اصفهان شرق

برداشت‌های غیرمجاز تالاب نیمه جان را رها نمی‌کند

کدخبر: 69588
1394/05/06 در ساعت 12:23

به گزارش اصفهان شرق، فتح‌الله عرب‌زاده اظهارکرد: در محدوده براآن جنوبی حدود 20 کیلومتر از حاشیه زاینده رود آزاد سازی و خیابان کشی شده است و کسی نمی‌تواند آب پمپاژ کند، اما در سمت براآن شمالی برداشت‌های شبانه به دلیل نبود جاده دسترسی همچنان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در براآن شمالی برخی زمین‌های کشاورزی چنان به رودخانه متصل و بدون حریم است که حتی با موتور سیکلت نیز نمی‌توان از آنجا بازدید کرد؛ در حال حاضر کشاورزان داوطلب شبانه در محدوده اراضی زیار در حاشیه زنده رود گشت زنی می‌کنند و در بخش‌ها کرارچ یعنی در مسیر رودخانه قبل از رسیدن به براآن و زیار برداشتی صورت نمی‌گیرد.

رییس شورای شهر زیار خاطرنشان کرد: در ماه گذشته کشاورزان زیار همراه با مردم ورزنه اقدام به جمع آوری لوله‌هایی در بستر زاینده رود کردند که حتی طول آن‌ها تا مزرعه به 500 متر نیز می‌رسید.

آبی برای تالاب نمانده…

هم‌چنین، دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه در این خصوص گفت: سازمان آب منطقه ای استان باید برای رساندن آب یا پساب به تالاب گاوخونی هزینه کند اما متاسفانه تلاش جدی مشاهده نمی‌کنیم.

رضا خلیلی ورزنه با تاکید بر اینکه شرکت میراب زاینده رود هم توجه کافی به این امر نمی‌کند، افزود: خوشبختانه اداره محیط زیست استان در حد توان خود همکاری کرد و حتی یک دستگاه خوردو برای گشت و کنترل نیز در اختیار مردم قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: در تیر ماه امسال مردم ورزنه در راستای حذف موانع مسیر آب زنده رود برای رسیدن به تالاب بسیار تلاش کردند و حتی مبالغی بابت کرایه لودر بدهکارند.

این فعال محیط زیست، اظهار کرد: مسئولان قول دادند حق آبه تالاب گاوخونی به صورت یک یا دو متر مکعب در ثانیه در تابستان امسال داده شود که پس چند روز رسیدن قطع شد و در حال حاضر پساب بیشتر از آب در بستر زاینده رود در شرق اصفهان جاری است.

خلیلی ورزنه با اشاره به گشت‌های شبانه مردم ورزنه و و بخش جلگه در جاده‌های اطراف مسیر زنده رود، خاطر نشان کرد: برداشت شبانه همین مقدار آب و پساب در براآن شمالی موجب می‌شود آب روز بعد دیرتر به سمت تالاب جاری شود و این امر حتی در بخش کرارچ در سمت جنوب رودخانه نیز ادامه دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه حدود هشت تا 9 مترمکعب آب در ثانیه در نواحی غرب زاینده رود به خصوص در ارتفاعات استان چهارمحال مدام در حال پمپاژ بر روی سنگلاخ‌هاست که دیگر آبی برای پایین دست نمی‌گذارد.

منبع: ایسنا