستیزی در نتیجه به تقابل اسلام با کفر خواهد انجامید، مقوله ای مهم که تعطیل ناپذیری در آن عجین شده است زیرا تقابل با کفر همیشگی است و مقطعی نیست، مقام معظم رهبری با اذعان به اینکه استکبار ستیزی حاصل تلاش و کوشش مسمانان در مقابله با نفاق است فرمودند:« استکبارستیزی؛ ایستادگی قاطع در مقابل حرکت کفر و نفاق- نه فقط در کشور، بلکه در سطح جهان- مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دشمنان دین؛ این‏ها شاخص است.[5] . حال با این اوصاف برخی از آمریکا گرایان که ریشه های آن را باید در برخی دولت ها و کابینه های مروج اقتصاد و فرهنگ و سیاست آمریکایی جستجو نمود بر طبل آمریکا پذیری می کوبند، در حالی که مبارزه وستیز نظام اسلامی با دولت آمریکا مقوله ای از جنش تقابل اسلام و کفر است، اصلی راهبردی در اسلام که همگان باید دست به دعا بردارند تابرخی چهره های سیاسی دست از تمارض به خواب زمستانی و غفلت سیاسی بردارند و آرمان های واقعی اسلام را در این مسأله درک نمایند.

استکبارستیزی؛ انزوا یا اقتدار؟
متأسفانه در سال های اخیر برخی روشنفکران سکولار با طرح این شائبه که استکبار ستیزی موجبات انزوای نظام اسلامی را در جهان فراهم کرده است، در راستای القای پیوند میان رفع مشکلات اقتصادی کشور و مذاکره با شیطان بزرگ در قالب شعار تعامل با جهان!! اقدام نمودند، در حالی است که در دو سال اخیر تقویت سیطرۀ قدرت های استکباری و ماجراجویی عاملان آمریکا در مناطق حساس در خاورمیانه که به عنوان خطوط قرمز نظام اسلامی است شدت گرفته و تداوم برحا در سوریه، عراق، یمن، سند آشکار دروغ بزرگ این چهره ها و جریانات سیاسی است.

در پاسخ به این پرسش شایسته است که فرمایشات و بیانات رهبر معظم انقلاب را مورد واکاوی قرار دهیم، معظم له با نفی هر گونه انزوای ادعایی برخی آقایان فرمودند:« استکبارستیزی موجب انزوای هیچ ملتی نمی‏شود….. بلکه بیشتر موجب عزّت او می‏گردد. همچنان که رابطه با دولت آمریکا یا هر دولت دیگر هم هیچ گره‏ای را از کار ملتی که خودش نتواند دردهای خود را علاج کند، باز نمی‏کند».[6]

بدیهی است همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ عزّت مردم در کشور ما،بر اثر روح استکبارستیزی است.[7] لذا استکبار ستیزی به عنوان روح انقلاب اسلامی ایران و مقوله ای عزّت ساز است و آمریکا گرایان نمی توانند روح یک نظام را مصادرۀ به مطلوب کنند و در آن واحد مدعی حمایت از نظام گردند، بلکه باید گفت مروّجان مذاکره با آمریکا در واقع در حال مقدمه چینی برای ذلت مردم با بصیرت هستند، لیکن ملت هوشیار و شجاع با تبعیت از رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی نشان دادند سران تحریف کنندگان خط امام هیچ جایگاهی نزد ملت ندارند، زیرا کلام ملت و مسئولان و رهبری همچون مشت واحد بر این اصل استوار است که؛ «استکبار ستیزی تعطیل پذیر نیست».

[1] دیدار جمعی از دانشجویان با رهبر انقلاب20/4/1394.
[2] همان.
[3] بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان12/8/1378.
[4] بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان و دانش‌آموزان9/8/1375.
[5] بیانات در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاه‌ها2/4/1389.
[6] . بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی1/1/1377.
[7] بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی1/1/1377

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.