سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:10 - شنبه 03 مرداد 1394

گزارش/

چشم زاینده رود به دست مدیران/ صرفه ‌جویی در بخش شرب و صنعت‌ در دستور کار

با مدیریت نادرست در حوزه آب زاینده‌رود و همراه شدن آن با کاهش بارندگی‌ها،شهر اصفهان چند سالی است با چالش خشک شدن این رودخانه دست و پنجه نرم می کرد که هم اکنون با تدابیر ویژه، آبی هر چند کم در آن جریان دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران به حساب می‌آید که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد.

حوزه رودخانه زاینده‌رود 41500 کیلومتر مربع است که برآورد می‌شود جریان آب این رودخانه در مطلوب‌ترین شرایط 1.2 کیلومتر مکعب در سال و یا 38 متر مکعب در ثانیه باشد.

این رودخانه صد و هجدهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت و با تامین آب شرب، کشاورزی، صنعت و فضای سبز، زیستگاه موجودات مختلف، تلطیف هوا، حفاظت از اراضی، اشتغال، زیبایی منظر و جذب توریست در منطقه نقش به سزایی دارد.

متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی‌ها و برداشت نامتعارف از آن شاهد خشک شدن این نبض تپنده شهر اصفهان بودیم که علاوه بر تاثیرات سو اقتصادی،تاثیرات منفی بر فضای روانی این شهر تاریخی داشته،به همین خاطر شرایط حال حاضر رودخانه زاینده رود را از مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای استان اصفهان جویا شدیم.

مسعود میرمحمد صادقی مدیرعامل شرکت آب و منطقه ای استان اصفهان گفت:بعد از سفر استانی ریاست جمهوری به اصفهان و مصوبه شورای هماهنگی حوزه زاینده رود مقرر شد بعد از تحویل آب پاییزه سال 94-93 به کشاورزان شرق استان،آبی را در رودخانه جاری کند.

وی در ادامه بیان کرد: پیرو این در حال حاضر ما آبی در حدود 3 متر مکعب بر ثانیه آب جاری در رودخانه داریم، همچنین در منتهی‌الیه شرق شهر اصفهان بند آبشار است که برای کانال‌های آبیاری ساخته شده و سریز کمی دارد که در نهایت این آب به تالاب گاوخونی متصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای استان اصفهان در خصوص خشکسالی زاینده رود گفت:خشکسالی زاینده رود به دو علت تغییرات اقلیمی و نوع مدیریت آب رودخانه اتفاق افتاده است.

میرمحمد صادقی در خصوص تغییر اقلیم و کاهش بارندگی در استان گفت: در شهر اصفهان 40 درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته‌ایم که در کل حوزه این کاهش خود را نشان می‌دهد.همچنین در زمینه مدیریت آب رودخانه نگاه ما از منظر کلان است و باید میزان بارگزاری و برداشت مختلف آن با هم تناسب داشته باشد.

وی افزود:افزایش جمعیت باعث شده آب از دهه 50 با مصرف 50 میلیون مترمکعب آب به 400 میلیون مترمکعب برسیم که تمام آب شرب به رودخانه زاینده رود مربوط می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: در شرایط خشکسالی آب به حوزه کشاورزی یک سال در میان تعلق می‌گیرد و آب آن برای بخش شرب جایگزین می‌شود.

وی در خصوص بهبود شرایط زاینده رود گفت: برنامه اصلی ما مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب است که طبق این مصوبه نباید بارگزاری جدیدی از سال 92 بر روی این رودخانه داشته باشیم، همچنین باید مدیریت یکپارچه زاینده رود برای بهبود آب زاینده رود ایجاد کنیم و صرفه جویی در بخش شرب و صنعت نیز در دستور کار قرار دارد.

میرمحمد صادقی افزود: ما به دنبال شناسایی چاه‌ها و برداشت‌های غیرمجاز هستیم که این با طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی دنبال می‌شود، علاوه بر این برای چاه‌های مجاز نیز کنتور هوشمند در نظر گرفته شده است، همچنین امیدواریم با همکاری وزارت جهادکشاورزی تغییر در الگوی کشت محصولات آب بر در استان دنبال شود.

وی در ادامه بیان کرد:در کنار تمام موارد نام برده، طرح انتقال آب دارای مجوز است و برای اضافه کردن آب به زاینده رود نیز پیگیری می‌شود.

امید است با اجرا شدن تمام طرح‌های برنامه‌ریزی شده در شرایط این رودخانه تغییراتی محسوس ایجاد شود تا نخواهیم در آینده به کودکانمان در درس‌های تاریخ آموزش دهیم که در این مکان رودخانه‌ای قرار داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.