سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 10:26 - شنبه 03 مرداد 1394

فقط برای تلنگر:

جوانان شرق اصفهان در سایه ی بی توجهی و بی مهری

توجه به قشر نوجوان و جوان و برآورده کردن نیازهای آنها همواره مورد تاکید رهبری بوده است؛ با این حال بیکاری، مشکلات مسکن، نابرابریهای اجتماعی، نداشتن امنیت شغلی و … از مسائلی هستند که جوانان ما با آن در گیر هستند و این معضلات بنیادی، شادی و نشاط صحیح را از جوانان گرفته است.

اصفهان شرق/ پروانه شریفی

متاسفانه با وجود جمعیت زیاد جوان در شرق اصفهان و ظرفیت و پتانسیل بالا نه تنها تقریبا هیچ برنامه مناسب و در خور توجهی برای آنان وجود ندارد بلکه به واسطه نزدیکی به شهر و نبود ارگانی مربوط به این قشر، آسیب های متعددی را نیز همراه داشته است که از مهم ترین آنها مهاجرت جوانان به شهر و دور شدن منطقه از اصالت و بومی گریزی است.

بی‌توجهی‌ به‌ نیازهای‌ اوقات‌ فراغت‌ جوانان‌ آثار سوء و زیانباری ‌بر پیكره‌ جامعه‌ بر جای‌ می‌گذارد كه‌ مهمترین‌ آنها عبارت‌اند از:

توقف‌ رشد و بالندگی‌ در جوانان
جنبش‌ ، حركت‌، تفریح‌ و در یك‌ جمله،‌ گذران‌ صحیح‌ اوقات ‌فراغت‌ از ویژگی های‌ حیات‌ سالم‌ یك‌ جوان‌ است‌ كه‌ به‌ صورت‌ غریزی ‌در وجود او نهاده‌ شده‌ است‌ و خود عامل‌ و انگیزه‌ای‌ برای‌ رشد و تعالی‌ و سلامت‌ و نشاط در وی‌ می‌باشد. از این‌ رو، منع‌ جوانان‌ از فعالیت های‌ با نشاط، تحرك‌ و تفریح‌، نه‌ تنها موجب‌ توقف‌ رشد بلكه ‌سبب‌ افسردگی‌ و بروز رفتارهای‌ ناهنجار و نیز از دست‌ رفتن‌ شور و نشاط و بالندگی‌ در زندگی‌ آنان‌ می‌گردد.
در حال حاضر، جوانان‌ بیش‌ از همیشه‌ به‌ خوب‌ زیستن‌ و داشتن‌ سلامت‌ جسمی‌ و روحی‌ نیازمندند. روشن است كه‌ بی‌توجهی‌ به‌ دلپذیرترین‌ فرصت های‌ زندگی‌ جوانان‌، دور كردن‌ آنان‌ از دوره‌ جوانی ‌خود و محروم‌ ساختن‌شان‌ از بدیهی‌ترین‌ حقوق‌ اولیه‌شان‌ جزسرخوردگی‌ و ناامیدی‌ برای‌ آنان‌ چیزی در پی‌ نخواهد داشت‌.

بزهكاری‌ و انحرافات‌ در بین‌ جوانان‌
بیشترانحرافات‌ و بزهكاری‌های‌ جوانان‌، نتیجه‌ فقدان‌ برنامه‌ریزی‌ صحیح‌ در گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ آنان‌ می‌باشد؛ چنان‌ كه‌ در تابستان‌ به‌ دلیل ‌افزایش‌ وقت‌ آزاد و فرصت های‌ فراغتی‌ جوانان‌، بیشترین‌ بزهكاری‌ها واختلالات‌ رفتاری‌ به‌ وجود می آید. در حقیقت‌، آگاهی نداشتن‌ والدین‌، و نبود امكانات‌ تفریحی‌ و فراغتی‌ مناسب‌ باعث‌ می‌شود كه‌ بسیاری‌ از جوانان‌ نیازهای‌ خود را ازطریق‌ راههای خلاف‌ و غیر مجاز تأمین‌ و برآورده‌ نمایند كه‌ رواج ‌تفریحات‌ ناسالم‌ و انحرافی‌، خود دریچه ی ورود جوانان‌ به‌ عرصه ‌بزهكاری‌ها و انحرافات‌ اجتماعی‌ است‌.

هموار شدن‌ زمینه‌ بی‌هویتی‌ در جوانان
بی‌توجهی‌، بی‌تفاوتی‌ و عدم‌ احساس‌ مسؤولیت‌ نهادهای‌ حكومتی ‌و خانواده‌ نسبت‌ به‌ نیازهای‌ فراغتی‌ جوانان‌ موجب‌ می‌شود كه‌ آنان‌ چنین‌ احساس‌ كنند كه‌ مسائل‌شان‌ درك‌ نمی‌شود و جامعه‌ نسبت‌ به‌ آنان ‌بیگانه‌ است‌. از این‌ رو، قضاوت‌ عمومی‌شان‌ درباره‌ خانواده‌ و جامعه‌ با بدبینی‌ و احساس‌ تنهایی‌ همراه‌ گردد. در این‌ صورت‌ می‌توان‌ انتظارداشت‌ كه‌ در نتیجه‌ تشدید حالت‌ افسردگی‌، یاس‌ و سردرگمی‌ موجود، به‌ مواد مخدر پناه‌ ببرند یا ازطریق‌ گروههایی‌ به‌ بزهكاری‌، فساد و مصرف‌ سوغات‌های‌ آماده‌ غرب‌ كشانده‌ شوند.

به‌ بیان‌ دیگر، ورود انواع‌ و اقسام‌ سرگرمی‌ها و تفریحات‌ مخرب‌، پخش‌ برنامه‌های‌ خلاف‌ اخلاق‌ از طریق‌ ماهواره‌ها و شبكه‌ ارتباطات ‌بین‌المللی‌، نشر مجلات‌ و كتب‌ ضد دینی‌، ارسال‌ نوارها و رواج‌ فرهنگ‌ ابتذال‌ و مفسده‌كاری‌ در بین‌ جوانان‌، نشانگر تلاش بی وقفه دشمنان‌ نسبت‌ به‌ اهمیت‌ فعالیتهای‌ فراغتی‌جوانان‌ و میلیاردها ساعت‌ وقت‌ آزاد آنان‌ می‌باشد كه‌ در صورت ادامه داشتن این‌ روند، اوقات‌ فراغت‌ جوانان‌ به‌ مثابه‌ درّه‌ اُحد، روزنه‌ نفوذ بیگانگان‌ در تار و پود انقلاب‌ و جدا كردن‌ نسل‌ دوم‌ و سوم‌ انقلاب‌ از نظام‌ و جمهوری‌ اسلامی‌ خواهد شد.

نویسنده حضور پرشور، پرانگیزه و با نشاط دانشجو و جوان ایرانی در عرصه مسائل گوناگون کشور را مسئله ای بسیار مهم و همچون رهبر عزیز افسرگی جوانان را دروغ محض و خباثت آمیزو بهانه ای برای تجویز آزادیهای مبتذل می داند؛ سعی این نوشتار تنها تلنگر به کسانی است که خود را متولی امور جوانان می دانند و صد افسوس که فقط دغدغه مقام و عنوان جای کوتاه ترین قدم مثبت برای با نشاط ترین، فعالترین و سرزنده ترین جوانان دنیا را گرفته است. مسئله‌اي كه به نظر مي‌رسد با توجه به تأكيدات رهبري بايد آويزه گوش مسئولین و دلسوزان مربوطه شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.