سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:05 - شنبه 03 مرداد 1394

ناتوانی وزارت بهداشت در ریشه کنی معضل زیرمیزی؛

پزشکان نسخه جیب بیماران را می پیچند

گره زیر میزی به جای باز شدن هر روز کورتر می شود تا بیماران فقیر تر و پزشکان زیاده خواه هر روز حریص تر شوند.

به گزارش اصفهان شرق، پدیده تلخ زیر میزی مدتهاست کمر بیماران را هر روز خم و خم تر می کند و پزشکان متخلف را گرگ تر اما در این میان کسی که بیشترین ضربه را میخورد بیماری است که به امید بهبودی حاضر است دار و ندار خود را به عنوان زیر میزی تقدیم پزشکان کند.

** پزشکانی که بیمار را اسکناس می بینند

وقتی برخی پزشکان بیمار را اسکناس می بینند،سواستفاده از شرایط بیمار،تامین درآمد با فشار بر مردم،اینها همه تعریف های مختصری از معضل همیشگی زیر میزی است که همیشه قرار بوده حل شود و کماکان لاینحل باقی مانده و بیماران برای به دست آوردن سلامتی خود همچنان مبالغ هگفتی را دور از چشم مدیران می پردازند و دم بر نمی آورند.

هرچند پزشکان پاک دست هم آمار کمی ندارند اما فشار به قشر متوسط جامعه توسط پزشکان متخلف باعث شده تا نارضایتی از این موضوع هر روز بیشتر شود.

از یک سو قشر عظیمی از جامعه را کارمندان و کارگرانی تشکیل می دهند که به درآمد ماهانه یک میلیون تومان و شاید کمتر از این مبلغ هم راضی هستند و از سوی دیگر برخی پزشکان همیشه ناراضی با در آمد های میلیاردی قرار دارند که همچنان اقدام به اخذ زیر میزی های کلان برای انجام عمل های جراحی می کنند و با وجود هشدارهای چند باره هیچ کس تا کنون توان برخورد با این پزشکان متخلف را نداشته است.

** نظرات ضد و نقیض مدیران با یکدیگر

هر چند موضوع زیر میزی ‌وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید را نیز به واکنش وا داشت و باعث شد تا وی در این رابطه ضمن انتقاد از پدیده زیرمیزی بگوید: رفتار نامناسب عده قلیلی از جامعه پزشکی باعث شده است که به کل جامعه پزشکی نگاه مثبتی وجود نداشته باشند،اما پدیده زیرمیزی با توجه به محرومیت‌هایی که در جامعه وجود دارد، ظلم مضاعف به مردم است.

هاشمی با تاکید بر اینکه این عدم اعتماد می‌تواند اثرات سوء بسیاری بر جامعه و فعالیت این قشر تحصیل کرده بگذارد گفته است: بدون شک با برخورد قاطع با تعداد قلیل متخلفان این اعتماد از دست رفته باز می گردد.

وی که نظام پزشکی را مسوول بر خورد با پزشکان متخلف می داند تعارف را کنار گذاشت و گفته است: اگر نظام پزشکی رودربایستی با متخلفان را کنار نگذارد و با پزشکان متخلف زیرمیزی برخورد جدی نکند، نهادهای دیگر دست روی دست نمی‌گذارند و شاید لازم باشد قانون اصلاح شود.

این هشدارها در شرایطی هر روز و هر روز ارایه می شود که تا کنون هیچ ارگان خاصی برای برخورد با پزشکانی که اقدام به اخذ مبالغ اضافه از بیمار می کنند به صورت جدی وارد عمل نشده و همچنان بخش سلامت با این آفت درست به گریبان باشد.

این گفته های وزیر بهداشت در حالیست که دکتر محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی و دبیر ستاد کشوری نظارت بر تعرفه های خدمات درمان، معتقد است که جامعه پزشکی تعرفه‌ها را رعایت کرده است، بطوریکه ۸۰ درصد تماس‌ ها با سامانه ثبت شکایات، در خصوص نحوه ارائه خدمات درمانی بوده و به تعرفه‌ها ربطی نداشته است.

وی معتقد است که شکایات مربوط به تعرفه ها به تمام ستاد استان‌های کشور ارجاع داده شده که ۴ درصد آن مربوط به تهران و ۶ درصد به کل کشور مربوط بوده است.

**چهار هزار میلیارد ریال زیر میزی سهم استان اصفهان

اما اصفهان هم از این ماجرا عقب نمانده و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حجم گردش مالی پدیده زیر میزی در کشور ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در سال است که حدود شش درصد از این حجم برابر با ( چهار تا شش هزار میلیارد ریال) مربوط به استان اصفهان است.

اصغری بازارهای دریافت زیرمیزی را در اعمال جراحی و بستری، تجهیزات پزشکی و مداخلات جراحی عنوان کرد و افزود: مهمترین دلایل پدیده زیرمیزی پایین بودن تعرفه های پزشکی است و با ابلاغ کتاب ارزشهای نسبی در سال گذشته در مرحله سوم اجرای برنامه تحول نظام سلامت و افزایش ضرایب تعرفه های مختلف پزشکی مانند جراحی، این مسئله رفع شد.

وی با اشاره به موفق بودن برنامه مبارزه با پدیده زیرمیزی گفت: در یک سال اخیرکمتر از ۳۰ مورد زیرمیزی در استان اصفهان گزارش و همه آنها بررسی شد.

وی خاطر نشان کرد: گزارشهایی نیز از تغییر نحوه پرداختهای غیر قانونی مانند هدیه های گرانقیمت یا کمک هزینه برای خرید تجهیزات پزشکی بدست ما رسیده است.

**پزشکان ثروتمند اولین متقاضیان زیر میزی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ساز و کار لازم در بحث نظارت و برخورد با پدیده زیرمیزی پزشکان، وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی و سازمان نظام پزشکی بازوهای اصلی و قانونی آن هستند.

رسول خضری ادامه داد: جامعه پزشکی قشر خدمتگذاری است اما تعداد کمی از این جامعه به دریافت زیرمیزی اقدام می‌کنند که تعجب آور است چون اغلب این پزشکان وضع مالی خوبی دارند و عموماً ثروتمند هستند و قشر متوسط جامعه پزشکی به دنبال آن نیستند.

وی گفت: منشاء زیرمیزی زمانی حل می‌شود که رابطه پولی پزشک و بیمار از بین برود و این حلقه مفقوده فقط توسط بیمه‌ها حل شدنی است که باید سطح کیفی خدمات آنها افزایش یابد.
خضری افزود: نظارت اصلی با مجلس نیست بلکه با وزارت بهداشت و نظام پزشکی است و انتظار داریم خروجی این برخوردها برای مردم مشخص شود.

منبع: سلامت نا

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “پزشکان نسخه جیب بیماران را می پیچند”

  1. حاج ولی گفت:

    سلام
    البته هستند پزشکانی که صبورانه و خالصانه زحمت می کشند و خدمات ارزنده ای به بیماران ارائه می دهند، که در کنار مذمت پزشکانی که به جای نسخه برای درمان بیمار به فکر انباشت پول و آتش خشم خدا برای خود هستند ، باید از این عزیزان تجلیل نمود.

  2. 11 گفت:

    زیر میزی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    باید اسمش رو عوض کرد

    رومیزی به تمام معنا !!!!!!!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.