سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 09:12 - شنبه 03 مرداد 1394

برای خدمت‌رسانی بهتر به کمک مردم نیازمندیم/ لزوم مراجعه جوانان قبل از ازدواج به مشاور ژنتیک

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: بهزیستی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا به بهترین شکل به یاری مددجویان بشتابد، اما برای خدمت‌رسانی بهتر نیاز به کمک مردم و خیرین داریم.

به گزارش اصفهان شرق؛ سعید صادقی با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی اظهار کرد: سازمان بهزیستی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده که در سال 1359 به همت شهید فیاضی‌بخش و جمعی از دلسوزان انقلاب برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه تأسیس شد.

وی ادامه داد: امروز 75 وظیفه اصلی برعهده سازمان بهزیستی بوده که در قالب 153 برنامه و فعالیت درحال انجام است، امروز اکثر افراد جامعه از وظایف سازمان بهزیستی خبر دارند، جا دارد از حمایت مسئولان استان و به‌خصوص خیرین تشکر کنم، در بهزیستی از افرادی حمایت و نگهداری می‌شود که در دنیا هیچ‌کس نگران آنها نیست. مدتی پیش با یکی از علما ملاقاتی داشتیم، ایشان کار در بهزیستی را بسیار مشکل دانستند و فرمودند اگر مشکلی از گرفتاری حل شود امام زمان(عج) خوشحال می‌شود، رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند لازم می‌دانم از افرادی که در بهزیستی فعالیت می‌کنند، تشکر کنم، باید بگویم آنچه بنده و هزار و 200 همکار و مشاور سازمان بهزیستی استان اصفهان را دلگرم می‌کند، حمایت مردم، مسئولان و خیران است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: آخرین آمار نشان می‌دهد حدود 300 هزار نفر شامل معلولین، نابینایان، ناشنوایان، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی‌سرپرست، سالمندان و مواردی از این قبیل را تحت حمایت داریم، همه اینها ولی‌نعمت ما هستند و ما موظف هستیم به آنها خدمت کنیم، اما اگر مردم و خیرین از ما حمایت نکنند، نمی‌توانیم در همه امور موفق باشیم، امروز بهزیستی علاوه‌بر آن 300 هزار نفر تحت پوشش در قالب‌ برنامه‌هایی چون پیشگیری از اعتیاد، راه‌اندازی مراکز مشاوره ژنتیک و مراکز مشاوره قبل از ازدواج درحال خدمت به مردم است.

صادقی گفت: از تمامی جوانان این درخواست را داریم که قبل از ازدواج از خدمات مشاوره ژنتیک و مشاوره‌های قبل از ازدواج بهره ببرند، بهزیستی بخشی از هزینه مشاوره‌های ژنتیک را پرداخت می‌کند، باید توجه داشت امروزه داشتن فرزند معلول بسیار سخت است.

وی تأکید کرد: گروه‌هایی در محلات مختلف تشکیل شده که به‌عنوان مربی و مشاور فعالیت می‌کنند، مرکز 123 به‌عنوان مرکز مشاوره تاکنون بسیاری از کودکانی را که در معرض کودک‌آزاری قرار داشته‌اند نجات داده است.، تلفن 1480 خط مشاور تلفنی بهزیستی نیز از ساعت 8 صبح تا 8 شب با حضور مشاوران آماده خدمت‌رسانی به مردم است، امروزه همه افراد جامعه به مشاوره نیاز دارند و سازمان بهزیستی این امکان را به خوبی فراهم آورده است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: امروز حدود 2 هزار مرکز در سطح استان داریم که حدود هزار مرکز آن مربوط به مهدهای کودک و بقیه شامل مراکز ترک اعتیاد، مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و مراکز توانبخشی و غیره بوده و 41 خانه کودک و نوجوان در سطح استان وجود دارد که حدود 500 کودک و نوجوان در آنها نگهداری می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز غیردولتی ما 18 هزار نفر شاغل هستند که نشان از گستردگی سازمان بهزیستی است، اصفهان تنها استانی است که آدینه‌مهد در آن راه‌اندازی شده است، آدینه‌مهدها در سراسر نمازهای جمعه استان فراهم شده تا به نگهداری کودکان نمازگزاران بپردازند.

صادقی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های سازمان بهزیستی غربال‌گری‌های بینایی و شنوایی است، سال گذشته 67 درصد از کودکان در بدو تولد مورد آزمایش شنوایی قرار گرفتند و حدود 60 مورد ناشنوا شناسایی شدند که با عمل کاشت حلزون درحال درمان می‌باشند.

وی گفت: در سال گذشته 350 هزار کودک 4 تا 6 ساله مورد آزمون بینایی قرار گرفتند که حدود 460 کودک که تنبلی چشم داشتند شناسایی و مورد درمان قرار گرفتند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان به حوزه مشارکت‌های مردمی اشاره کرده و ادامه داد: در 3 ماهه اول سال 94 در حوزه مشارکت‌های مردمی با 300 درصد رشد در کمک‌های مردمی روبه‌رو بودیم و باید از کمک‌ مردم و خیرین تشکر کنم. این عدد به خوبی نشان می‌دهد اعتماد عمومی به بهزیستی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: امروز 90 خیریه فعال در سطح استان با سازمان بهزیستی همکاری دارند. قصد داریم در سال 94 با همکاری خیریه‌ها، سازمان مسکن و شهرسازی و نهادهای مرتبط خانوارهایی که بیش از 2 معلول دارند را خانه‌دار کنیم، در سطح استان اصفهان بیش از 523 خانوار وجود دارد که بیش از 2 معلول در آنها زندگی می‌کند، حتی خانواده‌ای داریم که حتی 5 معلول دارد، امیدواریم خانه‌دار شدن این خانواده‌ها در سال 94 و 95 تحقق یابد.

وی افزود: در سال گذشته و 3 ماهه نخست سال 94، 42 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در اختیار مددجویان تحت پوشش قرار دادیم که حدود 5 هزار و 600 نفر از مددجویان با دریافت وام‌های خوداشتغالی کم‌بهره توانستند بازتوان شده و مخارج زندگی خود را تأمین نمایند.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.